• Äldre 16 Nov 14:43
    51021 visningar
    19 svar
    19
    51021

    HEMSKA nässelutslag.

    Hej på er där ute.

    Jag har haft galna hemska nässelutslag i ca 3-4 månader nu. Jag äter inget konstigt och misstänker inte att det är något jag äter. Jag har bytt alla kroppstvålar, schampoo m.m. men inget hjälper.

    Jag har varit hos läkaren och fått en 10 dagar kur med kortison. Under dessa dagar försvann alla utslagen men samma dag som behandligen tog slut kom alla utslag tillbaka. Nu har jag fått en till dos med kortison men är inte så sugen på att ta dem då jag sexat vid ÄL hellre än att ta kortison.

    Funderar nu på om det kan vara mina dunkuddar. Är kvalster och kattallergiker och tydligen ska man inte anvnda dunkuddar då...

    Vill kolla nu om någon av er också fått detta hemska på kroppen... Vad gjorde ni? Vad fick ni för behandling?

    Börjar tröttna på detta nu. Lider varje dag av kliande hemska utslag.


  • Svar på tråden HEMSKA nässelutslag.
  • Äldre 16 Nov 14:50
    #1

    Oj vilka utslag! :S 

    Själv har jag åxå utslag, men de träder fram när jag är varm eller har duschat eller badat, både varmt och kallt. Mina är ju inte alls så stora som dina, och försvinner efter någon timme. Jag tar vanliga billiga loratadin för det, och det hjälper. Misstänker ju iofs att mitt inte man jämföras med ditt...
    Hoppas du får hjälp! 

  • Lussek­atten8­7
    Äldre 16 Nov 14:51
    #2

    Åh din stackare! Jag fick nässelutslag över hela  kroppen inkl. ansiktet när jag åt antibiotika som jag tydligen var allergisk mot. Kunde inte sova,sitta still,knappt äta. hela kroppen "brann". Hade det i lite mer än 1 vecka.då fick jag tavegyltabletter som lindrade klådan litegrann,men man blir ju så trött av de tabletterna.
    Där det svider ochb ränner som mest kan man smörja på med mildison 2 ggr/dag.

    Jag har också allergier(matallergier och pälsallergier) och  jag får ofta utslag utan att veta varför.
    En gång kom jag på att jag hade haft svarta jeans på mig när jag varit ute i regnet.,hela benen var fulla av utslag.
    kemikalierna hade nog utsöndrats från tyget när det varit blött...

    Har du provat ett annat tvättmedel?sköljmedel?Kan det vara någon hudlotion eller helt enkelt ett plagg som du kan koppla till utslagen?

  • Snälla Farmor
    Äldre 16 Nov 14:52
    #3

    Hejsan, stackare, jag är övertygad om att du fått urtikaria -dvs nässelutslag. Jag hade det i flera flera månader innan jag kom till en läkare som konstaterade att det var urtikaria - jag hade då ett sånt där hemskt anfall som du ser ut att ha. Jag fick 10 st Betapred (nån kortison) Sedan fick jag recept på en underbar tablett som heter Aerius - när klådan börjar så tar du ett piller och vips slutar det - och inga biverkningar vad jag kände av. Jag hade fått nån annan tablett tidigare som heter Atarax, och den blev jag lite lattjo av.
    Gå till en läkare - i värsta fall åk in akut - och få hjälp, det finns hjälp att få. Nu har mina anfall upphört tack och lov.
    Lycka till

  • Posh
    Äldre 16 Nov 14:54
    #4

    Usch då.. Fick liknande när jag käkade en antibiotika kur som inte min kropp gillade. Det gick dock över några dagar efter det.
    Känns lite som att din läkare borde kunna luska i det där...

  • Äldre 16 Nov 15:16
    #5

    Ja, mina jävla utslag har varit såhär varje dag och jag har haft dem sedan augusti typ. Ni som haft utslag kan kanske tänka er vad jag går igenom.

    Nu har jag ju fått en kortison som heter Prednisolon och Atarax. Betapred tog jag i tio dagar och då var jag i himelriket. När jag fick andra omgången av kortison sa jag till läkarn att jag skulle ha ÄL och att hellre ville försöka bli gravid. Jag har alltså sexat för fullt dessa två dagarna men nu är utslagen värre än någonsin. Så jag ringde 1177 och fick rådet att jag kan äta kortisonet till jag vet att jag är gravid eller inte. Hon menade att det inte skulle påverka fostret om jag tar det från och med nu och fram till jag kan göra ett gravtest.

    Men nu har jag lite ångrat mig. Jag skulle inte ha sexat. Nu mår jag dåligt över att behöva ta kortison om jag ev blir gravid. Och OM jag nu skulle bli gravid och slutar med kortisonet, vad fan ska jag göra 9 månader med dessa utslag?

    Blir så trött på detta. Mitt hopp är att det kanske är mina dunkuddar. Har kastat ut dem nu. Använder Ariel Sensetive, använder inga lotions på kroppen, har bytt duschtvål... VAD SKA JAG TA MIG TILL?

    Är så trött på detta.

  • Äldre 16 Nov 15:23
    #6

    Idag ser det ut såhär...

    FUCK, JAG DÖR SNART AV DETTA TROR JAG....


