• Anonym

    Förbereda sig för provtagning

    Skulle behöva hjälp med att ställa in sig mentalt på blodprovstagning när man lider av fruktansvärd sprutfobi, vilket resulterar i panikångestattacker. Provtagningen är nästa vecka, och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Är ett psykiskt vrak Gråter

  • Svar på tråden Förbereda sig för provtagning
  • Mental tränare

    Hej,
    Ditt mail missade jag helt tyvärr, ber så mycket om ursäkt. Nu antar jag att du redan varit i väg. Min första fråga är om du varit och talat med någon om detta? Jag tror att det hade varit jätteskönt för dig. Det är svårt att skriva ner något kort svar på ditt problem eftersom det sitter så djupt i dig att det ger dig panikångestattacker. Därutöver skulle jag behöva veta lite mer om din bakgrund till din sprutfobi- kan du komma i håg när den här fobin uppkom? Har du alltid haft den eller är det efter någon specifik situation som den uppkom? Vad är det som gör dig så rädd för sprutorna? Vad är det inom dig som händer, vad tror du ska hända när du tar sprutan?
    Generellt skulle jag kunna säga att det är väldigt bra att göra avslappningar visualiseringar där du upprepa för sig själv och ser dig själv klara av situationen på ett mycket bra sätt, men för att man ska kunna arbeta bort själva fobin behöver man också gå in på de lite djupare frågorna.

    Du får gärna maila mig mer info så kan vi se om vi kan ta det ett steg längre.

    Mvh,
    Catharina

Svar på tråden Förbereda sig för provtagning