• Blå Flygar­e
    Äldre 27 Oct 13:04
    5118 visningar
    13 svar
    13
    5118

    Vad är detta för utslag?? (bild)

    Min dotter har haft mollusker i ett och ett halvt år, vi trodde de var på väg bort, men nu har de börjat komma igen. Men är detta verkligen mollusker? De flesta kom över en natt.

    lh4.ggpht.com/_46n54XRvtTw/TMgGRsZRawI/AAAAAAAAAH0/p3eBDVPUfPg/s640/20101027utslag1.jpg

    lh6.ggpht.com/_46n54XRvtTw/TMgGR5gWGYI/AAAAAAAAAH4/a0rLvUr-Gl4/s800/20101027utslag2armbage.jpg

    Och så har hon dessa utslag som jag undrar över.

    lh5.ggpht.com/_46n54XRvtTw/TMgGR1XFZfI/AAAAAAAAAH8/o2EXXfl7Hkc/s512/20101027utslagbaksida.jpg

    Det första kom för ett tag sen, sen fick hon vaccination mot influensan och det kom en klase sånna ihop runt stickstället för sprutan:
    lh5.ggpht.com/_46n54XRvtTw/TMgGSAyIn3I/AAAAAAAAAIA/sJ5JCWGXRgQ/s640/20101027utslaglar.jpg

    Allergi? Mollusker? Torr hud? Vattkoppor? Vad?
  • Svar på tråden Vad är detta för utslag?? (bild)
  • Blå Flygar­e
    Äldre 27 Oct 13:20
    #2
    Diablo skrev 2010-10-27 13:07:16 följande:
    Höstblåsor?
    De sitter på fel ställen för det. Det ska ju sitta i händer, fötter och mun. Men hon har det på benen och lite på armarna.
  • Blå Flygar­e
    Äldre 27 Oct 14:26
    #4
    Kavat skrev 2010-10-27 13:46:33 följande:
    Oj, stackars liten.. Kliar de?
    På andra bilden påminner det om blåsorna vid DH, men det kan hon väl inte ha...? Och mina satt i hårbotten, men har sett foton att de kommer lite varstans. Första bildens ser de små ut som sonens allergiska utslag när han får i sig liiite vete (glukossirap), men han får alltså inte blåsorna...
    Kom alla över en natt? Hm. Vet inte, åt hon något speciellt innan hon fick dem?
    Hudklinik?
    Igår kväll tokkliade hon överallt, men idag gör hon inte det och säger att det inte kliar. Hon brukar bli tokig när man ska smörja in mollusker för det gör ju ont, men på dessa nya som ser ut som mollusker (första bilden) har hon inte klagat alls.

    Om det vore DH vore det konstigt om det kon NU. Vi har haft fokus på att ge A näsdroppar, så vi har glömt att ge S råg. Och havre har det inte heller blivit.

    Hon åt välling som vanligt, lunch o mellis på dagis (de brukar ha bra koll) och hemma hamburgare, pommes, lättdryck citron, mildas vaniljvisp.
  • Blå Flygar­e
    Äldre 27 Oct 14:32
    #5

    Glömde; de stora utslagen kom inte över en natt. Det kom en för ett par veckor sen, sen vid sprutan kom de fyra över en dag (nästan en vecka sen), sen en till och idag öpptäckte jag två till.

    Fortsätter det bli värre får jag höra av mig till barnmedicin. Men ska jag smörja med mildison på blafforna? (de utan sår) Glömde tyvärr köpa senast jag var iväg så vi är utan.

  • Blå Flygar­e
    Äldre 27 Oct 15:10
    #7
    Lisafisan skrev 2010-10-27 14:39:30 följande:
    de första två bilderna är mollusker, det ser man på att det är en liiiiten grop mitt i.

    bild 3 o 4. där undrar jag om det är vätska i? är det vätska i så tror jag att det är svinkoppor. Annars kan det vara vanliga eksem som barn ofta har utan specifik anledning, men de blir ju så klaart irriterade om hon är där o kliar.

    Vad säger bvc
    Du har säkrt rätt i mollusker, känns bara så konstigt när de brukar ta flera veckor på sig att utvecklas nu kommer över en natt. J-a skit!

    De andra utslagen är ingen vätska i, det ser bara så ut för de är nyinsmorda och blanka. Det är torra utslag så säkert atopiskt då. Såret i ena på bilden är en gammal mollusk, de har en tendens att samordna sig molluskerna med eksemen Skrikandes Därför vi inte använt korisonkräm, man får ju inte ha det på sår.
  • Blå Flygar­e
    Äldre 28 Oct 21:07
    #8

    Idag var jag iväg till bva, och hon trodde att allt (utom de med gropar i som ju är mollusker) var eksem. Så nu kortisonkräm från topp till tå - förutom ryggen. Idag har hon nämligen fått även på fötternas ovansida och i ansiktet, och mer på ben och armar. Får se om bvc har rätt eller ej, jag har väl inte högsta förtroende när det gäller allergi och där med relaterade frågor. Men svinkoppor och pricksjukdomar litar jag på att de kan så är det inte det antar jag att det är eksem som återstår. Borde ha kontaktat barnmedicin för de kan ju eksem bättre. Jaja, man kan inte söka rätt varje gång.

  • Blå Flygar­e
    Äldre 4 Nov 22:15
    #10

    Efter en vecka med kortisonkräm är blafforna mycket mindre och mer ändrad hudfärg än eksem. Och prickarna är betydligt färre och inte röda annat än efter bad (som sker sällan). Så det var eksem ämdå. Puh för att smörja massor! Sen kan man ju undra vad det kommer sig av, men det är ju en torr höst?

  • Blå Flygar­e
    Äldre 5 Nov 08:56
    #12
    Fimpen72 skrev 2010-11-04 22:19:38 följande:
    Jag tänkte precis skriva eksem när jag läste att du varit iväg.
    Sonens eksem ser ut så där.

    Jag försöker smörja med Fenuril regelbundet, då slipper han att få blaffor.
    Sedan har jag märkt att omega-3 fetter hjälper massor på eksem hud =)

    Utbrotten kan ju komma pga ytterorsaker som för mkt duschande, fel duschkräm/tvättmedel.
    Tack för tipset om omega3. I nuläget är det inte aktuellt med tillskott, men extra fisk i veckomenyn kan vi ju få in.

    Badandet begränsar vi i antal, men jag låter nog henne bada för länge - trist att bryta när hon har så kul! Som duschkräm har vi mandelolja, tvättmedel neutral. Men det kan ju vara en tillfällighet hemma eller på fsk om det inte är den torra luften. Nog inte värt att lägga ner för mycket tankemöda på.
Svar på tråden Vad är detta för utslag?? (bild)