Inlägg från: vargaa |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hur mycket kostar det att ha häst, eller att bara rida på ridskola?

    Matillin skrev 2010-11-07 08:05:40 följande:
    Jag bor i norra sthlm och har hört att det är riktigt dyrt att rida på ridskola, runt 3000-4000 per termin?
    Vad betalar ni på ett år?

    Mina döttrar verkar bli lika hästtokiga som jag var så därför funderade jag på om man över huvud taget kommer ha råd att sätta dom i ridskola sen.
    När är förresten lagom att sätta barn i ridskola, runt 8?

    Undrar också vad det kostar att ha egen häst förutom själva hästinköpet.
    Vad får man betala i stallhyra varje månad, vad kostar mat osv?
    Nyfiken
    Bor också norr om sthlm. Vet inte vad ridskola kostar numera, det kan man ju ringa runt och höra. Det finns grupper från ca 4 års ålder, men många börjar nog runt 7-årsåldern när man får klasskompisar som rider osv. Då tål man lite mer jobb, väder och vind också.

    Jag har haft häst i snart 10 år. Det är avsevärt mycket dyrare än att gå på ridskola, ungefär samma rumma per månad som det kostar per termin på ridskola skulle jag säga. Och sen ska man dessutom ha tränare på det, som tar minst 200 kr/lektion, och uppåt.

    Varmhyra: Vamrhyra för en stallplats m delkollektiv/helinackordering kostar häromkring ca 2500:-/mån. En kallhyra ligger runt 1000:-, men med foder och skötsel blir det ändå runt 2000:-.
    Hovslagare: Ca 1000:-/gång. Man skor mellan var 4e och var 8e vecka, det beror på hästens hovar.
    Försäkring: Ca 4000:-/år betalar jag, men det beror på vad man har för häst och föräkring förstås.
    Avmaskning/träckprov: Prov: 350:-, avmaskning ca 200:-. Provtagning 1-4 ggr/år, olika på olika stall.
    Vaccinationer: Ca 500:-/år.

    Utöver dessa rutinutgifter bör man årligen ta ut tandläkare/kiropraktor eller liknande för att hästen ska må bra. Utrustning ska köpas och bytas ut. En sadel bör ses över årligen, ev bytas ut också, det kostar hur som helst en hel del. Inte bara sadeln utan också människan som ska prova ut den nya åt en. Täcken går sönder och nya måste inhandlas. På sommaren är det flughuvor och insektsmedel, på vintern är det broddar och snösulor. Kort och gott, det kostar en hel del. Jag lägger just nu 3200:- på min häst/månad, och det är ganska billigt för jag har honom på en kollektiv lösdrift och han går utan täcke året om.

    Sen ska det mockas dagligen, fyllas fodersäckar/hinkar, fixas med täcken, tas emot hovslagare och veterinärer och tandläkare. Det är avsevärt mycker mer tidskrävande än ridskola. För att inte tala om riskablare. En sjuk häst kostar 2500 i självrisk innan föräkringen går in och på det ska man ordna med transport och bil med dragkrok om man inte har det när man måste till klinik. Vilket faktiskt inte är helt ovanligt.

    Så jag skulle absolut rekomendera ridskola till att börja med.
    Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • Anonym (Kaffedraken)
    trollmor skrev 2011-05-20 13:17:02 följande:
    Det behöver inte alls vara dyrt med häst, finns det ingen med lösdrift eller ett litet stall? Det brukar vara billigare i ju mindre stallen är. Angående att ha skor på hästar så kan man vara utan. Jag har alla mina 6 hästar barfota och verkar dom själva. Dock behöver vissa hästar skor! Men dom flesta mår bättre utan. Utrustning går att få tag på bra begagnat till ett billigt pris. Någon skrev innan att man bör ta ut en tandläkare och kiropraktor en gång om året och det håller jag inte alls med om! Jag fick mina första hästar som 10 åring och har kvar ena idag, är 25, tog ut tandläkaren för första gången förra veckan och allt såg bra ut, om en häst äter dåligt eller man misstänker på något sätt att den har problem så kan man ta ut en tandläkare. Att be en kiropraktor komma en gång om året är lika onödigt, så långe hästen är mjuk och inte verkar ha ont så finns det ingen anledning! Min gamla häst har problem med ryggen och får massage en gång i månaden och den som utför det håller själv med om att man klemar bort dagens hästar, medellivs längden har blivit kortare än vad den var förr i tiden för hästar. Jag har aldrig haft en skadad eller sjuk häst förutom min gamla så bara för att jag inte kollar tänderna årligen eller har skor eller har en kiropraktor årligen så betyder inte det att mina hästar har det dåligt. ( 4 av hästarna är fina hingstar med både utställning och priser bakom sig så jag har inga skogsmullehästar. Även " finare" hästar kan gå barfota osv. ..…............ Sen måste jag bara tillägga: jag är chockad över vilka priser det är på att ha häst i större städer! Oj!
    Jag har lösdrift, har även drivit en själv och då stod min häst gratis. I övrigt ligger kallhyran runt 1000:- precis som med box. Kanske ett par hundra kr mindre. Man förbrukar kanske inte en box per häst men man använde mer mark och ligghall på det. Sen behövs thermobar. Så det ställer andra krav men ungefär lika stora.

