• samara

    Klämma/tömma hemorrojder????

    Har både hört och läst att man ska försöka" trycka in" hemorrojderna igen så att man känner att de liksom töms..?!
    Eller att man ska klämma/trycka på dem så de töms på vätska eller vad det nu är som är i dem....

    Måste bara få fråga om detta stämmer?!!  Ska detta verkligen hjälpa??!

    De gör ju så ont bara av att de är där bak, så man tänker ju att det hela ska bli ännu värre om man börjar reta dem genom att klämma på dem...eller??

    Någon som vet???

  • Svar på tråden Klämma/tömma hemorrojder????
  • Peppe89

    oj, neeh de har jag aldrig hört.. det är nog inte så bra att klämma dem eftersom det är bindväv och blodkärl.. Då skulle du nog blöda riktigt ordentligt och smärtan skulle nog vara enorm.. mitt tips. Krämer från apoteket.. Fungerar aldeles utmärkt (om det inte är jätte jätte mkt) då kanske man får operera bort dom..

    Lycka till :)

  • samara

    Nä jag tyckte också det lät lite underligt eftersom man aldrig nånsin hört talas om det...
    Har iofs "bara" en än sålänge, men den gör ju så oooont!!!  Har xyloproct både salva och suppar som jag kletat på sen i ons...men det verkar inte hjälpa...=(

    Fick rådet att testa torka ut den med alsollösning, så det har jag också köpt...kan det hjälpa tro??

  • Gaalen

    Vad jag har förstått "trycka in" som är alltså att man försöker få in hemmorrojden på insidan av själva sfinktermuskeln och det är för att den inte ska sitta på utsidan och skava så mycket. Antar att det blir lite som att "tömma ur" det som sitter på utsidan men jag tror absolut inte det handlar om att tömma ur vätskan ur huden så att du kan torka bort den om du förstår vad jag menar.

    Annars finns det ju ,som ngn skrev innan mig, salvor på apoteket och är de jättebesvärliga och smärtsamma finns det bättre alternativ på salva på recept som går att få hos läkare.

    Lycka till

  • samara

    Har hört om nåt som heter sheriproct? (stavas??) som ska vara bra, men det kan man tydligen inte använda när man är gravid vilket jag är (v34)....

    Hade bara varit så skönt om den kunde sluta göra så förbannat ont!! Man blir ju liksom nästan sängbunden pga att den gör ont så fort man rör på sig!

    Men då kan jag ialla fall slopa tanken på att klämma till den jäkeln =)
    Tänkte att jag verkligen måste höra mig för angående den metoden =)

  • Peppe89
    simba skrev 2010-11-22 23:33:25 följande:
    Nä jag tyckte också det lät lite underligt eftersom man aldrig nånsin hört talas om det...
    Har iofs "bara" en än sålänge, men den gör ju så oooont!!!  Har xyloproct både salva och suppar som jag kletat på sen i ons...men det verkar inte hjälpa...=(

    Fick rådet att testa torka ut den med alsollösning, så det har jag också köpt...kan det hjälpa tro??
    jag skulle ALDRIG våga smeta mitt "anus" med alsollösning.. Då är tipset att gå till barnmorska/familjeläkare/kvinnokliniken så du kan få recept.. Om det inte hjälper med andra receptfria salvor..
    Ät mkt fiberik mat och drick mkt vatten, sitt inte länge på toa, gör din grej och va färdig sen, motionera.. och ring gyn :P ha de så bra
  • Kaxelsson

    Aldrig hört att man ska ha sönder dom eller peta in dom.. Om du har besvär av hemorojder redan nu så är chansen ganska stor att du kommer få ännu fler under förlossningen. Man ska endast behandla dom själv under en viss tid innan man bör bli läkarundersökt och sen få behandling eller i värsta fall operation.
    Kör både stolpiller samt salva kombinerat, det är vad vc brukar rekommendera innan man söker vård, men för guds skull, peta /ha inte sönder dom.


    ☆° ★ Axel ★ °☆ - En lycka för stor att förklara . »-(¯`v´¯)--> ★ °☆
  • versus

    Ett gammalt vårdbiträdestips är att kyla dem-blodkärl drar ihop sig av kyla!!

    Blöt tvättlappar och lägg dem i frysen och tryck dem sedan mot hemorojderna-lindrar besvären garanterat då hemosarna drar ihop sig. Samma kur funkar mot ömt underliv efter förlossningen ;.-))

  • Takhiza

    Du kan blöta en binda och lägga i frysen

    Har du så mycket besvär som du faktiskt verkar ha, gå till doktorn! Själv har jag fått scheriprokt kräm och laktulos

  • samara

    Nä jag tänker inte ge mig på att klämma på den...låter inte som ngt man bör göra!!

    Man får väl dras med den tills efter förlossningen, tydligen är det ingen ide att göra så mkt åt dem innan dess har jag förståt....man blir endast rekomenderad apotekets receptfria medel, vilket jag iaf provat en utav...

    Kokat vatten + 3 msk salt läste jag också skulle vara  bra mot dem...skulle liksom alsol torka ut dem...

  • samara

    Jo laktulos har jag köpt...men jag vågar inte riktigt ge mig på den helt än eftersom jag ännu måste vara bland folk på jobbet denna vecka ut...vet ju inte riktigt hur effekten blir av det?! man vill ju inte bli akutnödig mitt i allt, och inte kunna springa iväg =)

Svar på tråden Klämma/tömma hemorrojder????