• Bellini2

    Ambitionsnivå - bara bajs?

    Jag är gravid och håller på och läser Ingrid Bauers bok om EC och undrar om man kan ha bara bajs som ambitionsnivå? Det är nog lättare att upptäcka, trevligare att undvika och kan kanske leda till färre pott-/toasittningar än om man ska pricka in allt kiss också. För kissar gör de väl stup i ett och barnet kanske tröttnar på att "pottas" 8-10 ggr om dagen medan ett par gånger (efter bajsindikatiner) väl kan vara lagom?

    Vad säger ni som är erfarnare?

  • Svar på tråden Ambitionsnivå - bara bajs?
  • duopappan

    Körde EC med min äldsta. Tyvärr orkadevi inte vara konsekventa tillräckligt länge vilket gjorde att det tog ett tag tills han var blöjfri. Jag tror att det ger bättre resultat om du försöker ECa både på nr 1 och nr 2.

  • susaXX

    Jag tror att det är en lagom ambitionsnivå och för oss blev det bara så.

    Vi tänkte köra EC hela vägen men lyckades bara med bajset. Redan från hon var 3 veckor (det va då vi upptäkte EC) så sa vi "kissikiss" när vi hörde att det hände något i blöjan. Efter ett tag så märkte vi att bajset kom strax efter maten och då började vi med att hålla henne över handfatet. Vår dotter bajsade säkert 10 ggr per dag i början så det blev en hel del blöjbyten också.

    Nu när hon har börjat med mer riktig mat blir det oftast bara två toalettbesök per dag och betydligt färre blöjbyten. Vi håller henne övertoaletten eller låter henne sitta på pottan.

    Men när man ändå byter kissblöja kan man passa på att erbjuda pottan .

  • kixan

    Lägg ribban precis så högt som du vill. Men att barnet skulle tröttna på att pottas är väl ungefär lika sannolikt som att ett blöjbarn skulle tröttna på att ligga på skötbordet om du förstår, det blir en naturlig rutin och inget konstigt liksom.
    Sen kissar ec:ade barn oftast mer sällan när man kommer igång eftersom de tömmer sig ordentligt, så även om det blir mycket spring i början så lugnar det ner sig sen.


    A -03, F -05, BF 20/11 -10
  • PetraMunchen

    Vi har nu kört sen hon var nyfödd. Blöjor normalt sett, som jag tar av när hon ska kissa eller bajsa. Bajset prickar jag i princip alltid in, hon är 7 veckor idag. Men numera bajsar hon bara 1-2 gånger per dag. I början kunde de vara uppåt 7 gånger och då va det svårare. Kiss prickar jag in ibland men desvärre kissar hon hellre efter att jag lagt ner henne på skötbordet igen efter att jag hållit upp henne.

    Men vi körde ju även med första barnet men då från 2 månader. Man får in det hela så småningom och som de säger, barn som ECas blir bättre på att hålla blåsan. Vår son på 2 år och 4 månader är numer torr dag som natt och kissar mer än jag när han vaknar på morgonen!

  • hella82

    Jag började med ec-light med sonen när han var 2 månader. Han bajsade bara på pottan redan efter någon vecka, däremot kissade han i blöjan/byxan. Vid ett års ålder kissade han på sig/i blöjan ca 1 gång/dagen. Han slutade med blöja när han var 17 månader. Jag tycker iallafall det var skönt att slippa bajsblöjor! :D

  • skoladan

    Jag tycker det är OK att koncentrera sig på bajset. Det kommer inte lika ofta som kiss. Jag började med potta till mina barn när de var 5 månader. Det funkade bra. De slutade bajsa i blöja vid kanske sju månader. Självfallet inträffade ibland "olyckor" i blöjan. Men i stort sett behövde jag aldrig hantera bajsblöjor efter att de fyllt 1 år.
    Jag förstår inte varför folk inte pottränar tidigt. Varför inte unna sina barn att ha fritt under rumpan när de bajsar? Folk låter barnen sitta i  barnstol med blöja på sig och bajsa. Hur skönt är det? Tänk er själva att bajsa sittande i en stol. Bajset måste smeta ut sig över skinkorna, det har ju ingenstans att ta vägen.

  • Limone83

    Min son bajsar på toaletten och har gjort det sen han var ett halvår ung tror jag. Då märkte vi att han nästan alltid bajsade på morgonen så då satte jag honom på toa. Han lärde sig snabbt. Nu mera brukar jag se på honom när det är dax så då sätter jag honom där. Jag håller i honom på den vanliga toan. Funkar kanon och är så skönt att slippa bajsblöjor. Sen så är han ofta lite hård i magen och jag upplever att det är lättare att bajsa i den ställningen som blir när man sitter och självklart när det är fritt under rumpan och med tanke på hur mycket han bajsar så skulle det aldrig få plats i en blöja. :o) kissar gör han däremot i blöjan men han kissar på toa med när man sätter honom där men jag är lite för lat för att göra det så många gånger om dagen.

