• Essa83
    Äldre 2 Nov 12:03
    10503 visningar
    13 svar
    13
    10503

    Normalt kaloriintag?

    Jag väger just nu ca 71-72 kg och är 1,64. Jag äter ca 1300-1500 kcal om dan (blandad kost) och jag har med detta och träning tappat 4-5 kg på 1,5 månad. Så jag tror du ska försöka äta lite mer. Har iofs hört att man kan räkna ut sin basalförbränning - alltså det kroppen behöver för att driva organ och så, i vila, genom att ta sin vikt gånger 24 (timmar per dygn). Man bränner nämligen en kalori per kg vikt varje timme. I ditt fall skulle det bli 56*24=1344. Men denna omräknare ska naturligtvis tas med en nypa salt. Även om du har ett stillasittande jobb så rör du ju en del på dig och behöver dörför lite mer - om du vill stå still viktmässigt. I ditt fall skulle jag äta ungefär 1300 kcal och försöka träna lite - styrka och kondition. Du är ju verkligen inte överviktig och att tona kroppen lite hade nog gjort mkt och så skulle du troligtvis tappa några kilo på köpet.

  • Essa83
    Äldre 2 Nov 12:06
    #8

    Fast om du tränar kan du äta lite mer än 1300 förresten. Du ökar din förbränning även i vila när du tränat liksom. Men känn efter vad som funkar för dig. Mina råd är baserade på vad som funkar för mig och det är absolut inte säkert att det funkar likadant för dig! Lycka till!

  • Essa83
    Äldre 2 Nov 17:49
    #13

    Håller emd om gymmet. Jag har klarat att gå kontinuerligt så länge som tre månader, sen kom sjukdomar och helger och så försvann lusten. Nu har jag Wii Active och en träningsmojäng här hemma och då kan man liksom inte komma på ursäkter lika lätt.

    Gå är jättebra och 10000 steg är inte så jättesvårt att komma upp i. På vintern blir det väl lite jobbigare men det går :) Lycka till!

Svar på tråden Normalt kaloriintag?