• Äldre 4 Nov 12:08
    27029 visningar
    177 svar
    +1
    177
    27029

    Vad är GENUS? Snabbkurs för ovetande och födomsfulla fl'are

    Världens längsta inlägg. Jag ber om ursäkt men uppmanar er ändå att läsa!


    Jag tänkte att jag skulle reda upp lite fördomar och missuppfattningar.

    Det verkar finnas en märklig missuppfattning om att genus handlar om tvärtom. Förbud. Tvång.

    Jag har i diskussioner de senaste åren blivit anklagad för det ena och det andra; jag kommer göra mina barn könsförvirrade (herregud hur förvirrade var man inte på stenåldern då?), min barn kommer bli mobbade (nej, 1. mobbing handlar om hierarki inte kläder och 2. Barn är mer accepterande än vuxna) Jag tvingar henne, jag begränsar henne (hahaha hur var det nu med mångfalden?) osv.

    Folk blir upprörda på riktigt när genus kommer på tal och det finns en nästintill rabiat rädsla för oss genusmuppar som vi så fint kallas. (ja och fula feminister)

    "Varför måste man bevisa nåt genom sina barn?" undrar en del och jag undrar detsamma - varför måste man bevisa, genom kläderna, att det är ett visst kön på ungen? Varför inte bara låta barn få vara just barn?

    Nej, genus handlar inte om förbud. Det handlar inte om att ta ifrån ungarna nåt, utan snarare om att tillföra. Ge barnen tillgång till ALLA färger och alla plagg.  Inte skapa enformighet, utan mångfald. Inte förbjuda flickor att ha klänning eller rosa, men inte heller förbjuda pojkar att ha det.

    Nej, genus handlar inte om att göra människor till en könslös grå massa. (För den könskodade blå/rosa massan vi har nu är ju att föredra)

    Nej, genus handlar inte om att alla ska se lika ut (som folk generellt gör nu dock) eller ha samma kläder samma färger samma kön. Könet är konstant, oavsett kläder och färg. Min fitta gror inte igen bara för att jag väljer bort klänning.  

    Är folk verkligen så dumma att de tror att vi skapar könslösa människor genom att INTE klä dem efter könet? Är folk verkligen så dumma att de tror att det är det genus handlar om?

    Om ALLA människor fick tillgång till ALLA plagg och ALLA roller så skulle mångfalden och indiviualismen öka, inte minska.

    Det könsstereotypa begränsar och likformar.
    Ger barnen tillgång till två roller och berövar dem från hundratals roller och möjligheter. Hur kan man INTE tycka att det är vansinnigt?

    De stereotypa könsivrarna hävdar att vi experimenterar med våra barn. De hävdar att vi gör våra barn till något de inte är. Jag hävdar tvärtom; det är den rådande normen som är experimentet, hjärntvätten. Det är könsrollerna som tvingar barnen att bli något de inte är, skapar förvirring, utanförskap. Sätter etiketter på våra barn och pressar in dem i en roll de inte alltid känner sig hemma i.

    Ibland undrar jag hur folk tänker. Om de tänker.

    Nej, genus handlar inte om tvång. Vi kommer inte tvinga våra söner att ha hellokitty, klänningar, glitter eller vad det nu må vara. Vi kommer heller inte tvinga dem att avstå från klänning glitter och rosa med hänvisning till deras kön. "Det är för flickor" Vi kommer inte tvinga dem att vara på ett visst sätt eller se ut på ett visst sätt bara för att de har snopp eller snippa.

    Genus uppmuntrar det fria valet. Genus uppmuntrar individualitet. Genus är tillåtande.

    Nej, genus handlar inte om att byta roller; göra pojkar till flickor och flickor till pojkar. Genus handlar om att utvidga rollerna. Upplösa könskodade egenskaper. Tillåta och öppna möjligheterna för båda könen.

    Pojkar kan vara mjuka och känsliga - de är inte fjolliga eller feminina, flickor som klättrar i träd och är fysiska ska inte kallas pojkflickor. (som om de inte är riktiga flickor) De är flickor. Punkt.

    Genus handlar i högsta grad om kläder. Hur kan man inte se det? Genus handlar i grund och botten om hur vi bemöter varandra. Hur barn bemöts. Hur barn uppfattas. Manligt och kvinnligt. Stereotyper, fördomar och förväntningarna som följer med det.

    Kläder och färger påverkar hur människor uppfattar oss. Och hur vi blir uppfattade stärker förväntningarna och förväntningarna i sin tur påverkar hur vi bemöts. Hur vi bemöts påverkar i tur vår självbild och vår personliget.

