• Nosan8­3
    Äldre 11 Nov 08:34
    8095 visningar
    27 svar
    27
    8095

    Hur gå ner EFFEKTIVT i vikt när man ammar??

    Behöver tips och råd på hur man effektivt kan gå ner i vikt när man ammar. Alla sa att kilona rasar när du ammar men icke här händer ingenting....hon e nu 4 månader och jag mår skit av övervikten men har super svårt att komma igång. Skulle helst av allt velat dricka bara soppor (tex modifast,nutrilett etc) så att det går undan men det får man ju helst inte när man ammar.


    Så vilken diet kan man följa som gör att man går ner relativt fort men som går bra när jag ammar??


    Jag vet att äta rätt å motionera är det bästa men jag har inte motivationen just nu, är ensam med bebis och en femåring så vill ha nåt som e lätt att följa som funkar och inte kräver för mkt tid.

    Tacksam för råd,tips och gärna erfarenheter och era berättelser.

  • Svar på tråden Hur gå ner EFFEKTIVT i vikt när man ammar??
  • Nosan8­3
    Äldre 11 Nov 08:40
    #3

    Motivation har jag väl men tiden då.....många maträtter tar tid att tså å tillaga och med en bebis som alltid vill bli buren och helt ensam blir det svårt....vill ha nåt mer snabbt liksom. Du förstod nog inte riktigt vad jag menade hoppas nån förstår vad jag menar....

  • Nosan8­3
    Äldre 11 Nov 08:43
    #4

    Åh det var ju därför att jag skrev denna tråd det ni skriver vet jag redan.....vill liksom ha råd och tips för oss som har svårt med motivation och svårt med tiden......kan inte gå på gym och att promenera i snabb takt blir svårt med femåring med. Lite ideer och så kanske......

  • Nosan8­3
    Äldre 11 Nov 08:53
    #8

    Jovisst kan jag promenera bara det att jag har fortfarande väldigt ont av foglossning och gör då ont av att just gå.


    Just nu slarvar jag med att äta överhuvudtaget....glömmer av det kan gå en hel dag nästan ja jag vet att det är skit!!! Mår ganska dåligt oxå och det spelar väl in. Men tar väldigt gärna tips på hur en dags meny kan se ut nyttigt och relativt lätt å göra.....som helst passar en femåring

  • Nosan8­3
    Äldre 11 Nov 08:56
    #9

    Jo vi är ute en hel del på dagarna.....rör på mig faktiskt väldigt mkt men inget händer......Men som sagt tar gärna tips på dagsmenyer

  • Nosan8­3
    Äldre 11 Nov 09:31
    #12

    Frukost: Macka och ägg oftast å kaffe
    Mellanmål: inget el fika med nån kompis....
    Lunch: ibland inget och ibland nåt snabbt typ korv eller nåt onyttigt
    Mellanmål:oftast inget mer
    Middag: nåt tex pasta med köttfärs...el nåt lättlagat oftast pasta....
    kvällsmat: nån macka el så.

    Ungefär såhär....men emellan detta blir det glass,nån muffin choklad el nåt annat onyttigt småätande.......

    Usch inte bra alls!!!!!

    Slutade röka när jag va gravid å det har bidragit till småätandet....vill ju absolut inte röka nånsin mer!!!

  • Nosan8­3
    Äldre 11 Nov 21:04
    #20
    Stoltamamman skrev 2010-11-11 12:15:08 följande:
    Jag födde för fyra månader sedan och har gått ner alla mina gravidkilon, ca 18 kg. Kanske blir det något kilo till. Jag helammar och har absolut inte bantat eller gått på någon diet. Det är individuellt vad som fungerar, men för mig var det viktigt att inte banta! Det kan frigöra gifter och om du slutar äta går du förvisso ner i vikt, men det är sällan fett du blir av med på det sättet. Det är bättre med en långsam och sund viktnedgång enligt min mening där du får behålla ork, för den behöver man som förälder.

    Jag äter alltid frukost. Gärna gröt och en hård macka, ibland blir det yoghurt. Mellanmål- en frukt och vatten. Lunch - det blir alltid något lagat då jag äter med mitt stora barn. Oftast ser jag till att ha rester över sedan dagen innan. Annars är det svårt att ta sig tid att fixa mat om man inte måste, det är lätt att glömma när det bara är till en själv.Jag har dragit ner ordentligt på kolhydrater, men inte helt. Min kropp behöver kolhydrater. Samt mycket grönsaker på talriken. Mellanmål - en frukt eller lite nötter. Middag- Lagad mat. (Se lunch). Som kvällsmål då vi äter lunch vid 17 så äter jag en knäckemacka och dricker en kopp te.

    Utöver det så fikar jag bara när jag blir bjuden borta och då utan att frossa.Glad Detta tidsbestämde jag, jag drog ner på fika under en månad.Fika måste man ju få göra! Hemma bjuder jag alltid på nyttigt fika. Mina vänner blir lika glada över en god fralla eller fruktsallad. Oftast gladare faktiskt. Jag har helt slutat med godis under några månader. Jag är ute på ordentliga barnvagnspromenader varje dag när lillan sover och jag försöker att komma ut och springa någon gång i veckan och någon kväll i veckan styrketränar jag lite i vardagsrummet med mitt gummiband samtidigt som jag ser på tv eller i reklamen. Jag ser också till att komma i säng tidigt på kvällen. Eftersom nattsömnen blir avbruten ändå är det extra viktigt att komma i säng i tid.

