• Anonym

    vad har du för erfarenhet av CHAMPIX??

    Hej!
    Min mamma fick hjärtinfarkt för två veckorsen. å hon röker grymt mycket å måste nu verkligen sluta röka så hon fick idag utskrivet CHAMPIX från en läkare. dok läste vi om vad man kunde få för bieffekter.. ibland där stod de ökat blodtycka å lite längre ner stod de att de har förekommit hjärtinfarkt hos patiener. så nu är mamma väldigt tveksam till om hon ska börja med dom här tabletterna eftersom hon redan genomgått en hjärtinfarkt för bara två veckorsen. men kommer inte klara att sluta röka på egen hand.

    så frågan är vad har du för erfarenhet av CHAMPIX???

    tack på förhand.

  • Svar på tråden vad har du för erfarenhet av CHAMPIX??
  • Queenie70

    Jag håller på med dem nu. Testar för andra gången. De har fungerat bättre än nåt annat faktiskt. Dock ingen full succé vilket helt beror på en ickeexisternade viljekraft hos mig när det gäller rökning. Men jag har gått från ett paket till ca 4 cigaretter om dagen, och det är rena okynnescigg som jag SKULLE kunna vara utan. Man ska röka som vanligt de två första veckorna man tar dem, på så vis vänja sitt belöningssystem med att man inte får nån stimulans av cigaretterna. Efter ett par dagar börjar man "glömma bort" att röka. Häromdagen gick det nästan en hel dag innan jag "kom på" att jag inte rökt, och då sätter ju det psykologiska igång. Men tabeletterna tar bort suget till nästan 100% skulle jag vilja säga. Anledningen till att jag inte genomförde första kuren var att jag fick hemska magsmärtor. Jag stod inte ut. Jag får dessa nu också av tabletterna men försöker härda ut. Smärtorna är intensiva, men varar bara i ca 10 minuter. Det blir bättre om man tar tabletten mitt i en måltid. Men nog fungerar de...Och det lär ju inte vara farligare än att röka i alla fall.

  • Libbe7

    Jag slutade för över 2 år sedan med dom och har inte varit röksugen sedan dess. Saknar själv grejen ibland men det går snabbt över.
    Jag har som väl är inte biverkningar alls. Hade jag fått det hade jag slutat med om. Finns så mycket biverkningar i det mesta så man får chansa för den goda sakens skull  =)  lycka till

  • Anonym

    okey tack för era svar. tänkte ta och ringa apoteket imorgon och fråga dom vad dom tycker om frågan om att nyss ha fått infarkt och äta dom nu samtdigt som hon var tvungen att äta 12 stycken andra tabletter som hon fick nu när hon blir sjuk.
    jag hoppas inerligt att hon slutar röka de är min högsta önskan just nu, men förstår så klart att de inte är lätt för henne hon har rökat sedan hon var 14 år. å har fått 6 barn å försökte sluta varje gång hon blev gravid men de gick inget vidare för henne då. men nu hoppas jag verkligen att hon tar tag i de å slutar.

    jag vill att hon ska fortsätta leva så min son kommer komma ihåg sin goa mormor vilket jag inte gjorde.

    "drottningen1970" tycker de är jätte bra att du lyckats dra dig ner från 1 paket till 4 cigg, bara att dra ner på cigaretterna är ju en jätte stor framgång. hoppas du klarar de helt till slut.


     


    och "libbe7"  vad skönt för dig att du kunde sluta helt och attt du inte haft något sug sedan dess.


     


    kom att tänka på en gammal kompis som faktiskt använde dom pillrerna å hon slutade både att röka och slutade upp att dricka coca-cola helt och hållet, och hon drack grymt mycket cola.


    när jag tänker efter kanske jag skulle haft såna tabletter oxå, slutade dricka coca-cola kunde hålla mig en vecka sedan hade jag sån grym huvud värk så jag kunde inte stå ut. de är sjukt vad man gör med sin kropp igentligen!