    Detta gäller speciellt för barn som inte har kunskap eller erfarenhet att kunna tänka kritiskt.

    En flicka i rosa klänning uppfattas på ett sätt medans en flicka i jeans och tröja uppfattas på ett annat. Således får de - tråkigt nog - olika bemötanden. Inget konstigt med det. Men som genusmedveten förälder så är man uppmärksam på hur dessa bemötanden påverkar våra barn.

    Och utifrån det gör vi våra val; hur vill jag att mitt barn blir bemött? Hur kan jag påverka detta?


    Ninjas gamla klädlåda (som Tamlin ärver)


    "Kommer du låta Ninja ha klänning eller rosa på sig om hon vill det?" frågar de nyfikna och öppensinniga. De mer trångsynta utgår genast från att jag släpar Ninja vrålandes och gråtandes från HM's tjejavdelning och förvägrar henne en tröja med glitter på. (ok, nu har jag släpat ungen skrikande från HM, men av andra skäl)

    Så är det givetvis inte.

    Det är jag som handlar Ninjas kläder. Hon är två bast och skulle hon få bestämma så skulle det bli allt annat än praktiskt. (typ vuxentrosor och gummistövlar) Jag har medvetet valt bort klänning därför att det bidrar till att min flicka blir bemött utifrån sitt utseende och kön.

    När jag köper kläder till Ninja så är det nämligen med omsorg och eftertanke
    . Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter". 

    Jag vill att Ninja ska uppmärksammas för den hon är, få VARA den hon är framförallt och inte pressas in i ett fack med förutbestämda egenskaper.

    När det gäller Tamlin (min son) så avstår jag från sådant som får omgivningen att uppfatta honom som cool, tuff, stökig och pojkig. (och därmed uppmuntrar dessa egenskaper)

    Om Ninja, när hon blir äldre, vill ha specifika kläder; klänning, overall, snickarbyxor eller vad det nu må vara så kommer jag givetvis ta hänsyn till henne.

    När det gäller rosa så har Ninja redan ett par plagg med rosa på, men jag blir ändå ofta anklagad för att jag inte låter henne ha rosa alls. Jag tror folk ser genom sina könsglasögon och eftersom att Ninja inte kläs i helrosa så upplevs det som att hon inte har rosa alls. eller nåt.

    Jag tror dock INTE på att låta barn bestämma exakt vad de ska ha på sig och exakt när det passar sig. Jag tror på att kompromissa och på att uppmuntra deras kreativitet och ansvarsförmåga -- men inom rimliga gränser. Jag tror det är helt möjligt utan att begå våld på deras personliga smak.

    Så nej, jag kommer inte köpa en megaflickig klänning som kommer bidra till en massa komplimanger. Jag kommer köpa en klänning från villervalla eller liknande. Det ska vara lekvänligt och praktiskt.

    Jag har ett ansvar som förälder att se till att mina barn blir bemötta på rätt sätt. Detta innebär att jag även kommer styra deras klädval tills de blir tillräckligt gamla för att kunna ta ansvar själv.


    Jag avslutar med ett boktips och uppmaning.

    "Ge ditt barn 100 möjligheter istället för två"

    Jag uppmanar ALLA föräldrar att omedelbums beställa boken. Jag smickrar gärna mig själv med att jag är lite av en genusexpert, men till och med jag (som faktiskt är jävligt påläst) har fått tvåhundrafyrtioelva aha-upplevelser sen jag började läsa.

    Boken ger konkreta tipshur man kan bredda rollerna och hur man kan motverka stereotypa mallar. Ett fantastiskt bra verktyg att ta till.

    Boken tar upp olika förväntningar vi har på flickor och pojkar och hur vi ofta har förutfattade meningar som i sin tur påverkar och formar våra barn.


    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • Svar på tråden Vad är GENUS? Snabbkurs för ovetande och födomsfulla fl'are
  • Äldre 5 Nov 13:10
    #11

    Som vanligt håller jag med i dina inlägg!

    (Enda undantaget att vi har klänning till vår tjej för att det är praktiskt, hade vi fått en son hade det dock varit precis lika praktiskt på honom och han hade också fått ha klänning )

  • Titran­ia
    Äldre 5 Nov 13:15
    #12

    Härlig klädlåda! Massa spralliga BARNfärger! (okay att jag också skulle vilja ha lite mer sprall ibland men... )


  • Äldre 5 Nov 13:46
    #13

    Ett väldigt välformulerat och genomarbetat inlägg, och jag kan till viss del hålla med, men jag anser att du begränsar ändå. I din text så sätter du ett likhetstecken mellan rosa klänning, söt flicka och nedlåtande behandling.


