• mommys minute

    Vi som har barn som är sena med talet- samlas här!

    Hej!

    Jag har två pojkar som är 3 år respeketive 4 månader.

    Min 3-åring ligger efter med talet med 1 år har man nyligen bedömt. Vi har varit hos en lgoped 3 gånger och snart ska han få gå med i en liten grupp där man tränar extra på tal.

    Han är tvåspråkig- sv/eng, men detta säger man är inte orsaken. Jag har frågat vad orskaen är, men man verkar inte veta.

    Med detta följer en del skuldkänslor - varför har inte jag lyckats lära mitt barn att tala??

    Han ligger i alla fall före i motoriken och han är enormt social. Babblar på fast man inte förstår allt. Det är i alla fall härligt!

    Har du också ett barn i samma sits? Kan vi följas åt och dela erfarneheter? Skulle vara jätteglad att ha någon att prata med om detta!

  • Svar på tråden Vi som har barn som är sena med talet- samlas här!
  • LinaRosell

    Min 21/2 åring har lite problem med talet... Hansäger många ord och enstaka 3-ordsmeningar men mer än så är det inte.. Han förstår allt man säger men jag tror vi skulle behöva lite hjälp av en logoped! Jag har även en 5 månaders så jag har inte samma tid längre att sitta ner och öva med storebrodern:(

  • Flickan och kråkan
    mommys minute skrev 2011-01-06 08:03:02 följande:
    En annan sak - logopeden verkade tycka att det var konstigt att min 3-åring inte kunde benämna färger än. Men jag tycker det är konstigt att hon förväntar sig det när han inte har ordning på talet. Vi har ju fullt sjå med att få honom att prata överhuvudtaget???
    Var det för att han inte sa färgerna eller för att han inte kan färgerna? Sedan har väl det här med färger mycket med intresse att göra. Min äldsta som är den som är sen med talet och som inte varit särskilt tidig med något har kunnat grundfärgerna och en hel del nyanser sedan han var 1½ år. Sa ju inget då men pekade på rätt om man frågade, hämtade rätt om man bad honom etc. Han är tokig i färger, former, siffror och bokstäver. Han har precis fyllt 3 år och kan alla bokstäver både små och stora, räknar till hundra m.m. (fast grymt otydligt . Lillebror börjar närma sig 2 år (han är 20 månader) och pratar massor och har ljud som storebror inte har....han kan färgen blå och alla bokstäver säger han är A . De är väldigt olika i sina personligheter.
  • Maria222

    Min son är 3,5 och också sen med talet. Han sa inte många ord vid 2 års ålder.
    Nu pratar han fullständiga meningar och han har grammatiken, men uttalet är väldigt svårt.
    Han kan också alla bokstäver och är tidig "mentalt", förstår och tänker massor. Men uttalet är ett stort hinder för honom. Han kan t ex säga kombinationen "ma" mamma men när han ska säga maria blir det oia...

    Sist vi var på bvc var på 2,5 års kontroll och då hade de ingenting att invända angående språkutveckling utan sa att han var "normal". På dagis säger de också att han är normal... Men vi själva känner att det kanske skulle vara bra om vi kunde få lite hjälp med hur vi ska stödja honom på bästa sett.... och vi skulle gärna besöka en logoped.


    pojke 0706 och pojke 1008.
  • Flickan och kråkan
    Maria222 skrev 2011-01-10 23:05:24 följande:

    Min son är 3,5 och också sen med talet. Han sa inte många ord vid 2 års ålder.
    Nu pratar han fullständiga meningar och han har grammatiken, men uttalet är väldigt svårt.
    Han kan också alla bokstäver och är tidig "mentalt", förstår och tänker massor. Men uttalet är ett stort hinder för honom. Han kan t ex säga kombinationen "ma" mamma men när han ska säga maria blir det oia...

    Sist vi var på bvc var på 2,5 års kontroll och då hade de ingenting att invända angående språkutveckling utan sa att han var "normal". På dagis säger de också att han är normal... Men vi själva känner att det kanske skulle vara bra om vi kunde få lite hjälp med hur vi ska stödja honom på bästa sett.... och vi skulle gärna besöka en logoped.