  • Anonym

    Jag åt dom för nu ungefär 5 år sedan när de var nya på marknaden. Jag avråder ALLA oavsätt hur beroende de är av rökning att ta detta fruktansvärda preparat. Jag fick så hemska biverkningar så jag har tyvärr fortfarande inte blivit återställd ens idag. Jag avslutade behandlingen efter 2 månader då min läkare upptäckte att jag fått ett ökat tryck i hjärnan som var kopplat till medicinen. Jag hade då haft konstant "migrän" i ca 3 veckor och var totalt utslagen. Min sexlust förvann helt och hållet och jag gick upp ca 10 kg. Jag fick problem med hjärtklappningar. Bör tilläggas att jag då var 20 år gammal och tränade på elitisk nivå som dansare och arbetade med fysiskt krävande arbete 8 timmar om dagen och trots detta blev det alltså så. Jag hamnade även i en depression som jag fortfarande inte helt återställt mig från. Tänk över beslutet både en och tusen gånger innan ni väljer vad ni skall göra. Jag ångrar mig trots att jag inte rökte under de 2 månaderna jag åt champix. Jag har sedan 2 år tillbaks varit rökfri ändå kan jag tillägga och jag sluytade tvärt med hjälp av plåster och diverse nikotinhjälpmedel istället.

  • Libbe7

    Jag hade rökt i över 30 år och ville egentligen inte sluta. Det var bara för pengarna jag gjorde det. Ändå lyckades jag  =))  Hoppas hon klarar det. Har hon bara lite vilja så ska det nog gå bra

  • Libbe7
    Anonym skrev 2010-11-08 21:57:56 följande:
    Jag åt dom för nu ungefär 5 år sedan när de var nya på marknaden. Jag avråder ALLA oavsätt hur beroende de är av rökning att ta detta fruktansvärda preparat. Jag fick så hemska biverkningar så jag har tyvärr fortfarande inte blivit återställd ens idag. Jag avslutade behandlingen efter 2 månader då min läkare upptäckte att jag fått ett ökat tryck i hjärnan som var kopplat till medicinen. Jag hade då haft konstant "migrän" i ca 3 veckor och var totalt utslagen. Min sexlust förvann helt och hållet och jag gick upp ca 10 kg. Jag fick problem med hjärtklappningar. Bör tilläggas att jag då var 20 år gammal och tränade på elitisk nivå som dansare och arbetade med fysiskt krävande arbete 8 timmar om dagen och trots detta blev det alltså så. Jag hamnade även i en depression som jag fortfarande inte helt återställt mig från. Tänk över beslutet både en och tusen gånger innan ni väljer vad ni skall göra. Jag ångrar mig trots att jag inte rökte under de 2 månaderna jag åt champix. Jag har sedan 2 år tillbaks varit rökfri ändå kan jag tillägga och jag sluytade tvärt med hjälp av plåster och diverse nikotinhjälpmedel istället.
    Men varför äter man någon tablett som man blir sjuk av? Dom flesta biverkningar står på en bipacksedel. Sen kan jag inte heller förstå att man skriver ut dom till en 20-åring.
  • Anonym
    Libbe7 skrev 2010-11-08 22:02:00 följande:
    Men varför äter man någon tablett som man blir sjuk av? Dom flesta biverkningar står på en bipacksedel. Sen kan jag inte heller förstå att man skriver ut dom till en 20-åring.
    Jag hade inte biverkningar hela perioden utan de kom de sista veckorna och då valde min läkare att avbryta behandlingen. Man läser ju bipacksedeln, men är man ung och frisk så tror man ju ändå inte att man skall få ett flertal av de mycket sällsynta biverkningarna. Jag har också svårt att förstå att man skrev ut det till mig när jag var så ung, men det var min egna vilja efterssom jag sökte till läkare efterssom jag verkligen ville sluta röka och det var det alternativet jag fick som förslag. Nu 5 år senare skulle jag ALDRIG få för mig att ta det preparatet igen, men är man ung och litar på läkarna och halvt desperat att lyckas sluta så blir det lätt så tyvärr.
  • Libbe7
    Anonym skrev 2010-11-08 22:07:44 följande:
    Jag hade inte biverkningar hela perioden utan de kom de sista veckorna och då valde min läkare att avbryta behandlingen. Man läser ju bipacksedeln, men är man ung och frisk så tror man ju ändå inte att man skall få ett flertal av de mycket sällsynta biverkningarna. Jag har också svårt att förstå att man skrev ut det till mig när jag var så ung, men det var min egna vilja efterssom jag sökte till läkare efterssom jag verkligen ville sluta röka och det var det alternativet jag fick som förslag. Nu 5 år senare skulle jag ALDRIG få för mig att ta det preparatet igen, men är man ung och litar på läkarna och halvt desperat att lyckas sluta så blir det lätt så tyvärr.
    Tråkigt att det hände dig, men det händer ju endast ett fåtal som väl är. Dom flesta slipper ju biverkningarna. Hoppas du en dag är helt återställd och glad  =))
  • Anonym (x)