    Kläder säger inte "Jag är en söt flicka, behandla mig därefter". Det är den som ser kläderna som tänker så.


    Då löser det inte några problem av att man tar bort de kläderna.


    Ett större problem som jag ser det är att när man tar bort de söta/fina kläderna från barn, då kommer dom inte att få känna sig fina. Min dotter på 2½ har det senaste året varit väldigt intresserad av vad hon har på sig, och om hon får ta på sig något som är extra fint enligt henne(detta innebär ofta rosa, volanger etc) så är hon väldigt stolt och sen leker hon ändå lika bra.


    Bara för att man inbland klär sin dotter i klänning betyder inte det att dottern i bland går i byxor. Bara för att dottern har rosa kläder, så betyder inte det att hon inte har kläder i alla dom andra färgerna också.

    MVH
    Jenni

  • Äldre 5 Nov 13:58
    #14
    Jenni73 skrev 2010-11-05 13:46:26 följande:

    Ett väldigt välformulerat och genomarbetat inlägg, och jag kan till viss del hålla med, men jag anser att du begränsar ändå. I din text så sätter du ett likhetstecken mellan rosa klänning, söt flicka och nedlåtande behandling.


    Kläder säger inte "Jag är en söt flicka, behandla mig därefter". Det är den som ser kläderna som tänker så.


    Då löser det inte några problem av att man tar bort de kläderna.


    Ett större problem som jag ser det är att när man tar bort de söta/fina kläderna från barn, då kommer dom inte att få känna sig fina. Min dotter på 2½ har det senaste året varit väldigt intresserad av vad hon har på sig, och om hon får ta på sig något som är extra fint enligt henne(detta innebär ofta rosa, volanger etc) så är hon väldigt stolt och sen leker hon ändå lika bra.


    Bara för att man inbland klär sin dotter i klänning betyder inte det att dottern i bland går i byxor. Bara för att dottern har rosa kläder, så betyder inte det att hon inte har kläder i alla dom andra färgerna också.

    MVH
    Jenni


    jjag kan inte styra hur andra människor uppfattar min dotter annat än hur jag presenterar henne. Om jag märker att folk generellt behandlar barn olika beroende på vad de har för kläder så kan jag välja bort de kläder som bidrar till ett bemötande som jag inte är ok med.

    Sen förstår jag inte varför barn måste få känna sig fina? Varför ska vi lära dem att det spelar roll? Min unge är snart tre bast och vet inte ens vad det är. Hon har inget behov av att vara fin eller söt för jag har inte skapat det behovet.

    Däremot så finns det kläder hon tycker extra mycket om som t.ex sin bamsetröja eller sina gummistövlar. "Ninna tycker om den!" säger hon. Hon tycker det är jättekul med kläder och väljer alltid sina kläder själv.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • Äldre 5 Nov 13:59
    #15
    Jenni73 skrev 2010-11-05 13:46:26 följande:

    Ett väldigt välformulerat och genomarbetat inlägg, och jag kan till viss del hålla med, men jag anser att du begränsar ändå. I din text så sätter du ett likhetstecken mellan rosa klänning, söt flicka och nedlåtande behandling.


    Kläder säger inte "Jag är en söt flicka, behandla mig därefter". Det är den som ser kläderna som tänker så.


    Då löser det inte några problem av att man tar bort de kläderna.


    Ett större problem som jag ser det är att när man tar bort de söta/fina kläderna från barn, då kommer dom inte att få känna sig fina. Min dotter på 2½ har det senaste året varit väldigt intresserad av vad hon har på sig, och om hon får ta på sig något som är extra fint enligt henne(detta innebär ofta rosa, volanger etc) så är hon väldigt stolt och sen leker hon ändå lika bra.


    Bara för att man inbland klär sin dotter i klänning betyder inte det att dottern i bland går i byxor. Bara för att dottern har rosa kläder, så betyder inte det att hon inte har kläder i alla dom andra färgerna också.