    Det låter ju lite som för oss, fast han har lite besvär med grammatiken också. Läste lite om språkstörningar och vår äldsta passade väldigt bra in på "svårigheter med språkljuden". Vi ska till BVC i slutet av den här månaden och ska höra hur det går med remissen. Vi försöker jobba lite med hans uttal hemma och märker att det är bra att det hjälper honom, men bara så länge han vill och är med på det så klart. Hoppas få lite mer tips. Vi ska börja skola in honom på förskola idag.....får se hur det går....har varit lite "orolig" för att andra inte ska förstå honom. Vi som känner honom vet ju hur han hanterar sitt språk och hur han byter ljud.
  • Ignalina

    Hej!

    Hoppar in här jag med. Har en kille på 4.5 som har en pragmatisk språkstörning (enl logoped). Vi har träffat en logoped sedan han var ca 2 år gammel och det går framåt, sakta men säkert. Vissa dagar tycker jag sonen pratar helt utan problem, andra dagar fattar man knappt hälften av det han säger... han har inga problem med uttalet utan med abstrakt tänkande samt att hålla en röd tråd. Kan börja berätta om en sak och plötsligt börja prata om något annat om han störs. Han är tvåspråkig han med, dansk/svensk. 

    Har haft fruktansvärda skuldkänslor - borde vi ha läst mer för honom? Pratat mer med honom? Han är vårt första barn och vi har ju såklart försökt så gott vi kunde. Lillebror på 2.5 har tvärtemot en ovanlig bra språkutveckling - han pratar bättre/använder språket bättre än vad storebror gör.

    Ska till logoped med sonen idag. Sonen tycker det är roligt att gå dit, jag tycker det är jobbigt. Logopeden är ganska sträng och jag tycker inte att hon riktigt ger sonen en chans när han testas... upprepar aldrig en fråga, låter honom inte få tänka särskilt lång tid innan han ska svara osv. Dessutom tycker jag att det känns onaturligt att jag inte alls får stötta/ställa stödfrågor när vi är hos logopeden. Jag hör att han ibland svarar rätt på en fråga - men på danska! - och då markerar logopeden det som fel. Fast jag vet ju också att logopedens uppgift är att ta reda på sonens svagheter och de synns ju inte så tydligt om jag hjälper till för mycket.

    Sonen är oerhört motorisk begåvad, både grov och finmotorisk. Han är bra på att koncentrera sig och är empatisk och en bra kompis. Han är så go och snäll och ändå stör det mig så mycket att hans språkutveckling går så långsamt. Vi umgås med många jämngamla flickor (vet inte om könet spelar någon roll men iaf) som är väldigt bra på att prata och argumentera och det känns som en kniv i hjärtat varje gång eftersom sonens problem blir så tydliga då.

    Kan tillägga att vi även får stöd hos Lekoteket på Danderyds Sjukhus varje 5. vecka. 
     

  • Maria222
    Flickan och kråkan skrev 2011-01-11 07:44:36 följande:
    Det låter ju lite som för oss, fast han har lite besvär med grammatiken också. Läste lite om språkstörningar och vår äldsta passade väldigt bra in på "svårigheter med språkljuden". Vi ska till BVC i slutet av den här månaden och ska höra hur det går med remissen. Vi försöker jobba lite med hans uttal hemma och märker att det är bra att det hjälper honom, men bara så länge han vill och är med på det så klart. Hoppas få lite mer tips. Vi ska börja skola in honom på förskola idag.....får se hur det går....har varit lite "orolig" för att andra inte ska förstå honom. Vi som känner honom vet ju hur han hanterar sitt språk och hur han byter ljud.
    Ja byter ljud är verkligen en bra beskrivning. Det är precis så som vår son gör.
    Jag märker att det gör honom mer blyg och tillbakadragen än han redan är när folk inte förstår honom. När grannar frågar honom nåt tex och de inte förstår så upprepar han aldrig utan blir istället tyst. Hemma blir han ibland arg, men han kan även förklara på andra sett vad han menar. Förklarar vad det är för ord han vill ha fram genom att säga vad det är för färg på det han menar, vad man har det till osv... Så han är ju väldigt klok på det sättet.