    Jag slutade röka med Champix för snart 2 år sen. Det funkade bra för mig. Hade svårt att sova med dem, hade mycket mardrömmar, men efter prat med läkare sä gick jag ner i dos, det funkade bättre.

    Min mamma som har hjärtproblem o äter medeciner för det slutade oxå röka med hjälp av Champix. Hon har även KOL så hon behövde verkligen sluta röka.

  • laromik

    Hey
     Jag har provat Champix 1mg och blev helt rökfri, utan den minsta ansträngning faktiskt! Den första veckan trappar man upp tabletterna, och andra veckan är man på högsta dosen. Biverkningen jag fick är lätt magont direkt efter man tagit tabletten, men min man och dotter har inga biverkningar alls. Jag gick från ett paket till ett halvt efter första dagen och sen trappade jag ner till jag slutade helt.  Så, mitt tips är att gå hela kuren utan att vara kaxig och tro att du är rökfri .

  • Anonym (dag 3)

    Är på dag 3 som rökfri nu, slutade röka 8de dagen med champix. Tycker det är toppen än så längre och röksuget är betydligt mindre samt lättare att hantera än det varit vid tidigare försök att sluta. Hyser goda förhoppningar här om det hela. Mår dock illa av och till hela dygnet vilket inte är jätteroligt =( Jag har kombinerat min behandling men coach från vårdcentralen - rekomenderas!

  • Anonym

    Jag provade med Champix men vaknade skrikande om nätterna för att jag hade så fruktansvärda mardrömmar, har alltid varit en väldigt glad och positiv tjej men blev tyvärr självmordsbenägen under tiden jag tog dem... Jag hade sagt till mina närmaste och mina arbetskamrater om att jag skulle ta dem innan jag började med dem, och bad dem att ha ett extra öga på mej, vilket de gjorde, eftersom jag visste att biverkningarna kunde bli extrema. Jag fick tyvärr sluta med Champix, då jag inte fungerade:( Jag önskar innerligt att det hade fungerat för mej.

    Håll ett extra öga på din mor bara, det som hände mej behöver inte hände din mor ju, men det kan vara bra att vara vaksam, så hon inte bara får ett stöd för att sluta röka utan även att hon har ett stöd om hon mår dåligt av tabletterna! All lycka till Er och jag håller tummarna för att hon kan sluta röka! :)  

  • Tullipan

    Det har varit ganska mycket diskussioner om champix i tidningarna för bara ett tag sen. Det är en av de tabletter som senaste åren fått flest anmälningar på biverkningar.

    En av mina läkare kallar det rävgift.
    Jag blev illamående, fick yrsel och huvudvärk, drömmde massor & avbröt därför kuren efter provtiden på knappt en månad. Tyvärr försent och jag fick en depression.
    Jag skulle aldrig rekomendera någon att ta dessa. Jag var helt frisk innan och har aldrig reagerat på mediciner, så trodde verkligen på detta.

  • DasBaws

    Jag har kört nu 10 dagar, depression, nedstämdhet, mardrömmar, kallsvettningar, yrsel, enorm huvudvärk. Men vafan, bara köra hårt och ta det som en man!

    Allt går inte lätt här i livet, sluta nu mesa er.

    Och ja, jag är seriös.


    Mmm
  • Mehlixsom

    tar dem nu. Inne på andra veckan och 4:e dagen som rökfri. Jag har bara gott att säga om detta preparat. De gör det helt kort sagt helt meningslöst att forsätta röka för man får ytterst liten "belöning" av att ta en cigg samtidigt som det abstinensbesvären lindras.

