• Michel­leS
    Äldre 3 Nov 22:59
    11607 visningar
    15 svar
    15
    11607

    Någon som är insatt i det här med att kalorier/förbränna?

    Jag räknar ju ut mina kalorier jag förbränner per dag av min träning.
    Men jag undrar dock om man vill hålla sin vikt på stabil nivå, ska man då inte äta mer än vad man gjort sig av med?

    Så förbränner jag vi säger 500 kcal, Ska man då äta 500 kcal,för att inte riskera att gå upp i vikt? 

  • Svar på tråden Någon som är insatt i det här med att kalorier/förbränna?
  • Äldre 3 Nov 23:27
    #1

    500 kcal är ingenting. Du har en grundförbränning bara för att andas och leva. Den kan du uppskatta genom tex den här kalkylatorn, iform.se/testa-dig-sjalv/test-kost/test-vad-forbranner-din-kropp-i-vila


     


    Sen tillkommer det du gör av med genom normala vardagssysslor, jobb osv. En vanlig nivå för en kvinna är väl sisådär 1800-2000 kcal totalt. Det betyder att om du tränar och bränner 500 kcal kan du äta ca 2300-2500 kcal per dag utan att gå upp i vikt.


     


    Om du har stabil vikt i vanliga fall kan du alltså äta 500 kcal mer nu, och stå kvar på samma vikt.

  • Äldre 3 Nov 23:38
    #2

    Sen är det här såklart ingen exakt vetenskap utan väldigt individuellt. Alla tabeller för kaloriförbränning, och kalorimätarna som brukar finnas på gym-maskiner, måste tas som en uppskattning.

  • Äldre 5 Nov 08:31
    #3

    Du har en grundförbränning som innebär att du bränner energi bara genom att vakna, jobba, äta, sova. Ja alltså leva. Om du är ganska smal och lång som du ser ut på dina bilder så ligger kanske det på 1800 kcal per dag? Ränka ut det på någon sajt, googla.

    Om du sedan tränar bort 500 kcal kan du äta 500 kcal EXTRA utöver ditt grundbehov, (tex 1800+500=2300)

  • Michel­leS
    Äldre 5 Nov 19:45
    #4
    byggd av bomull skrev 2010-11-05 08:31:59 följande:
    Du har en grundförbränning som innebär att du bränner energi bara genom att vakna, jobba, äta, sova. Ja alltså leva. Om du är ganska smal och lång som du ser ut på dina bilder så ligger kanske det på 1800 kcal per dag? Ränka ut det på någon sajt, googla.

    Om du sedan tränar bort 500 kcal kan du äta 500 kcal EXTRA utöver ditt grundbehov, (tex 1800+500=2300)
    Men om man nu kanske vill gå ner 2-3 kg vart ska man då hålla sig?

    Jag springer ungefär 1 timma varje dag (nästan) men försöker alltid röra mig något extra de dagar jag inte springer.
  • Äldre 5 Nov 20:51
    #5

    De beror ju på hur snabbt du vill gå ner. Ett kg fett är 7000 kalorier.  Så ex. om du behöver äta 2000 kalorier för att hålla vikten så kan du äta 1500 och bränna 500 om dagen, så går du ner ett kg på en vecka.


     


    Men som någon skrev de är ju inget helt exakt. De är så många faktorer som spelar in. Men på ett ungefär

  • Michel­leS
    Äldre 5 Nov 21:24
    #6
    Agapi skrev 2010-11-05 20:51:00 följande:

    De beror ju på hur snabbt du vill gå ner. Ett kg fett är 7000 kalorier.  Så ex. om du behöver äta 2000 kalorier för att hålla vikten så kan du äta 1500 och bränna 500 om dagen, så går du ner ett kg på en vecka.


     


    Men som någon skrev de är ju inget helt exakt. De är så många faktorer som spelar in. Men på ett ungefär


    Tror jag ska äta ca 1300 kcal om dagen.
    Så det borde innebära att jag endast ska äta 800 kalorier om dagen då.
    Som det ser ut idag har jag ätit 497 kcal
    Då har jag även gjort mig av med 760 kcal genom träning idag.
  • Äldre 6 Nov 10:27
    #7
    MichelleS skrev 2010-11-05 21:24:43 följande:
    Tror jag ska äta ca 1300 kcal om dagen.
    Så det borde innebära att jag endast ska äta 800 kalorier om dagen då.
    Som det ser ut idag har jag ätit 497 kcal
    Då har jag även gjort mig av med 760 kcal genom träning idag.
    bara äta 800 om dagen är inte att rekomendera. Då ställer du in kroppen på svält och du kommer ha mycke svårare att gå ner. Helst ska man inte äta mindre än 1300 om dagen eller runt där.  Så de är mycke bättre att äta dina 1300 och träna bort mer. De behöver ju inte heller varaexakt -7000 på en vecka. Att gå ner ett halvt i veckan kan ju kännas väldigt segt men kan vara mer hälsosamt när man barahar några få kg att gå ner. Men de beror ju på vad man tycker är viktigast, gå ner eller vara hälossam ;)
  • Äldre 7 Nov 21:14
    #8

    Om du fortsätter äta som tidigare och börjar träna kommer du gå ner i vikt. Det är aldrig dåligt att äta nyttigare, men att svälta sig och samtidigt träna hårt är ingen bra idé. Du kommer inte få ut något av träningen, och kroppen kan börja använda musklerna som bränsle.