    Lycka till med inskolningen, det går säkert jättebra.
    Ignalina skrev 2011-01-11 08:26:06 följande:
    Hej!

    Hoppar in här jag med. Har en kille på 4.5 som har en pragmatisk språkstörning (enl logoped). Vi har träffat en logoped sedan han var ca 2 år gammel och det går framåt, sakta men säkert. Vissa dagar tycker jag sonen pratar helt utan problem, andra dagar fattar man knappt hälften av det han säger... han har inga problem med uttalet utan med abstrakt tänkande samt att hålla en röd tråd. Kan börja berätta om en sak och plötsligt börja prata om något annat om han störs. Han är tvåspråkig han med, dansk/svensk. 

    Har haft fruktansvärda skuldkänslor - borde vi ha läst mer för honom? Pratat mer med honom? Han är vårt första barn och vi har ju såklart försökt så gott vi kunde. Lillebror på 2.5 har tvärtemot en ovanlig bra språkutveckling - han pratar bättre/använder språket bättre än vad storebror gör.

    Ska till logoped med sonen idag. Sonen tycker det är roligt att gå dit, jag tycker det är jobbigt. Logopeden är ganska sträng och jag tycker inte att hon riktigt ger sonen en chans när han testas... upprepar aldrig en fråga, låter honom inte få tänka särskilt lång tid innan han ska svara osv. Dessutom tycker jag att det känns onaturligt att jag inte alls får stötta/ställa stödfrågor när vi är hos logopeden. Jag hör att han ibland svarar rätt på en fråga - men på danska! - och då markerar logopeden det som fel. Fast jag vet ju också att logopedens uppgift är att ta reda på sonens svagheter och de synns ju inte så tydligt om jag hjälper till för mycket.

    Sonen är oerhört motorisk begåvad, både grov och finmotorisk. Han är bra på att koncentrera sig och är empatisk och en bra kompis. Han är så go och snäll och ändå stör det mig så mycket att hans språkutveckling går så långsamt. Vi umgås med många jämngamla flickor (vet inte om könet spelar någon roll men iaf) som är väldigt bra på att prata och argumentera och det känns som en kniv i hjärtat varje gång eftersom sonens problem blir så tydliga då.

    Kan tillägga att vi även får stöd hos Lekoteket på Danderyds Sjukhus varje 5. vecka. 
     
    Det låter ju inget roligt med logopeden... de ska väl stötta och uppmuntra. Säger hon att han säger fel? Jag har ingen erfarenhet av språkstörningar, men min spontana tanke är väl att man inte ska säga att barnet har "fel".

    Men inte ska du ha dåligt samvete! Vi har läst och pratat massor med vårt barn, han började inte förskolan förän han var drygt 2 år och han har varit hemma med oss hur mycket som helst då vi givit honom tid. Vi ha lekt, spelat spel, pysslat osv. Gjort allt det som står i "regelboken" för att främja barnets språk, men han är sen med talet i allafall!
    pojke 0706 och pojke 1008.
  • Ignalina
    Det låter ju inget roligt med logopeden... de ska väl stötta och uppmuntra. Säger hon att han säger fel? Jag har ingen erfarenhet av språkstörningar, men min spontana tanke är väl att man inte ska säga att barnet har "fel". 

    Nej det känns inte så kul, hon säger kanske inte direkt att han säger fel men hon uppmuntrar aldrig och jag och kanske sonen också) känner med en gång när det blir "fel", när han inte svarar som "förväntat". Det är andra logopeden vi går hos och förra var exakt likadan. Kanske är det jag som är överkänslig.... Drömmer 
  • LinaRosell

    Nu har jag pratat med BVC och vi ska dit imorgon med vår son på 2 1/2. Jag förklarade att han säger många ord och att han blir frustrerad när vi inte förstår och BVC tyckte det var en bra grund för en remiss till logoped! Ska bli skönt att få veta om vi behöver lite extra hjälp eller om hans tal utvecklas som det ska:) uppdaterar när vi varit där!

Svar på tråden Vi som har barn som är sena med talet- samlas här!