• Äldre 10 Nov 21:56
    18428 visningar
    6 svar
    6
    18428

    2 åring som spyr ofta på kvällen/natten

    Halloj!
    Jag har en son på 2½ år. Under en längre tid har han spytt i sin säng på kvällen eller natten.
    Vi har trott att det är för att han hostar så kraftigt( för han har alltid hosta då det händer)
    Men nyss så gick jag in till han för att jag hörde han gnälla lite.Och efter att ha gett han nappen så spydde han MASSOR! Utan att hosta något...

    Min sambo misstänker att han inte tål typ apelsin eller clementin,för varje gång han spytt har han käkat det. Men då spyr man la inte?? får man inte utslag då??
    Kan det vara laktosen? Jag är laktosintolerant men inte reagerar jag så.. och varför detta spyandet just när han ska sova??

    Tack för svar!!

    Mvh Zabina

  • Svar på tråden 2 åring som spyr ofta på kvällen/natten
  • Äldre 10 Nov 23:48
    #1

    Min son kräktes emellanåt på kvällar.. slutade när han fick sin laktosdiagnos... och inte kräks varken jag eller maken så pga laktosen

    Ta och kolla upp honom, kan mycket väl bero på laktosintolerans... min man trodde det berodde på plommon hos vår son men det visade sig inte vara fallet.


    4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Äldre 14 Nov 10:52
    #2

    Min dotter är 7 år och har aldrig spytt av laktos, men det kan säkert hända. Ger ni välling på kvällen? vi gav välling på morgonen och lagom tills vi skulle lämna på dagis fick hon ont i magen. Trodde det var något annat , men det var laktosen. Hade jag varit er hade jag uteslutit laktos i ett par veckor.

  • Äldre 21 Jan 20:53
    #3

    Hej! Jag vet att det var längesen du skrev detta, men vi har exakt samma symtom. Vår 2-åring har kräkts nattetid 6 tillfällen på mindre än en månad med hosta i samband med detta. Ingen hosta på dagen bara vid kräktillfället. Han mår bra sen igen nästa dag, konstigt nog!? Vid 2 tillfällen har clementiner/apelsiner kommit upp. Han har ganska svårt att få upp kräkset med, det far inte upp som vid magsjuka. Ibland kräks han bara en gång per natt och som värst upp till 10 ggr. Fick ni nåt svar på vad ert barn hade? Har besökt vårdcentral och BVC och ingen vet nåt!? Så ovetskapen fortsätter:-/ //Malin

  • Äldre 7 Mar 21:59
    #4

    Vår son höll också på så...fattade ingenting....läste bl.a. om att magsjuka ibland kan "haka upp sig"...ringde BVC, pratade med allergicentrum, med 1177...ingen hade tydligen hört om detta fenonmen?? 


    I alla fall så verkar vår son vara laktosintolerant, han kräks inte längre och äter laktosfritt...men helt bra i magen är han inte än...så har begärt mer undersökning!

    Hur gick det sedan för er son?? såhär 4 år senare... i know ;)

  • Äldre 12 Dec 21:03
    #5

    Hur gick det för er ?Min son har samma

    problem vi ska till läkaren imorgon. Han kräks ca 2-3 gånger i veckan. Han dricker ingen välling/ersättning .. och hemma är det laktosfritt som gäller då jag själv är laktosintolerant. Kan det vara något allvarligt :/ ?

  • Äldre 25 Dec 13:37
    #6
    Zesssan skrev 2010-11-10 21:56:43 följande:

    Halloj!

    Jag har en son på 2½ år. Under en längre tid har han spytt i sin säng på kvällen eller natten.

    Vi har trott att det är för att han hostar så kraftigt( för han har alltid hosta då det händer)

    Men nyss så gick jag in till han för att jag hörde han gnälla lite.Och efter att ha gett han nappen så spydde han MASSOR! Utan att hosta något...

    Min sambo misstänker att han inte tål typ apelsin eller clementin,för varje gång han spytt har han käkat det. Men då spyr man la inte?? får man inte utslag då??

    Kan det vara laktosen? Jag är laktosintolerant men inte reagerar jag så.. och varför detta spyandet just när han ska sova??

    Tack för svar!!

    Mvh Zabina


    Vi hadet exakt likadant .. tills vi gick till läkaren. Laktosintolerans är det nästan osannolikt sa doktorn. Hon misstänkte mjölkproteinallergi, vi skulle testa helt mjölkfritt under 2 v . Han har nu varit mjölkfri 10 dagar inte kräkt en ända gång. Innan kräktes han 3-4 gånger i vecka i sömnen. Gå till läkaren.
Svar på tråden 2 åring som spyr ofta på kvällen/natten