• skrullas

    Fler som är anhörig till en spelmissbrukare?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-28 22:19
    Allt uppdagades i somras hur illa det var. Pengar dom är borta. Kopplat mitt bankkort till sitt spelkonto för hans var ju slut.. Undanflykter och ett evigt ljugande.

    Är det fler där ute som är anhörig? Hade varit skönt att prata av sig lite ibland och ventilera med någon i liknande situation.

  • Svar på tråden Fler som är anhörig till en spelmissbrukare?
  • Anonym

    Min sambo var spelmissbrukare när jag träffade honom för 3 år sedan, i början tyckte jag inte han spelade mer än vanligt och tyckte det var okej så. Men när jag fick reda på att han brände sin lön på ca 35000 kr på bara ett par dagar så tog jag ett allvarligt snack med honom, det fortsatte som vanligt. Våra förlovningsringar är köpa med pengar vunna på Jack Vegas  till exempel.
    Vi hade väl varit tillsammans något halvår eller så så förbjöd jag honom att spela, jag visade att jag verkligen menade allvar med vad jag sa. Fick väl reda på att han hade spelat i smyg några ggr efter det, men det var inte stora pengar, kanske 500 kr åt gången, det hände väl kanske 5 ggr i månaden i 2 månader eller så, när jag fick reda på det så fick han välja mellan mig och att spela, han valde mig. Jag frågade honom ifall det var okej att jag höll koll på hans pengar och frågade honom när jag tyckte ngt var misstänksamt vad han hade gjort med pengarna. Så han fick redovisa varenda krona han spenderade i säkert ett år efter det. Men han spelade inte, då visste han vad som skulle hända.
    Man känner sig som en hemskt människa, och som en mamma för sin sambo. Men jag kände att jag var beredd att tjata lite för att hjälpa honom, för det är ju trots allt ett missbruk.
    Idag spelar han knappt något, kanske köper en trisslott eller spelar på hästarna någon lördag sådär.
    Men det kliar i fingrarna på honom när han går förbi en maskin, det ser jag på honom, han mår nästan dåligt när han måste passera en. Men det går bättre och bättre!

  • skrullas

    Vad skönt det verkar ha löst sig för er. Jag tycker det är så svårt att förstå vad det är som driver dom till detta spelande. Att man spelar trots hur illa man gör sin partner och dessa förbannade lögner.

    Men förstod han själv att han hade problem eller hade han intalat sig att det inte var så farligt?

    Jag ringde till ett sånt stödnummer häromdagen och det var underbart med någon som verkligen förstod och kunde förklara.

  • Anonym
    skrullas skrev 2010-10-29 21:27:54 följande:
    Vad skönt det verkar ha löst sig för er. Jag tycker det är så svårt att förstå vad det är som driver dom till detta spelande. Att man spelar trots hur illa man gör sin partner och dessa förbannade lögner.

    Men förstod han själv att han hade problem eller hade han intalat sig att det inte var så farligt?

    Jag ringde till ett sånt stödnummer häromdagen och det var underbart med någon som verkligen förstod och kunde förklara.
    Spelmissbruk rent principiellt skiljer sig inte från något annat missbruk och det består ju konstant av en massa lögner helA TIDEN.LÖGNER OCH FÖRNEKELSE!LÖGNER OCH LOVORD OM "NÄSTA GÅNG....SISTA GÅNGEN NU....osv osv
    Min bror är spelmissbrukare sen många år tillbaka. Han har flera gånger slutat för att snabbt så fort ekonomin tillåtit det börjat igen! Denna gång har har spelat bort, hus,fru,barn,jobb och sitter med KF skulder på 300.000
    och ALLT detta enbart pga av spelandet! Hela familjen blir påverkad! Både jag och våran mamma har flertal gånger "dragit upp honom ur skuld hålan" men han faller snabbt tillbaka!
    Och för varje gång så har spel beloppen och spelskulderna blivit högre o högre och nu så 300.000 hos KF!
  • Anonym (mm)

    mmm det är jag, en nära släkting har varit spelberoende i flera år läs 14 antagligen kanske 13 men det har inte blivit värre förrän på sistoende det värsta är att man tycker ju synd om människan när de förlorar så sitter den där och tycker hela livet är tråkigt för den har inget att göra och inga pengar :S vad ska man göra, jag lånar aldrig ut pengar längre till denna personen men i många år gjorde jag för jag tyckte synd om den och fattade inte bättre,

    det är väldigt tragiskt att människor kan tycka spel är så roligt hade önskat att personen hade slutat alla mår så mycket bättre då, men det känns inte som slutet kommer komma förrän polisen tagit alla maskiner på alla videobutiker i hela sverige eller stängt nere alla de videobutikerna där "olagliga" maskiner förekommer,

