• Äldre 14 Nov 04:22
    3259 visningar
    17 svar
    17
    3259

    vaccin till Thailand?

    resemamman skrev 2010-11-10 22:25:19 följande:
    Det är tvärtom, hepatit A ges inte till yngre än 1 år (eller är det 9 månader), men hepatit B kan man ge så tidigt som vid 3 månader. I många länder ingår Hepatit B i det ordinarie vaccinationsprogrammet som startar vid 3 månader.
    Ja, så är det här i USA.  Både hepatit A och B ingår i det ordinarie vaccinationsprogrammet.  Hepatit A ges ifrån 1 år och B kan ges redan vid födseln.
  • Äldre 14 Nov 04:31
    #9
    Tullemi skrev 2010-11-13 10:42:20 följande:
    Jag har fått precis samma info som Caaaatrin. Inget HepB innan 1 år. Denna info har vi fått på 2 olika vaccinationskliniker i GBG vid 2 olika tillfällen. HepA har våra barn fått däremot. Visst får vissa barn HepB-vaccin tidigt men det brukar vaar en viss anledning till det, inte bara en nöjesresa.
    Här i USA så ingår alltså både hepatit A och B i det allmänna vaccinationsprogrammet.  Mot hepatit B får man tre vaccinationer.  Första vid födseln till 2 månaders ålder, andra vid 1 till 4 månaders ålder och tredje vid sex till 18 månaders ålder.  Hepatit A ges som två doser vid 12 resp 18 månaders ålder.

    Eftersom hepatit B kan utvecklas till levercancer vill man utrota sjukdomen genom att vaccinera alla barn på ett tidigt stadium.  I Sverige har man i flera år diskuterat om hepatit B ska ingå i det allmänna vaccinationsprogrammet.
  • Äldre 14 Nov 17:00
    #11
    MatildaAn skrev 2010-11-14 06:48:05 följande:
    Jag bor också i Gbg men ska kräva att min dotter får vaccin mot hepatitB. I vissa städer ger dom inte hepatitB och i andra ingår det. Min mamma är BVCsköterska och hon säger att man ska ta det, och ingår det inte i de vanliga vaccinationerna så ska man be om det. Alla gör som dom vill med sina barn, jag kommer vaccinera min dotter när hon är 3må nader.

    :)
    Jag håller med.  Hepatit B tycker jag är en viktig vaccination.  Jag har även sett till att både jag och min man är vaccinerade. 
  • Äldre 14 Nov 17:59
    #14
    kajsa73 skrev 2010-11-14 17:33:47 följande:
    min dotter, 3 år, har fått sin första Twinrix spruta och kommer hinna ta en till innan vi åker till Thailand, tycker det är lika bra att ge ett vaccin som täcker båda sorterna av hepatit och håller i många år.
    Där håller jag med!
  • Äldre 14 Nov 20:06
    #16
    resemamman skrev 2010-11-14 19:14:29 följande:
    Just till Thailand är inte hepatit B risken för små barn särskilt stor, det är en blod och kroppsvätskesmitta och sjukvården håller mkt hög standard OM olyckan skulle vara framme. Kroppsvätska är väl inte aktuellt än på några år... Dock finns en liten risk för barn i "bitåldern" som leker med lokala barn som skulle kunna vara hepatit B smittade.
    Ja, jag tror inte heller att hepatit B är jätteviktigt just för att åka till Thailand utan mer att det är ett bra vaccin att ha överhuvudtaget.  Tbc har vi inte heller vaccinerat för eftersom vår barnläkare anser att vaccinet ger dåligt skydd och risken att bli smittad är liten (man ska i de flesta fall ha tillbringat mycket tid med en smittad för att själv bli smittad).
Svar på tråden vaccin till Thailand?