    Inte
    Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • Anonym (Kaffedraken)

    ryggvet och tandläkare kostar mig årligen ca 1200:-. Det tycker jag är en billig penning för att få min häst genomgången, samt all min utrustning. Det är ett kvitto för mig att min häst mår bra. Jag har haft häst i många år, bla en som just drogs med problem pga att man inte uppmärksammat hans spänningar och man trodde att han aldrig skulle bli bra igen. Den hästen fungerade jättebra för oss trots sina problem, men han hade ont och i längden hade han inte hållt. Jag är ganska van att passa utrustning och känna min häst rent fysiskt: Men jag k'änner till mina begränsningar och jag har mycket att lära. Därför kan jag inte tycka att det inte är motiverat att lägga den summan på att låta en proffessionell person komma med en andra åsikt en gång om året. Och jag tycker att alla borde ta det för vana för det är så många som inte märker när deras hästar blir knackiga.

    Vill tillägga att det också är ett kvitto på att man rider hästen på ett sunt sätt. Min häst har sällan några spänningar eller problem när jag väl ser igenom honom. Om han hade det skulle jag dock veta att jag gör något fel och se till att ändra saker och ting i min ridning/utrustning så att hästen mår bra av att komma ut med mig och inte tvärt om.

    Min häst går fö på bete mellan 1 maj och 15 oktober i regel. Då får han inte ens kraftfoder. Kanske en näve korn ibland, och mineraler. Men i övrigt får han klara sig på betet. Jag har även provat att ta av skorna, han var oskodd bak när vi köpte honom. Men pga ömhet felbelastar han när han är oskodd och hovarna håller inte för det, så därför måste han gå skodd.

    Kostnaden för min häst för allt, exklusive kallhyra för platsen, på lösdrift och med bete halva året är: 2000:-/månad i snitt. Då är det dyrare när han äter på vintern, och billigare på sommaren. Men i snitt är det vad som går åt. Har stenkoll på det då vi har ordentlig budget och eget konto med fast överföring varje månad. Han har inga täcken och köp av utrustning ingår inte i kostnaden. Däremot småinköp och underhåll av utrustning. Vi rider i regel bettlöst och utan sadel, så det är ganska sällan underhåll behövs av utrustningen. Har ännu inte behövt stoppa om någon sadel.

    Men det kostar att ha häst.


    Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • Anonym (Kaffedraken)
    trollmor skrev 2011-05-27 13:44:45 följande:
    Kan inte vara mycket näring den 15 oktober i gräset... Så jag hoppas att den får kraftfoder då. Jag betalar ca 3000 i månaden för 6 hästar och då räknar jag inte med utrustning, eftersom jag är märkesnörd och alla hästar matchar så drar det iväg. Och försäkringen har jag ett special eftersom jag har så många hästar. Ts undrade vad det kostade att ha häst och jag ville bara skriva att det inte behöver bli dyrt och att man inte behöver allt du skrev, jag har inte sagt att du tar hand om din häst på ett fel sätt utan ville bara påpeka att det finns billigare sätt att ha häst än det du beskrev så jag kan inte förstå ditt sätt att svara mig.
    Nej han får inget annat kraftfoder än det jag skrev att jag ger under sommaren.
    Det finns absolut billigare alternativ, och dyrare. Men jag har en medelkostnad och man får räkna med ungefär den kostnaden om man tänker skaffa häst. Min hästs kostnad är låg medel i mitt område, så det ska man nog räkna med om man skaffar häst. För man kan aldrig räkna med att man lyckas ha den superbilligt, inte ens om man kan hitta ett sånt alt. till att börja med. Jag har periodvis haft 0 kr i kallhyra pga att jag själv drivit lösdriften. Det blev då 1200:- mindre/mån. Så visst är det möjligt. Men inget man kan räkna med.
    Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
Svar på tråden Hur mycket kostar det att ha häst, eller att bara rida på ridskola?