• Normalt kaloriintag?

    Mån 1 nov 2010 00:41 Läst 5991 gånger Totalt 13 svar
    Mån 1 nov 2010 00:41

    Jag har gått upp 6 kg senaste året och har precis börjat jobba för att gå ned dem igen. Jag har gått över till LCHFkost bla. Igår gick jag med på viktpejl.se och räknade igår och idag ut hur många kalorier jag ätit. Igår kom jag upp i 1300, och idag 1000. Jag tycker själv jag ätit normal mängd:
    Frukost: 1 Ägg och  1/2 paket bacon
    Lunch: turkisk yougurt m. blåbär, 1 avocado med skagenröra
    Middag: 1/2 laxfile med västerbottenost, cremefraiche och gräddsås, broccoli

    Så jag undrar, låter det som en normal matmängd för mig (1,63 lång, 56 kg)? (Jag äter alltid tills jag är mätt och äter när jag är hungrig)
    Kan viktpejls kaloriräknare vara lite snål? (jag har vägt allt jag ätit och valt i deras lista över matprodukter)
    Är 1000-1300 kalorier på en dag alldeles för lite för mig? Jag är mest stillasittande (jobbar på att ändra detta)
    Innan jag började med LCHF åt jag väl lite mer än detta, och gärna någon macka på kvällen. Men absolut inte dubbelt så mycket, alltså 2000 kalorier om dagen som jag har fattat det ska vara ett normalt dagsintag. Då borde jag väl inte gått upp i vikt från början? Ja, vad säger ni? :)

    Hos Prisjakt jämför du pris på barnprodukter!
  • Mån 1 nov 2010 00:47 #1

    Jag tycker inte att det låter som om siffrorna stämmer. Tycker också att det låter som extremt lite mat (även om den är mycket kalorität) och förstår inte hur du står dig på det. Dock har jag ingen erfarenhet av LCHF. Har för mig att extrema lågkaloridieter (pulverdieter) ligger på 1200 kcal per dag.

  • Mån 1 nov 2010 01:00 #2

    Nej jag börjar också undra hur jag kan stå mig på det, om det nu bara är 1000 kalorier? Men jag försäkrar att jag äter tills jag är helt mätt och inte orkar mer, och är jag hungrig så äter jag.

  • Mån 1 nov 2010 01:18 #3

    Rör man sig inte förbränner man inte.
    Det normala intaget på 2000 räknas ju på normal vardagsmotion.

  • Mån 1 nov 2010 06:59 #4

    Vad jag har hört så står man sig mycket bättre på fettrik kost, därav behöver du TS inte äta så mycket. Dock tycker jag det låter konstigt att du gått upp 6 kg, om du i normala fall inte äter så mycket mer än så. 1800-2000 kcal ligger för övrigt normalt dagsintag på för kvinnor, om jag minns rätt. Men du är liten och väger inte mycket samt har ett stillasittande jobb så du har nog kanske mindre behov av mat än oss längre med rörliga jobb (jag fick äta 1800kcal/dag när jag gick ner i vikt för några år sedan).

    1,63m till 56 kg för övrigt, varför ska du då gå ner i vikt???


    Mamma till Anton 080920
  • Mån 1 nov 2010 14:12 #5
    TheMother skrev 2010-11-01 06:59:52 följande:
    Vad jag har hört så står man sig mycket bättre på fettrik kost, därav behöver du TS inte äta så mycket. Dock tycker jag det låter konstigt att du gått upp 6 kg, om du i normala fall inte äter så mycket mer än så. 1800-2000 kcal ligger för övrigt normalt dagsintag på för kvinnor, om jag minns rätt. Men du är liten och väger inte mycket samt har ett stillasittande jobb så du har nog kanske mindre behov av mat än oss längre med rörliga jobb (jag fick äta 1800kcal/dag när jag gick ner i vikt för några år sedan).

    1,63m till 56 kg för övrigt, varför ska du då gå ner i vikt???
    Det handlar väl inte så mycket om att gå ned i vikt. Jag är ganska nöjd där jag ligger nu. Men då jag gått upp 6 kg på ett år och de senaste 5 åren innan legat stabilt på 50 kg känner jag att jag vill bromsa viktökningen, så jag inte står där om 5 år och inser att oj, nu väger jag visst 80 kg. :)

    Jag får nog köra på någon vecka till med kaloriräknande för att få en verklig uppfattning om vilket intag jag ligger på om dagen. Jag kom på att jag på vardagarna äter en riktig lunch, jämfört med i helgen- bara ett mellanmål.
  • Mån 1 nov 2010 18:14 #6

    Lycka till med viktminskningen förresten, jag förstår att det känns mindre kul att gå upp så mycket så fort. Och visst är det så att olika dieter verkar fungera olika bra på olika personer, kanske LCHF är rätt för dig. Jag skulle dock gärna råda dig att se över ditt vitamin- och mineralintag - får du i dig allt du behöver?

