• Gullebulle25

    svart lös avföring på 1 åring?

    Tycker mig ha sökt överallt på nätet...


    min son har haft diarée i 2 veckor nu...
    vi har prövat det mesta i matväg...

    ibland är hans bajs ljust o slemmigt... men nu har det varit mörkt med matklumpar i
    och i sista bajsblöjan var det svart o löst och i mindre mängd.

    Det kommer att ske en utredning i början av december, men bör jag söka till vårdcentralen redan nu?
    han bajsar löst/mjukt till riktig diarrée...

    Ngn som vet om just svart lös avföring är farlig?

    ngn som känner till en bra hemsida med bilder med diagnoser?

    tacksam!

  • Svar på tråden svart lös avföring på 1 åring?
  • höbåtsolle

    Svart avföring är tecken på indre blödning.

  • Significant

    Svart avföring kan tyda på blödning i magen, så jag hade kollat upp det direkt...

  • ELHU

    Ring sjukvårdsupplysningen eller åk in med han.

    Diarre i 2 veckor låter lustigt, ännu värre att den blivit svart.. visserligen blir ju slemhinnor känsliga o mer blödiga om man har diarre länge.

  • Gullebulle25

    Ja, jag ringde till barnläkare med en gång om det.


    Men eftersom han är pigg o äter bra, är feberfri o ser/känns att han går upp i vikt som han ska så är det ingen som tycker att jag behöver oroa mig... hmm..


     


    Men jag ska definitvt ringa sjukan imon...vårdcentralen e väl inte öppen på helgerna?

  • krakel

    Har ni ingen JourVC??? vi för ringa 1177 sjukvårdsrådgivningen och sen bokar de en tid till VC det är öppet till kl 21 tror jag sen är det barn som gäller om det är i akut behov av vård..

    Känns ju som man man skulle kunna kosta på sig ett avföringsprov som visar om det är blod i avföringen

    Lycka till

  • Gullebulle25
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-10-30 00:31:55 följande:
    Har du testat mjölkproteinfri kost?
    (Inte laktos utan helt mjölkfri)
    jag kör nu med sinlac välling och mjölkfri banangröt.
    Kvinnan jag pratade med idag tyckte iaf att det var bullshit att han skulle lida av laktos.
    vilket ändå förvånar mig... hon tyckte att jag kunde köra på med vanlig mat, fast undvika fullkorn såklart.

    om jag förstod rätt så har vissa barn från 8 månaders och 1-2 års åldern diarrée i ett par veckor utan någon direkt anledning. sedan upphör det.
    sedan kanske det kan vara tänder på g? han har sovit lite oroligt den sista tiden oxå...

    men jag ska ringa sjukvårdsupplysningen imon förmiddag...är bra orolig över den mörka avföringen.
  • krakel

    Ja slemmig och seg aföring för mina barn med då de fått tänder... det luktar ju inte mumma direkt då om det heller....mer än vanligt

    Och om mina barn är snoriga blir det så med.. snoret som sväljs kommer ut den vägen då.. Men som sagt mörkt bajs kan man ju iaf rådfråga om....

  • Gullebulle25
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-10-30 13:58:45 följande:
    Bara en liten koll, han har inte ätit blodpudding, eller något med mörk choklad tex oboy eller chokladpudding? Det räcker med 2-3 rutor mörkchoklad för att det ska bli stor föränding när det kommer ut.
    Nej inget sådant överhuvudtaget. så därför är jag frågsam.
    det blir mest pasta, ris o potatis då det ska tydligen vara snällare mot magen. Inget godis whatsoever (häromdan fick han dock fruktsallad med laktosfri vaniljsås... ) eller innehåller dom flesta produkterna från Semper o Nestlé järn? Brukar ju vara så?

    Idag har han bajsat smetigt o i flera omgångar som vanligt. Lite mer åt det grön/gula hållet.
    Inget svart bajs alls.
    Jag e nu rädd att han är uttorkad. Eftersom jag byter blöjor stup i kvarten pga bajset så verkar det hinnas med att kissa...
    det är morgonblöjan som är kissigast, sen är bajsandet igång så fort han vaknar.

    Hur vet man om ungen är uttorkad? försöker ge så mkt vatten o saft som möjligt...

    Ska försöka få en akuttid till VC på Måndag...
    Han måste ju ha ont i rumpan oxå. Den e helt röd :( smörjer in med salva hela tiden o låter honom gå blöjlös så fort det värsta bajsandet är över...
    Tips om riktigt bra salvor?
  • krakel

    Nej men ring sjukvårdsrådgivningen KVINNA,...visst de utreder inte men man kan ju rådfråga..

    Är han uttorkad så kissar han inte

    Jag tycker Bephanten är bäst

  • pigglet

    Han har inte fått blåbär/ - puré? Det färgar också svart...