    MVH
    Jenni


    Fast du, varför måste barnet (flickan) ha just rosa kläder med volanger på för att känna sig fin?
    De kläder min dotter (strax över två) känner sig absolut finast i och därmed vill ha mest är:
    En turkos och blå "randig" klänning, en rosa med vita moln i exakt samma modell som den turkos/blåa, en gul klänning med en ficka med djungeldjur på, två gråa klänningar: en med katten jansson och en med hello kitty, en svart T-shirt med Darth Vader och två långärmade tröjor med Pingu. Hon är verkligen inne i en klänningsperiod just nu, men ingen av hennes klänningar har volanger, rysch pysch, glitter eller spets. Alla är i trikåtyger, mjuka och lekvänliga och bara en enda är rosa... Jag ser inte varför hon skulle vara finare/behöva känna sig finare i den rosa klänningen än i hennes stooora favorit den grå med hello kitty? Det är ju vi som vuxna som förmedlar till barnen vad de är extra fina i, om vi då ger extra mycket beröm eller blir lite mer till oss när en liten flicka har på sig en rosa spetsklänning med volanger så är det klart att det är då hon kommer känna sig finast och inte kunna känna sig lika fin i andra kläder som inte ger samma uppmärksamhet!
    Vi är noga med att alltid tycka vår tjej är fin, vi ger lika mycket beröm för hennes kläder när hon går i sin Darth Vader t-shirt och mjukisbyxor som i den rosa klänningen och stumpbyxor, för oss är hon ju alltid finast! (dvs, det lilla vi nu ger uppmärksamhet för kläderna, vanligen pratar vi om annat) Förskolan ger inte komplimanger för hur kläderna ser ut, de pratar om hur mjuka kläderna verkar, eller vad kul det är att en tröja har samma färg som deras favoritleksak tex. Barnen känner sig fina ändå, för att de har sin favoritfärg, eller för att de har nya kläder osv. och är faktiskt nöjda med att få höra tex "Nejmen Sara, har du nya byxor, de ser jättesköna ut, är de mysiga att leka i?" när de kommer och vill visa upp sina kläder istället för att höra "Oj vad du är fiin i dina nya byxor".
  • Äldre 5 Nov 15:09
    #16
    Plutteli skrev 2010-11-05 13:59:29 följande:
    Fast du, varför måste barnet (flickan) ha just rosa kläder med volanger på för att känna sig fin?
    De kläder min dotter (strax över två) känner sig absolut finast i och därmed vill ha mest är:
    En turkos och blå "randig" klänning, en rosa med vita moln i exakt samma modell som den turkos/blåa, en gul klänning med en ficka med djungeldjur på, två gråa klänningar: en med katten jansson och en med hello kitty, en svart T-shirt med Darth Vader och två långärmade tröjor med Pingu. Hon är verkligen inne i en klänningsperiod just nu, men ingen av hennes klänningar har volanger, rysch pysch, glitter eller spets. Alla är i trikåtyger, mjuka och lekvänliga och bara en enda är rosa... Jag ser inte varför hon skulle vara finare/behöva känna sig finare i den rosa klänningen än i hennes stooora favorit den grå med hello kitty? Det är ju vi som vuxna som förmedlar till barnen vad de är extra fina i, om vi då ger extra mycket beröm eller blir lite mer till oss när en liten flicka har på sig en rosa spetsklänning med volanger så är det klart att det är då hon kommer känna sig finast och inte kunna känna sig lika fin i andra kläder som inte ger samma uppmärksamhet!
    Vi är noga med att alltid tycka vår tjej är fin, vi ger lika mycket beröm för hennes kläder när hon går i sin Darth Vader t-shirt och mjukisbyxor som i den rosa klänningen och stumpbyxor, för oss är hon ju alltid finast! (dvs, det lilla vi nu ger uppmärksamhet för kläderna, vanligen pratar vi om annat) Förskolan ger inte komplimanger för hur kläderna ser ut, de pratar om hur mjuka kläderna verkar, eller vad kul det är att en tröja har samma färg som deras favoritleksak tex. Barnen känner sig fina ändå, för att de har sin favoritfärg, eller för att de har nya kläder osv. och är faktiskt nöjda med att få höra tex "Nejmen Sara, har du nya byxor, de ser jättesköna ut, är de mysiga att leka i?" när de kommer och vill visa upp sina kläder istället för att höra "Oj vad du är fiin i dina nya byxor".
    Min dotter har klänningar i en himla massa färger och modeller, men det är egentligen irrelevant. Det handlar om att jag inte vill sätta gränser för mitt barn, och en av gränserna är att man inte har rosa klänning på sin dotter. Jag kan inte förstå varför de klänningar med volang skulle vara obekväma. Min dotter leker lika bra i finklänning som i andra kläder. Det är inte kläderna som begränsar, det är dom vuxna som tycker att barnen ska vara försiktiga med sina finkläder.

    Jag tycker faktiskt inte speciellt mycket om rosa, men vill min dotter ha rosa på sig, så får hon det. Jag hatar den lilla kattjäkeln Kitty, men någonstans har min dotter sett den, och hon älskar den, så naturligtvis får hon ha den på sig.