  • Snälla Farmor
    Äldre 16 Nov 18:40
    #7

    Ja, nog är det urtikaria alltid - det är för jävligt - man blir binngalen nästan. Hade du bett att få Aerius? Jag tog det minst 2 gånger om dagen - det var det som till slut hjälpte mig. Jag tror nog att det inte lär hjälpa att du slänger ut dunkuddarna, tyvärr. Det verkar vara en process som ska läka ut. Jag hade en väninna som fick det av svarta kläder... så det är nog svårt att säga vad det beror på. Stress ökar klådan betydligt i alla fall. En länk till nytta kanske? http://allergi.nu/om-allergi/allergityper/nasselutslag-urtikaria/kronisk-urtikaria/

  • Äldre 16 Nov 18:47
    #8

    Ush, jag vet. Det är fördjävligt. Jag har fått Citrizin och Atarax. Mailade bilden till min läkare och det tog 15 minuter innan han ringde tillbaka och sa att han hade bedömt mitt fall som milt från början men att han nu tckte jag skulle ta en rätt så hög kortisondos. Så nu ska jag ta kortison i 7 dagar. Hoppas verkligen att det inte påverkar OM jag nu blir gravid. Hoppas också att det går bort med denna kuren av kortison...

    Tack för länken. Känns ingen vidare när det står att man ofta blir besvärfri inom ett år... KUL att stå ut med detta i ett år lixom.

    Men men, nu får jag knapra vidare på kortisonet...

  • Äldre 3 Dec 12:14
    #9

    Nu händer det saker.

    Var hos en allergolog iförregår. Tydligen är detta stressrelaterat och närmare bestämt trodde han att det var stress över att jag gått runt och tänkt på graviditet sedan mitt MF i somras. Han var bombsäker på detta och det sjuka är att utslagen blivit bättre sedan jag träffade läkaren... och blev gravid! Är i vecka 5+2 och nu får jag pyttesmå utslag. Förvisso äter jag Tavegyl 2 gånger om dagen men jag börjar tro att det ligger något i vad läkaren säger. Sjukt hur stress påverkar kroppen...

    Tack för alla tips ni gett i tråden =)

  • Äldre 1 Sep 17:22
    #10

    Hej Har just nu nässelutslag i ansiktet halsen samt på bröstet. En hel kväll och natt har jag nu lidit av denna hetta samt plågsamma klåda. Vet ej varför jag fick detta hemska, Är i dag svullen i hela ansiktet små små ögon
    samt att det även finns några fläckar på armarna  Hoppas det snart gå överDemon

  • Äldre 1 Sep 17:28
    #11
    Landet mk skrev 2013-09-01 17:22:58 följande:
    Hej Har just nu nässelutslag i ansiktet halsen samt på bröstet. En hel kväll och natt har jag nu lidit av denna hetta samt plågsamma klåda. Vet ej varför jag fick detta hemska, Är i dag svullen i hela ansiktet små små ögon
    samt att det även finns några fläckar på armarna  Hoppas det snart gå överDemon

    Du!
    Jag fick nässelutslag i somras och då sa läkaren att får jag det i ansiktet eller runt munnen nästa gång så ska jag ringa 112 direkt då såna utslag kan vara tecken på en allergisk reaktion och man behöver en andrenalinspruta snabbt 
  • Scrubs­81
    Äldre 1 Sep 17:40
    #12
    MrsÄpple skrev 2013-09-01 17:28:10 följande:

    Du!
    Jag fick nässelutslag i somras och då sa läkaren att får jag det i ansiktet eller runt munnen nästa gång så ska jag ringa 112 direkt då såna utslag kan vara tecken på en allergisk reaktion och man behöver en andrenalinspruta snabbt 

    Dessa doktorer....om du svullnar rejält inne i munnen och eller halsen är det läge att ringa 112. Annars tycker jag man tar sig till närmaste vårdcentral/jourmottagning/akut och får lite antihistamin och kortison.
  • Äldre 1 Sep 17:47
    #13

    Tänkte bara eftersom du skrev att du är svullen i ansiktet och ögonen.
    Nässelutslag kan ju förflytta sig väldigt fort.
    Min läkare verkligen poängterade att om jag får det i ansiktet så ska jag ringa direkt.
    Hoppas du blir bättre snart då 

  • Scrubs­81
    Äldre 1 Sep 18:07
    #14
    MrsÄpple skrev 2013-09-01 17:47:24 följande:
    Tänkte bara eftersom du skrev att du är svullen i ansiktet och ögonen.

    Nässelutslag kan ju förflytta sig väldigt fort.

    Min läkare verkligen poängterade att om jag får det i ansiktet så ska jag ringa direkt.

    Hoppas du blir bättre snart då 



    Jag har inga nässelutslag
  • Äldre 1 Sep 18:11
    #15
    Scrubs81 skrev 2013-09-01 17:40:56 följande:

    Dessa doktorer....om du svullnar rejält inne i munnen och eller halsen är det läge att ringa 112. Annars tycker jag man tar sig till närmaste vårdcentral/jourmottagning/akut och får lite antihistamin och kortison.

    okok fel person. Sorry
  • Äldre 1 Jan 17:43
    #16

    Hej, hoppas detta hjälper även Er mot nässelfeber, blev själv drabbad och köpte då mjölksyretabletter, receptfritt på apoteket. Två dagar senare var alla utslag borta efter att ha haft dessa i 2 månader.

  • Äldre 18 Sep 15:42
    #17

    FruGB Ts, är du fri från dina nässelutslag än?

  • Äldre 18 Sep 15:42
    #18

    FruGB Ts, är du fri från dina nässelutslag än?

  • Äldre 25 Mar 19:28
    #19

    Jag har fått urtikaria med här legat pall här i 10 dagar min fråga är vilket av alla preparat som gör en dåsig. Jag kan inte koncentrera mig på någonting går på desloratadin 2 på morron o 2 på kvällen samt 6-12 kortisontabletter per dag. Jag är helt nockad ???? 3 små barn på detta.

    Jätte tacksam för svar

Svar på tråden HEMSKA nässelutslag.