  • Michel­leS
    Äldre 8 Nov 21:01
    #9
    Agapi skrev 2010-11-06 10:27:51 följande:
    bara äta 800 om dagen är inte att rekomendera. Då ställer du in kroppen på svält och du kommer ha mycke svårare att gå ner. Helst ska man inte äta mindre än 1300 om dagen eller runt där.  Så de är mycke bättre att äta dina 1300 och träna bort mer. De behöver ju inte heller varaexakt -7000 på en vecka. Att gå ner ett halvt i veckan kan ju kännas väldigt segt men kan vara mer hälsosamt när man barahar några få kg att gå ner. Men de beror ju på vad man tycker är viktigast, gå ner eller vara hälossam ;)
    Jag vill helst inte äta mer än vad gör mig av med.
    Och jag tror att äta väldigt några kcal per dag och träna hårt är den bästa metoden till att gå ner i vikt.

    Så får se om detta går vägen. Har ett mål 14 veckor iaf, se hur mycket man lyckas gå ner då :)
  • Michel­leS
    Äldre 8 Nov 21:03
    #10
    BuoBä skrev 2010-11-07 21:14:41 följande:

    Om du fortsätter äta som tidigare och börjar träna kommer du gå ner i vikt. Det är aldrig dåligt att äta nyttigare, men att svälta sig och samtidigt träna hårt är ingen bra idé. Du kommer inte få ut något av träningen, och kroppen kan börja använda musklerna som bränsle.


    Jag äter ca en gång om dagen, kommer bli hårdare nu än veckorna innan nu.
    Så idag börjar mitt sunda liv. Men jag kommer även att träna, försöka springa 1 timme varje dag iaf.
    Kan bli vilodag på helger men prommenader istälelt.
  • Äldre 9 Nov 14:58
    #11

    Det låter inte som ett sunt liv i mina öron. Att äta en gång om dagen är bara dumt. Om du läser på om olika dieter kommer du se att alla rekommenderar små måltider regelbundet under dagen.


     


    Men det är ditt liv och din kropp, så jag lämnar den här tråden nu.

  • Äldre 9 Nov 15:41
    #12

    Michelle- Jag har ätit mellan 1000-1200 kcal/dag och tränar ca 4 pass per vecka. Man behöver INTE äta mindre, eftersom kroppen behöver egentligen mellan 1800-2000 kcal per dag bara för att leva. Du kommer inte bränna fett utan sabba dina muskler istället om du äter en gång per dag och bara 800 kcal. Jag äter jättelite också och jag vet att man vill dra ner på kalorierna som fan, men du behöver inte gå riktigt så långt. Jag har tagit mig ner från 66 till 55 kg (är 173 cm) genom att äta ungefär såhär:

    Frukost: 2 knäckisar m mjukost 3 % fett. ca 130 kcal
    Lunch: soppa eller sallad ca 300 kcal
    Innan träning: Gröt med lågkaloriäpplemos o mjölk ca 250 kcal
    Middag: Liten portion mat, ca 300 kcal

    Totalt ca 1000 kcal + kanske ett äpple eller så som mellanmål. Och detta är dessutom inte ens hälsosamt det heller

  • Äldre 11 Jul 10:17
    #13

    Hej behöver lite hjälp och svar . jag vill gå ner tio kilo till 24 agusti .
    just nu väger jag 73 kilo och är  164 lång  . min fråga är hur mycket kalorier måste jag äta  om dagen . och hur mycket måste jag förbränna . räker det om jag äter 300 kcal om dagen och förbränner 500-700 om dagen eller .


    hjälp
  • Äldre 11 Jul 10:26
    #14
    MichelleS skrev 2010-11-05 21:24:43 följande:
    Tror jag ska äta ca 1300 kcal om dagen.
    Så det borde innebära att jag endast ska äta 800 kalorier om dagen då.
    Som det ser ut idag har jag ätit 497 kcal
    Då har jag även gjort mig av med 760 kcal genom träning idag.
    1300kcal är svält om du inte är en väldigt liten kvinna som bara sitter still. 800kcal är ännu mera svält. Att äta så lite är ett bra sätt att skaffa sig framtida överviktsproblem då dina muskler används till bränsle...
  • Äldre 11 Jul 12:34
    #15
    Annelie 76 skrev 2014-07-11 10:26:11 följande:
    1300kcal är svält om du inte är en väldigt liten kvinna som bara sitter still. 800kcal är ännu mera svält. Att äta så lite är ett bra sätt att skaffa sig framtida överviktsproblem då dina muskler används till bränsle?
    Nää, problemet ligger snarare i att man väljer att återgå till sina gamla matvanor. Det är inte dieten i sig som är dålig. Däremot måste man tänka på att successivt öka matmängden till en "normal" nivå. Annars kan man få matsmältningsproblem.
    Kör man exempelvis en diet på 3 veckor och gå ned 7 kg, så gäller det att äta mellan 1500-2000 kalorier per dag och att ha ett aktivt liv. Om du efter diet inte rör på dig, äter mellan 2500-3000 kalorier, då kommer du sakta men säkert gå upp igen, ungefär 0,5-1 kg i veckan, vilket motsvarar cirkus 8 kg på två månader. :)
Svar på tråden Någon som är insatt i det här med att kalorier/förbränna?