    Undvik att ge saft, om du kan ge annan dryck så är det bättre. Söta drycker förvärrar diarrén. Utspädd äppeljuice är bra.
    Undvik också allt med sötningsmedel. Light-saft absolut förbjudet!
    Ge rejält med smör.

     


      

    Stoppande
    Morötter ( kokta + puré)
    Majsvälling/puré/gröt
    Äpple
    Blåbär
    Grön/omogen banan
    Ägg
    Blåbärssoppa /puré
    Smörgåsrån
    Vitt bröd och pannkaka som innehåller vetemjöl
    Potatis
    Ris
    Te
    Smör

    Lösande
    Fikon
    Morotsjuice m aprikos
    Färdig aprikospuré
    Plommon
    Katrinplommonjuice (bättre än purén)
    Väl mogna päron/päronpuré/päron som du mosar/mixar/drar med sked/päronsaft
    Väl mogen banan
    Mango
    Kiwi
    Vindruvor
    Aprikoser
    Russin
    Råa grönsaker
    Broccoli
    Blomkål
    Kallpressad linfröolja, 1 tsk 2 ggr/dag
    Messmör
    Hårt och mjukt bröd som innehåller grovt mjöl
    Grova gryn, vetekli, linfrö, till exempel i müsli
    Fil och yoghurt
    Söta drycker (särskillt light-produkter, allt med sötningsmedel är lösande. Använd inte om du ammar, eller till barn under 3 år)
    Hela majskorn
    Nötter, solrosfrön, pumpakärnor 


     

  • ELHU

    Jag ger en stor heder åt just Idomin salvan.. den är fet o ligger som ett lager utan att kiss/bajs kommer åt..

    Gör säkert ont att bli torkad mkt med,, försök duscha av det försiktgt  o sen badda torrt med mjuk handduk.. sen rikligt med salva på.

    Att han har diarré så länge tycker jag är konstigt.
    "Vanlig" diarré avtar ju efter några dagar.. nåt kan ju inte stämma då.. se till o få avföringsprov och absolut så en en läkare får titta på han!!!

    Tror småbarn kan torka ur lätt... finns ersättning. "Resorb" i olika smaker att ge.

  • Krusbär

    Har också en ettåring som haft lös avföring till och från i ett par veckor men nu konstant i en veckas tid. Det varierar från vattnig diarré (de första dagarna) till fastare men fortfarande löst bajs 4 gånger om dagen. Han verkar dock inte uttorkad för han kissar bra och äter och dricker bra.


    Härom dagen fick han blåbär (eftersom det ska vara bra mot lös mage) och då blev bajset SVART, precis som du beskriver. Det var svart två gånger, sen ljusare igen.

    Vad jag har förstått så kan småbarn ha det såhär utan att det är någon fara, om de mår bra i övrigt. Så jag undrar vad det är för utredning ni ska göra? Borde jag också höra av mig till sjukvården?

  • Little Ms Chatterbox

    Jag tycker att det låter som någon födoämnesallergi. Precis så som din son är i magen var min son när han var i den åldern och vi förstod att det det inte bara var "bebis-mage". Vi tog bort allt, allt, allt med mjölk i. Nu har vi Becel till smörgås, steker i Milda mjölkfritt margarin (silvrig förpackning), i såser har vi Oatly iMat och han dricker ICAs solhavre (den är kalcium och A&D-vitaminberikad)

    Om du ammar ff så måste du också äta ersättningsprodukter.
    Det kan vara ägg, mjölk, vete eller något annat som orsakar besvären.


  • Gullebulle25
    Krusbär skrev 2010-10-31 09:58:22 följande:

    Har också en ettåring som haft lös avföring till och från i ett par veckor men nu konstant i en veckas tid. Det varierar från vattnig diarré (de första dagarna) till fastare men fortfarande löst bajs 4 gånger om dagen. Han verkar dock inte uttorkad för han kissar bra och äter och dricker bra.


    Härom dagen fick han blåbär (eftersom det ska vara bra mot lös mage) och då blev bajset SVART, precis som du beskriver. Det var svart två gånger, sen ljusare igen.

    Vad jag har förstått så kan småbarn ha det såhär utan att det är någon fara, om de mår bra i övrigt. Så jag undrar vad det är för utredning ni ska göra? Borde jag också höra av mig till sjukvården?


    Min son är inskriven på utredning i december hos barnhälsovården.
    Fick tid imon till vårdcentralen då dom ska kika på honom.
    Dom tyckte inte att det var så akut ändå så därför får han komma in imon.
    Det e väl bara för att han är så pigg o äter o dricker bra som dom ser det med ro.

    Får se vad dom kan göra för lilleman imon då.
    Tack för alla svar!
Svar på tråden svart lös avföring på 1 åring?