    Ibland blir det så mycket prat om mammakroppen. Vi har fött barn och det är en fantastisk tid att vara hemma med sitt lilla barn. Kilona är inte så viktiga. Du är vacker som du är! Men jag förstår dig! Jag kände likadant. Jag ville känna mig tillfreds och nöjd med min kropp. Konstigt egentligen när kroppen visat hur fantastisk den är som burit och fött fram ett barn! Lycka till!
    Tack så mycket för ditt inlägg....precis vad jag behövde bra tips och råd och även peppning.Just nu behöver inte jag höra hur kasst jag äter just nu å hur korkad jag är om jag tror att ja kommer gå ner i vikt på detta hemska sätt som ja nu håller på med!!!Ja VET att så jag lever nu e osunt det behöver inte sägas till mig för det hjälper inte. Så tusen tack att du inte kriteserade utan gav råd precis det jag fråga om.....

    Ska ge mig fan på att försöka nu, men inte lätt när man även mår dåligt i övrigt med,,,och helt ensam med två barn är jävligt tufft.........

    tack
  • Nosan8­3
    Äldre 12 Nov 22:38
    #23
    helene306 skrev 2010-11-11 21:52:44 följande:
    Men du, mår du inet själv bra tycker jag inet du ska kämpa på med en sak till som att kämpa bort dina gravkilon. Hela du är sammanlänkad, mår du inte bra i knopp mår du inte bra i knopp. Du vet hur du ska äta och visst, du hinner inte ibland men försök göra något snabbt. Kanske koka några ägg (om du äter ägg) och ta snabbt innan dagishämtning osv bara för att få i dig något.
    Koncentrera dig på en sak i taget. Barnen går först och jag vet att det är tufft! Jag har själv en 5½ åring och en 7 månaders och det är skitjobbigt ibland (trots att jag har en make) speciellt när han reser i jobbet och 5 åringen trotsar from hell och jag har fått taskig sömn. Det är bara bäddat för kaos. Iaf, jag måste äta. Äter inte jag blir jag än värre i humör. Även om jag får slänga i mig mat måste jag äta. Rejäl latmat för mig är kokta ägg med majonnäs eller stekta ägg och bacon (jag käkar ju lchf).

    Nu vet inte jag vad som gör att du mår dåligt i övrigt och det behöver jag inte veta heller men försök att få dig att må bra. Sätt dig själv och ditt välmående först. Välj bort det som du absolut inet måste göra och prioritera barn och det som får dig att må bra. Försök underlätta på de sätt du kan. Sen lossnar det oftast på andra plan också. Mår du bra och är tillfreds med dig själv och inte känner enorm stress över att du MÅSTE gå ner i vikt, då kommer du slutligen gå ner. Då finns motivationen och lusten att tänka om om du mår bra. Så, se det inet bara på det fysiska planet. Jag vet att en snygg och tilltalande spegelbild gör att man mår bra men mår man dåligt innan är det svårt att se framåt. Så ta hand om dig, psykiskt och det lär garanterat bli lättare att ta tag i vikten.

    Tack så mycket för ditt inlägg....jag vet att jag måste må bra först innan jag kan ta tag ordentligt i vikten. Men en del av att jag mår dåligt är just vikten. Jo det blir en del med två barn här hemma...en 4 månaders och en femåring och jag vill räcka till men känner att jag inte alltid gör det. Men tack så nycket för dina ord det hjälper mig en del.
    En fråga bara hur funkar det med lchf?? Kan förklara lite och är det bra diet för viktminskning?? Om du har lust att berätta lite

    Tack

  • Nosan8­3
    Äldre 12 Nov 23:39
    #26

    Tack för tipsen verkligen....ska verkligen sätta igång på riktigt nu. Alltså inte hård banta men tänka rätt helt enkelt, och inte fixera för mkt vid vikten för det hjälper mig inte har ja märkt.


    RosaNapp skrev 2010-11-12 23:01:44 följande:
    Jag har aldrig gått ner av amning, snarare upp. Det är inte alla som går ner av det.

    Att äta rätt och regelbundet och sova är nog det jag satsar på när jag ammar. Med rätt menar inte jag någon sträng diet eller diet öht utan se till att äta frukost, lunch och middag på ungefär samma tider varje dag, dra ner på godis och sova. För sömnen gör mycket gott och att äta regelbundet håller nere suget och småätandet.

    Jag brukar ta långa promenader i samband med lämning på förskola, går varierat så jag får med backar och går snabbt så det blir flås. Har alltid med frukt och vatten så jag får lite extra energi.

    Cyklar ett par kvällar i veckan på motionscykel och kör då samtidigt ett styrkeprogram. Tränar dock inte för hårt iom att jag fortfarande helammar min minste (6,5 mån), men det blir mellan 5km till 1 mil varannan kväll i veckan.

    Det tyngsta är att komma igång! Jag brukar tvinga ut mig när jag tycker det är som mest jobbigast, då vet jag att jag kan göra det "jämt". Glöm inte att muskler bränner så gör lite styrkeövningar på kvällen hemma framför tvn, eller varför inte när som under dagen? Den bästa träningen är den som blir av! Lagar man mat kan man ju passa på att lyfta lite mjölpåsar, knäböj eller när som egentligen.
    Jag brukar använda min minste i träningen ibland
    Massa bra tips tackar så mkt. Jo att komma igång är ju den svåra biten, men jag får ge mig fan på det nu!!!
    Cocco skrev 2010-11-12 23:02:57 följande:
    träna?
    Jo men får göra det hemma då jag är ensamstående och hinner inte till något gym.
Svar på tråden Hur gå ner EFFEKTIVT i vikt när man ammar??