  • Tis 2 nov 2010 12:03 #7

    Jag väger just nu ca 71-72 kg och är 1,64. Jag äter ca 1300-1500 kcal om dan (blandad kost) och jag har med detta och träning tappat 4-5 kg på 1,5 månad. Så jag tror du ska försöka äta lite mer. Har iofs hört att man kan räkna ut sin basalförbränning - alltså det kroppen behöver för att driva organ och så, i vila, genom att ta sin vikt gånger 24 (timmar per dygn). Man bränner nämligen en kalori per kg vikt varje timme. I ditt fall skulle det bli 56*24=1344. Men denna omräknare ska naturligtvis tas med en nypa salt. Även om du har ett stillasittande jobb så rör du ju en del på dig och behöver dörför lite mer - om du vill stå still viktmässigt. I ditt fall skulle jag äta ungefär 1300 kcal och försöka träna lite - styrka och kondition. Du är ju verkligen inte överviktig och att tona kroppen lite hade nog gjort mkt och så skulle du troligtvis tappa några kilo på köpet.

  • Tis 2 nov 2010 12:06 #8

    Fast om du tränar kan du äta lite mer än 1300 förresten. Du ökar din förbränning även i vila när du tränat liksom. Men känn efter vad som funkar för dig. Mina råd är baserade på vad som funkar för mig och det är absolut inte säkert att det funkar likadant för dig! Lycka till!

  • Tis 2 nov 2010 12:14 #9

    Du kan räkna på ca 25 kcal/kg/kroppsvikt. Då skulle det bli 1400 kcal men det är nog mest för din basala energiomsättning. Kan plussa på utefter hur mycket din fysiska aktivitet är.

    Har du ett förlitet kcalintag kan det vara vårt att uppfylla ditt vitamin och mineralbehov.

    Spelar ingen roll vilken diet du äter, bara du inte äter utöver ditt kvot av kcal. Kan vara lättare att följa en diet som passar dina matvanor/tider håller dig mätt mm.

    Lycka till 

  • Tis 2 nov 2010 17:06 #10

    Åh, vad fina tips det har strömmat in. Tack så mycket! :) En anledning till att jag valt LCHF är för att jag alltid haft lätt för att få blodsockerfall. Vad jag förstår så håller sig blodsockret mycket jämnare med LCHF. Så jag hoppas även att få blodsockerkontroll som bonus. 

    Dock kommer jag fortsätta att frossa i grönsaker av alla de slag. Det innehåller väl visserligen kolhydrater men har ju så många andra fördelar med vitaminer och mineraler. Plus att det är bland det godaste jag vet är en riktigt fin sallad. Jag äter även vitamintabletter- mulitgenics som en naturläkare rekommenderat mig för några år sedan. Någon som är insatt och vet om dom är bra? Jag äter alltid varierat med kött, kyckling, fisk och alla sorters grönsaker och någon frukt per dag. Det enda jag alltså kommer att utesluta är pasta, potatis, ris och bröd. Missar man någon viktig vitamin eller mineral om man utesluter detta?

    Igår kom jag upp i 1400 kalorier iallafall. Men då gick jag även 10000 steg, och det är väl en standard vardagsmotion?

    Vad gäller träningen har jag nu till att börja med köpt mig en stegräknare och har som mål att komma upp i 10000 steg per dag. Senare i höst ska jag nog skaffa mig ett träningskort och gå på några pass. Jag har dock i mina fyra tidigare försök till sådan träning gått 4-5 gånger och sen slutat. Jag gillar inte den här processen med att först ta sig till gymmet, träna, duscha, och sen ta sig hem igen. Hela kvällen går ju åt känns det som. Men när jag väl är där tycker jag det är roligt.

  • Tis 2 nov 2010 17:22 #11

    1000 kalorier är för lite så du borde försöka få i dig lite till. Lite nötter kan man ofta knapra på fast man är mätt.

  • Tis 2 nov 2010 17:30 #12
    IsDimma skrev 2010-11-02 17:22:25 följande:
    1000 kalorier är för lite så du borde försöka få i dig lite till. Lite nötter kan man ofta knapra på fast man är mätt.
    Haha, jo jag vet, nötter är ett kanonmellanmål. Det finns så fina mellanmålspåsar idag med nötblandningar och torkad frukt. Det ser så mumsigt ut! Det är riktigt tråkigt att jag är allergisk.... men tack ändå för tipset! Skrattande  Någon mer som har bra LCHFmellanmålstips?
  • Tis 2 nov 2010 17:49 #13

    Håller emd om gymmet. Jag har klarat att gå kontinuerligt så länge som tre månader, sen kom sjukdomar och helger och så försvann lusten. Nu har jag Wii Active och en träningsmojäng här hemma och då kan man liksom inte komma på ursäkter lika lätt.

    Gå är jättebra och 10000 steg är inte så jättesvårt att komma upp i. På vintern blir det väl lite jobbigare men det går :) Lycka till!

Svara i tråden
Logga in
Bli medlem
Skapa en ny tråd
Ändra kategori Skriver i kategorin: Kropp & själ

Andra har läst

Innehåll

Annat innehåll

Dagens fråga

Har barnkläder och skor blivit för avancerade och "vuxna"

Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.