    Man är väldigt ledsen och jag tänker på detta jätteofta vad kan man göra?

  • Anonym
    skrullas skrev 2010-10-29 21:27:54 följande:
    Vad skönt det verkar ha löst sig för er. Jag tycker det är så svårt att förstå vad det är som driver dom till detta spelande. Att man spelar trots hur illa man gör sin partner och dessa förbannade lögner.

    Men förstod han själv att han hade problem eller hade han intalat sig att det inte var så farligt?

    Jag ringde till ett sånt stödnummer häromdagen och det var underbart med någon som verkligen förstod och kunde förklara.
    Ja, det är verkligen skönt. En stabil ekonomi är ju A och O.
    Nej, han ansåg inte att han hade problem, bara att han "la lite för mycket pengar på spelandet".
    Men efter många om och men så förstod han äntligen, och det slutade bra! :)
  • zannizen

    Hej

    Min man är spelberoende och jag/vi familjen fick reda på det nu i sommar. Om du känner att du vill prata mer eller veta nått så inboxa mig så kan jag skriva mer.

  • Anonym (Hjärterkung)

    Hej. Min fd. sambo är spelmissbrukare, hon hamnade i kortspelskretsar och sedan
    rasade allt för henne. Jag har under 3års tid försökt att förmå henne att sluta. Men det
    hjälper inte. Hon fungerar som en periodare. Struntar totalt i sina barn 2st (4 och 11år)
    när hon är inne i spelandet. Det sitter 15-20st kvinnor kanske fler, varje helg från fredag
    kväll till söndag kväll och spelar nonstop varje helg. Uppskattar att hon spelat bort över
    100.000kr bara i sommar. Detta trots att hon inte arbetar, kan hon spela bort över 10.000kr
    varje helg. Alltihopa är tragisk. Hon har även förlorat vårdnaden om båda sina barn.
    Vårt gemensamma barn har jag ensam vårdnad om, och jag försöker så gott jag kan
    för att umgänget skall fungera, men stundstals skiter hon fullständigt i detta också.
    Ibland när hon dykt upp, har hon varit i sådant skick att ett barn inte skall få se
    sin mamma sådan.

    Mellan sina spelperioder är hon helt underbar, finns inte en människa som
    skulle tro att hon hade sådana problem. Men det blev ohållbart att leva tillsammans
    med henne även med tanke på barnen, då hon bara försvann (dagar ibland veckor) och
    gjorde sig oanträffbar, fast hon lovat barnen att hon skulle vara hemma med dom.

    Så jag kan bara beklaga de som drabbas av detta spelmissbruk. Jag har väl inte
    gett upp hoppet ännu. Har vidtagit vissa åtgärder för att få stopp på detta, men det tar 
    tid innan något händer av förklariga skäl. 

    Det är ju ingen drömsits man hamnar i när man har en spelmissbrukare som sin käraste.

  • Louise Holm

    Jag fick för 1 månad sedan veta att min sambo har spelat bort alla pengar. Jag har sedan tidigare vetat om att han tagit en del sms lån eftersom han haft dåligt med pengar men vi har alltid betalat tillbaka dem. Vad jag inte visste var att dessa pengar gick till spel. Jag trodde de var till för att betala delar av hans arbete/intresse.. Det som gjorde att jag fick veta att det var spelandet som pengarna gick till var när vår hyresvärd ringde och frågade varför inte hyran var betald. Jag sa som det var att han ska ha betalat den eftersom jag gav honom pengar till de.. Men istället för att betala in hyran tänkte han tjäna lite pengar på att spela och sen betala in hyran.. Bara de att vinsten kom aldrig och den månaden hamnade 14 000 kr i ett hål. Vi fick låna pengar av mina svärföräldrar för att betala hyran.. Allt var otroligt jobbigt för mig eftersom jag är utbildad ekonom och arbetar med detta.. Från den dagen har jag allt ekonomiskt ansvar och jag ger min sambo pengar när han behöver, som man ger månadspeng till ett barn, så mIn fråga till er som lever med en spelmissbrukare, sökte ni hjälp tillsammans för att få tillbaka en tillit eller har ni själva jobbat på att återfå er tillit.

