• reka

    sojamjölk under amning

    Hej!

    Min son på 8 veckor reagerar på komjölk med att få ont i magen så jag äter en mjölkfri diet och det funkar fint. Använder sojamjölk istället för kaffemjölk men läste så här att det skulle vara dumt att äta soja då det är ett "starkt allergen". Kan man säga att han är komjölksallergiker eller är det bara en känslig mage som mår bättre utan komjölk? Stämmer det att det är farligt med soja? Jag tycker att det verkar gå bra med får- och get-mjölk då han inte har reagerat när jag ätit får- eller getost. Är det vanligt?

    Tacksam om du kan reda ut begreppen för mig!
    /Karin

  • Svar på tråden sojamjölk under amning
  • Allergiexperten

    Hej! Soja är ett starkt protein som barn kan utveckla allergi mot. Tidigare gav man barn sojaprotein som tillskott när barnet var komjölksproteinallergisk men det har man slutat med eftersom många barn istället utvecklade allergi mot sojaprotein.
    Det du äter och dricker går det över till barnet. Därmed inte sagt att ditt barn behöver bli allergisk mot sojaprotein om du dricker sojamjölk men risken finns.
     Det som vore bra att veta är varför ditt barn reagerar mot komjölk. Innan man utesluter något i kosten är det viktigt att veta varför man gör detta, komjölk är en viktig näringskälla för barn. Oftast utesluter man komjölk under en period när barnet har exempelvis kolik, sedan sätter man tillbaka normalkost igen och det brukar oftast gå bra.
    Kan du inte dricka komjölk utan att ditt barn får symtom tycker jag du ska ta kontakt med barnläkare för att utreda varför.
    Vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden sojamjölk under amning