    Jag tror dock att det är avgörande att man förstår vad detta hjälpmedel gör. Det är inte en medicin för att sluta röka, det är ett preparat för att förbättra oddsen avsevärt genom att lindra. Sluta röka är det du själv som måste göra!

    Jag har inte haft några av de symptom som beskrivs i bipacksedeln. Och vad beträffar biverkningar så har man ju ett val. Antingen står jag ut med dem i 12 veckor av mitt liv och är medveten om att det är preparatet som orsakar dem och bli rökfri, eller så väljer jag att avsluta och fortsätta röka. Motivation är a och o. Jag kommer fullfölja...

  • BiaNemorosa

    Jag gör mitt andra försök med Champix. Avslutade den första omgången efter endast två veckor, för att jag inte stod ut med magsmärtorna. Efter rådgivning med apoteket tar jag en Bifiform per dag ( goda bakterier), tar den (och Champix) tillsammans med mat så nu har jag inga magbesvär. Är inne på vecka sex, helt rökfri sedan 2,5 veckor sedan. Ett mirakel för den som rökt i 50 år och aldrig lyckat sluta röka mer än några dagar åt gången! 


    Jag har KOL. Vilket väl de flesta rökare har. Min hemska hosta har varit ett handikapp i mer än 20 år. Jag har inte kunnat vistas ihop med många människor (typ föreläsning eller bio) och inte kunnat åka tåg eller buss. Pga hostan. Var jag ute och handlade fick jag ofta störta ut, lämna kundvagnen och hoppas kunna återuppta handlandet när jag hostat upp allt segt slem.... 


    Redan på den fjärde rökfria dagen var min hosta så gott som borta och när jag cyklar behöver jag inte växla ner i varenda uppförsbacke. 


    Nu strosar jag runt i butikerna och behöver inte vara orolig. 
    Jag kan åka buss och spårvagn utan att hoppa av vid nästa hållplats på grund av hostattackerna. 


    Så.....jag är supernöjd med pillren som blockerar mitt belöningssystem!
    Dessutom gör pillren att jag inte vill dricka vin heller. 
    Nä, inte ens maten roar mig (trots att jag är MYCKET förtjust i att äta!) I vanliga fall... 


     

  • Merjo
     
    Detta är en verklig nätet licensierade apotek de inte kräver en tidigare recept för champix (endast en konsultation nätet )    bestrx.net
  • Anonym (champix)
    Köpa Champix - http://lonzes.com/smokese.htm Tabletterna funkar. Det är nästan mirakulöst hur man efter några dagar får mindre lust att röka, hur man glömmer bort att röka trots att man ska röka som vanligt den första tiden. 
  • Anonym (...)
    Anonym skrev 2010-11-08 21:57:56 följande:

    Jag åt dom för nu ungefär 5 år sedan när de var nya på marknaden. Jag avråder ALLA oavsätt hur beroende de är av rökning att ta detta fruktansvärda preparat. Jag fick så hemska biverkningar så jag har tyvärr fortfarande inte blivit återställd ens idag. Jag avslutade behandlingen efter 2 månader då min läkare upptäckte att jag fått ett ökat tryck i hjärnan som var kopplat till medicinen. Jag hade då haft konstant "migrän" i ca 3 veckor och var totalt utslagen. Min sexlust förvann helt och hållet och jag gick upp ca 10 kg. Jag fick problem med hjärtklappningar. Bör tilläggas att jag då var 20 år gammal och tränade på elitisk nivå som dansare och arbetade med fysiskt krävande arbete 8 timmar om dagen och trots detta blev det alltså så. Jag hamnade även i en depression som jag fortfarande inte helt återställt mig från. Tänk över beslutet både en och tusen gånger innan ni väljer vad ni skall göra. Jag ångrar mig trots att jag inte rökte under de 2 månaderna jag åt champix. Jag har sedan 2 år tillbaks varit rökfri ändå kan jag tillägga och jag sluytade tvärt med hjälp av plåster och diverse nikotinhjälpmedel istället.


    Håller fullständigt med. Biverkningarna påminner mycket om de som man får av amfetamin. Vilket som de flesta känner till ej är ett nyttigt preparat att trycka i sig:)
Svar på tråden vad har du för erfarenhet av CHAMPIX??