  • Carnitas

    Finns bara ett sätt att stoppa spelandet.
    Och det är att ta över ekonomin, och hoppas ingen är så dum och lånar ut pengar.
    Men man kan räkna med att det blir extrema slitningar i ens förhållande.
    Men älskar man varandra, så är det nått man får ta.
    Och utan pengar är det rätt svårt att spela i längden.
    Kortsiktigt kan säkert personliga lån av närstående förekomma.


    Gudasänd är djävulen, i förklädnad av vara en troende, som påstår han sprider guds budskap.(!!! OBS akta er OBS !!!)
  • Anonym (Ex)

    Mitt ex är spelmissbrukare, han spelade bort flera miljoner. Men han såg aldrig att det var något som helst problem.

    Jag fick till sist nog av alla evinnerliga lögner och det är därför han nu är mitt ex. Han sitter nu utan jobb eller inkomst över huvud taget ( inte ens a-kassa) i en rutten hyreslägenhet som hans föräldrar står för. Men tror fortfarande att det bara är en "tillfällig svacka" och att han kommer kunna spela tillbaka pengarna...

    Ska man komma ur det så är första steget att kunna erkänna att spelandet är ett problem.

  • Anonym (anonym)

    svt har gjort om det. spelmissbruk. Skrev ett inlägg men såg det här forumet, vill hellre fortsätta prata här isf. känner ni igen er?



  • Zbyszek123

    Jag är en mor till 35 års gammal  son som spelar sedan ca 12 år.
    Jag räknade ut att jag spenderat på allt som jag köpt till honom och hans uppehälle ca 500 000 kr. Hans CSN:s pengar räcker inte till ens till hyra. Han har två obetalda hyror som han gjort avbetalningsplan på. Han sålde allt som jag köpte till honom inklusive möbler (tror jag eftersom han inte släpper mig in).

    Sist lånade han mitt Skånetrafikens sommarkort och troligen sålde han det
    eftersom han hör inte av sig och lämnat inte det tillbaks. 
    Han har kontakt med Beroendecentrum och remitterades för utredning till psykiatri men det var jag som hela tiden sökte hjälp. Jag ville även att han skulle gå genom någon behandling men det ville han inte. Han hade mycket annat att göra. Jag fick råd att sluta försörja honom men då skickar han mail att han är på gränsen till diabetes och har ingen mat hemma. Nu sitter jag som är pensionär sedan 1,5 år tillbaka utan några besparingar och mår dåligt. Jag kan inte föreställa mig hur vår relation skall fungera och om det någonsin händer. 

    Jag känner igen det här med lögner. På något konstigt sätt känner jag mig misslyckad som mamma som kanske beror på att jag borde agera för länge sen.
    Jag vet inte hur många år har jag kvar men jag orkar inte mer med honom.

  • Anonym (Orolig)

    Min sambo är spelmissbrukare och för tillfället har vi fått flytta in till hans pappa på grund av att kontraktet löpte ut på förra lägenheten. Han har lovat gång på gång att sluta.. ännu inte hänt. Han blev av med jobbet och spelade bort 20500 kr i ren förlust förra månaden och 9000 denna månaden. Sista månaden han hade lön.. till råga på detta så är det ingen i vår närhet som vet om det utan bara jag. Jag kan inte hjälpa att jag blir så sjukt orolig och oftast tar det upp all min vakna tid. Att undra om han spelar när jag inte är i närheten eller om han ljuger. Har gjort allt jag kan med att stänga av konton, byta lösenord, ta bort bank id men ändå.. nu har han sökt hjälp efter påtryckning av mig. Hoppas att detta vänder snarast!

Svar på tråden Fler som är anhörig till en spelmissbrukare?