• Äldre 27 Oct 14:43
    9204 visningar
    19 svar
    19
    9204

    Vad menar man med ordet "invandrare"?

    Invandrare är för mig personer födda i utlandet, särskilt när de kommit så pass stora att det märks på språket. När jag var barn var den typiske invandrare finne eller jugoslav, och jag hör således inte till dem som räknar bort folk från "invandrar"beteckningen för att de råkar vara ljusa. Vore tämligen ologiskt om inte annat. "Blonde Karim på pizzerian är inte invandrare men hans svarthårige kusin är" typ. Dock räknar jag känslomässigt inte med norrmän och danskar fast jag vet att de är invandrare i statistiken; troligen för att deras språk i normalfallet är förståeligt för en svensktalande.
    Men visst, jag har hört märkliga uttalanden som mynnar ut i att NN inte är invandrare för hon är ju gift med en svensk, NN är det inte för han blev ju rekryterad av universitetet, NN är det inte för hon ser ju svensk ut (fast hon råkar vara argentinska) etc etc. Detta troligen då vad som markeras är en avvikelse från en schablonbild av "invandraren", ex "mörk med kort utbildning i fabriksarbete och bristfällig svenska" eller liknande.

  • Äldre 27 Oct 20:44
    #7
    SinisterRouge skrev 2010-10-27 18:41:16 följande:
    Neger - Människoliknande apa som bor i hyddor i Afrika. När negern äro glad spelar han trumma. 1903 års svenskaakademiordlista
    Visst finns det knepiga passager i äldre litteratur men just det där ser ut som ett påhitt. SAOL har normalt inga definitioner, "citatet" har modern stavning trots att det angivna tryckåret var före stavningsreformen och den låtsasgamla grammatiken i meningen är felaktig (äro är en plural). 
    Inget citat i Svenska akademiens ordbok, som Svenska akademiens ordlista ibland blandas ihop med, har någon liknande lydelse och ordet där är för övrigt daterat 1947.
    Vad nu inlägget hade med trådämnet att göra.
  • Äldre 28 Oct 16:14
    #17
    SinisterRouge skrev 2010-10-27 20:50:25 följande:
    ja fast det står att negern har tjockare hud än människan i 1916 års upplaga, så vad ska man tro?
    1916 års upplaga av vad?
  • Äldre 28 Oct 16:20
    #18
    mamma smurfen skrev 2010-10-28 13:14:46 följande:
    Men hur regerar du/ni på att bli tilltalad, eller skälld på, med tillmälet Svenne?

    Menar på att Blatte/Svenne är samma sak å BÖR behandlas lika...
    orden isig är "oskyldiga" det är vad VI (åhöraren) lägger för värdering i ordet som gör det fult...eller? 
    OT Aldrig blivit tilltalad med "svenne" och har ingen starkare relation till ordet vare sig positiv eller negativ. ("Svennig" däremot som är allmänt "bonnig och föga sofistikerad" och som ju användes långt före detta "svenne" och inte av invandrare.) Mitt intryck är att det ordet är vanligt i samma områden som "blatte", dvs "problemområden". Det är liksom normalt inte de utländska Chalmers-forskarna som går och säger "svenne" lika lite som det är deras svenska kolleger som använder "blatte".
Svar på tråden Vad menar man med ordet "invandrare"?