    Min alldeles privata åsikt är att kläderna som "genus-människorna" förordar är alldeles för 70-tals lika. Jag klär min dotter i både rosa, grått, blått, grönt och svart etc från både alla möjliga affärer och med alla möljiga märken.
  • Äldre 5 Nov 15:20
    #17
    Jenni73 skrev 2010-11-05 15:09:30 följande:
    Min dotter har klänningar i en himla massa färger och modeller, men det är egentligen irrelevant. Det handlar om att jag inte vill sätta gränser för mitt barn, och en av gränserna är att man inte har rosa klänning på sin dotter. Jag kan inte förstå varför de klänningar med volang skulle vara obekväma. Min dotter leker lika bra i finklänning som i andra kläder. Det är inte kläderna som begränsar, det är dom vuxna som tycker att barnen ska vara försiktiga med sina finkläder.

    Jag tycker faktiskt inte speciellt mycket om rosa, men vill min dotter ha rosa på sig, så får hon det. Jag hatar den lilla kattjäkeln Kitty, men någonstans har min dotter sett den, och hon älskar den, så naturligtvis får hon ha den på sig.

    Min alldeles privata åsikt är att kläderna som "genus-människorna" förordar är alldeles för 70-tals lika. Jag klär min dotter i både rosa, grått, blått, grönt och svart etc från både alla möjliga affärer och med alla möljiga märken.
    Och jag gör det samma fast jag är en "genus människa". Det som störde mig med ditt inlägg är DIN åsikt att ett barn inte kan vara fin/få känna sig fin utan att som tjej vara uppklädd i rosa spets och volangklänningar!
    Det jag menar är att en liten flicka ju kan få känna sig PRECIS lika fin "upklädd" i pösiga jeans med en grön tröja på sig som om hon har på sig en rosa tyll klänning. Det är ju DU som lägger in värderingen att ett barn måste få vara fin i fina kläder och att fina kläder för en tjej innebär just rosa klänningar med volanger och skit. Det är bara det tänken jag stör mig på, inget annat.
    Vad ska pojkar ha på sig då för att få känna sig fina? Det finns ju killar som jättegärna vill vara fina och uppklädda i rosa kläningar, högklackade skor och läppstift, men eftersom de är pojkar får de inte vara fina på det sättet enligt somliga. (ej dig dock så vitt jag vet än så länge). Måste en kille tex ha skjorta och slips på sig för att vara uppklädd och få känna sig fin? Eller är kravet lägre på pojkar när de känner sig fina än för tjejer, eller är det kanske tom så (som jag tror) att killar inte alls i samma utsträckning får lära sig vikten av att vara just fin från sin omgivning som små flickor får hör att de ska vara fina och att detta gör att tjejer har ett större behov av att klä upp sig än vad killar har?
  • Äldre 5 Nov 15:48
    #18

    Plutteli: Men så menade jag inte, jag tycker att ett barn ska få lov att känna sig fin, i motsats vad som står i första inlägget så tycker jag att barn ska få lov att känna sig finklädda. om det sedan är i rosa volang känningar, pösiga jeans, skjorta och slips eller morgonrock, det bryr inte jag mig om, oavsett om det är pojke eller flicka.

    Lady Dahmer: Jag skulle inte välja bort något pga hur mitt barn blev bemött, jag hade blivit skitförbannad och ifrågasatt varför hon blir bemött på ett dåligt sätt istället. Jag anser att om man dömmer folk utefter vad dom har för kläder så är man en ganska trångsynt människa.

  • seejta­an
    Äldre 7 Nov 12:50
    #19

    men då handlar det om ett förbud eftersom din dotter inte får ha på sig "megaflickiga" klänningar, vad svarar du om hon säger att hon vill ha en sådan? "nej, då ses du som en tjej, det är fel."

  • Äldre 7 Nov 21:00
    #20
    seejtaan skrev 2010-11-07 12:50:31 följande:
    men då handlar det om ett förbud eftersom din dotter inte får ha på sig "megaflickiga" klänningar, vad svarar du om hon säger att hon vill ha en sådan? "nej, då ses du som en tjej, det är fel."
    nej så skulle jag inte svara.

    men jag tar den dagen om den kommer.

    Det är mycket jag kommer förbjuda min dotter att ha på sig eller göra. Hon kommer inte få stringtrosor eller bh innan behovet finns. Eller högklackat. Hon kommer inte få en päls eller tusenkronorsjeans eller canada goosejacka. Hon kommer inte få vara  ute när hon vill eller hur sent hon vill. hon kommer inte få alkohol. Hon kommer inte få skolka. Och hon kommer inte få prinsessklänningar annat än i utklädningslådan.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
Svar på tråden Vad är GENUS? Snabbkurs för ovetande och födomsfulla fl'are