• S T A R
    Äldre 14 Nov 23:39
    4463 visningar
    13 svar
    13
    4463

    kortväxta, fler här inne ?

    Jag har en son med akondroplasi, en sorts kortväxt, den vanligaste som man e van o se.

    Undrar därför om det finns ngn mer här inne som har ett barn som är kortvuxet eller är det själv eller kanske vet om nån som är det??
    Vet att chansen är ganske liten eftersom det inte finns så många i Sverige men skulle va jätte kul o prata med nån annan i samma sits eftersom det inte händer speciellt ofta.

  • Svar på tråden kortväxta, fler här inne ?
  • fionis
    Äldre 15 Nov 08:20
    #0

    Hejsan...
    Jo, det finns faktiskt en till tjej här som fick en liten kille med achondroplasi i mitten på augusti i år...Jättetrevlig tjej så maila henne gärna
    Här heter hon aguita....

    Och förresten....Grattis till lillkillen....Så himla söt han är !!!
    Kramar Mia

  • Kiia
    Äldre 19 Nov 23:10
    #0

    Jag har en dotter (född 24 januari 2005) som har en skelettdysplasi som kallas
    Chondrodysplasia Punctata x-kromosombunden dominant.
    Hon kommer också bland annat att bli kortväxt

    Titta gärna in till mig och skriv några rader

  • Äldre 20 Nov 09:22
    #0

    Jag vill bara fråga varför det kallas kortväxt? Jag är 1.53 cm kortväxt och har ingen sjukdom.

  • fionis
    Äldre 20 Nov 11:22
    #0

    Men har du samtidigt en kromosomavvikelse oxå ?
    Eller en skelettsjukdom?
    Bara för att man är kortväxt betyder det inte att man har en sjukdom eller ett funktionshinder men genom en tex kromosmavvikelse som några här här så följer det med lite annat oxå och att det kanske inte heller blir så långa som dina 153 cm....
    Tycker inte att det låter så jättekort i mina öron
    Mvh Mia

  • Äldre 20 Nov 11:27
    #0

    Nej, jag har ingen avvikelse alls. Det är därför jag undrar varför det kallas kortväxt. När blev det ordet synonymt med en avvikelse?

  • fionis
    Äldre 20 Nov 13:41
    #0

    Jag vill inte kalla dina 153 cm för kortväxt även om du själv vill kalla dej för det...
    Min svägerska är 147 cm lång och inte heller kortväxt utan bara inte så väldigt lång...
    Denna sida som du nu är inne på är för barn med funktionshinder...
    Här skriver vi som har barn med olika funktionshinder.
    Denna tråden vi skriver i just nu handlar om mammor som har fått barn med en kromosomavvikelse som heter akondroplasi och är en skelettsjukdom...Dessa barn blir inte så långa som du är.
    Därför kallas de barnen (och vuxna såklart med samma diagnos)ofta för kortväxta...
    Att du sen kallar dej själv för kortväxt och reagerar på att det ordet är synonymt med en avvikelse som du skrev är helt upp till dej och din egen syn på din längd...
    Men jag hade inte kallat dej för kortväxt och tror inte heller att de andra mammorna här hade gjort det heller...

  • Ankung­en
    Äldre 20 Nov 23:18
    #0

    Min Skrutta är sex månader och har nu helt slutat att växa (56 cm ). Läkaren tyckte dessutom att hon var oproportionerlig (stort huvud, normal bål, korta armar och ben). På tisdag ska vi träffa en barnläkare och påbörja utredning. Vad innebär det tror ni?? Och hur lång tid tar det innan man får veta vad som är fel? Håller på att oroa ihjäl mig...

    Att hon inte har normala kroppsproportioner betyder väl att det snarare är en skelettsjukdom än exempelvis tillväxthormonbrist?

    Själv tycker jag att hon har jättefina proportioner - det är bara det att alla andra barn har så lååånga armar och ben

  • nr3
    Äldre 21 Nov 11:00
    #0

    jag har en dotter m silverrussell syndrom. ger bla kortvuxenhet. opropotionerlig som spädbarn, nu propotionerlig men mycket kort. är nästan 8år och mäter 111cm

  • Äldre 21 Nov 11:03
    #0

    Ankungen: Hihi, måste bara göra ett inlägg, jag tycker oxå att min tjeja har perfekta fötter - det är ALLA ANDRA barn som har så lååånga och smala fötter...!!
    (Hon har klumpfot och har breda fötter i stl 17 fast hon är snart 1,5 år)

  • elliot­1
    Äldre 24 Nov 10:20
    #0

    Hej!
    Hur upptäcker man achondroplasi? Syns det vid födseln?

  • Ankung­en
    Äldre 24 Nov 13:29
    #0

    Elliot - STAR skrev i min gästbok att de hade gjort röntgen och DNA-analys och att det tog 1 och 1/2 vecka att få svar på DNA-analysen (om jag minns rätt).

  • puuh
    Äldre 24 Nov 14:34
    #0

    Har en dotter med akondroplasi.Diagnos ställdes med hjälp av röntgen och ett litet blodprov i fingeret (genetiskt test).Ca två veckor fick vi vänta på svar från DNA- analysen.Men fick svar dagen efter röntgen att det var akondroplasi men man skulle göra ett test också för att vara hundra% säker.

  • Äldre 31 Aug 13:14
    #13

    Jag kan förstå som förälder att man blir orolig att ens barn inte är som alla andra, men vem vill ha och va som alla andra? vad är som alla anda?

    Jag önskar att det fanns fler kortväxta för att bryta det som kallas "som alla andra" man är den man är! kortväxt, lång, tjock, smal.. Du är unik oavsett!

Svar på tråden kortväxta, fler här inne ?