  • Krake

    Vi kör också bara bajs. Eller, klart det kommer kiss också. Men bajset är huvudsaken. Det är först nu vid 1,5 som det går längre stunder, en timme eller mer, utan att han kissar. Att potta honom var 20e- 40e minut är inget jag varit sugen på.

  • skogsvitter

    Jag anser att det är omöjligt att bestämma detta på förhand, eftersom det kommer vara bebisen som styr och inte du. Att sätta bara bajs som ambitionsnivå skulle varit fullkomligt omöjligt för vår del, särskilt då när det gäller äldsta som bajsade ungefär 10 ggr per dag! Jag menar, det är sjukt mycket svårare att tajma bajset för många än att tajma kisset! Dessutom kan det vara skillnad i hur de säger till, när de ska bajsa kanske de inte säger till alls osv.

    För oss var det precis tvärtom så att kisset var ambitionen, bajs var en extra bonus om vi någon gång råkade pricka. Det var först långt långt efter att vi började som någon av dem bajsade regelbundet på toaletten. Yngsta dottern var tom så att hon vägrade bajsa på pottan. Hon gjorde i blöjan/trosan eller på golvet, och det kunde ske en halv minut efter att man låtit henne sitta på pottan. Men visst är det så att det självklart är trevligare om just bajset kan undvikas att komma i blöjan, det är ju otroligt smidigt när de väl bajsar i potta/på toalett istället.

    Bör tilläggas att det främst är när de bara är precis nyfödda som de kissar väldigt ofta. Vid EC lär de sig ofta snabbt att kontrollera blåsan och börjar många gånger kissa mer och mer sällan redan tidigt. Men jag vill nog påstå att det är otroligt olika mellan barn.

  • skogsvitter

    Å andra sidan gör man ett misstag att förvänta sig att man ska pricka in "allt" bajs, eller "allt" kiss, att öht sätta krav, förväntningar eller att tala om ambitionsnivåer tycker jag är väldigt extremt och riskerar att skapa en alldeles för prestationsbetonad situation. Det låter inte särskilt bra tycker jag, och poängen försvinner (dvs samspelet).

  • Krake

    Verkligen otroligt olika! Vår första son bajsade alltid medans jag ammade honom, och jag ville ju inte slita tutten ur munnen på honom för att potta honom. Lillebror bajsar två gånger om dagen, klockan 09 och klockan 14, som ett urverk.

  • skogsvitter
    Krake skrev 2012-03-18 21:04:38 följande:
    Verkligen otroligt olika! Vår första son bajsade alltid medans jag ammade honom, och jag ville ju inte slita tutten ur munnen på honom för att potta honom. Lillebror bajsar två gånger om dagen, klockan 09 och klockan 14, som ett urverk.
    Haha nej det där känner man ju igen! I det läget är man ju inte så sugen på att potta bebisen direkt. Att de bajsar under amning verkar dock vara rätt vanligt (bröstmjölken ger ju den där extra skjutsen som behövs antar jag).
  • miljarden
    skogsvitter skrev 2012-03-18 21:08:53 följande:
    Haha nej det där känner man ju igen! I det läget är man ju inte så sugen på att potta bebisen direkt. Att de bajsar under amning verkar dock vara rätt vanligt (bröstmjölken ger ju den där extra skjutsen som behövs antar jag).
    Även ersättning ger den skjutsen, så var det för vår kille i början också. Vissa håller ju en potta under bebisens rumpa då för att ändå fånga bajset. Det gjorde dock aldrig vi för vi prioriterade matningsstunden och att få den mysig.
  • ljusning

    Måste bara få spinna vidare på det ni skriver.. Just det här med att "slita undan" barnet..

    Jag har ganska nyligen upptäckt ec, barnet är fem månader och vi kör väl nån slags light-variant. Tycker det är jättesvårt att se kiss-signaler, så har kört pottan vid blöjbyte och efter sovning (vilket gett resultat). Innan hon ska bajsa så visar hon dock det väldigt tydligt. Men blir det inte tokigt att slita upp henne och skynda till pottan när hon redan börjat bajsa? Hon har haft en del problem ned förstoppning så det är nog därför jag är extra fundersam!

    Hur tänker ni andra?

  • miljarden

    Ljusning: Jag har aldrig slitit undan och avbrutit men ofta hann jag se när han började krysta och så han jag ta honom till toa innan det kom ut nåt. Du ser ju innan hon har kommit igång och då behöver det ju inte bli att du avbryter. Sedan kan du ju undvika att göra en paniksituation av det utan bara ta henne lugnt till toan, eller var du tänker att hon ska bajsa.

  • skogsvitter
    ljusning skrev 2012-03-19 16:33:16 följande:
    Måste bara få spinna vidare på det ni skriver.. Just det här med att "slita undan" barnet..

    Jag har ganska nyligen upptäckt ec, barnet är fem månader och vi kör väl nån slags light-variant. Tycker det är jättesvårt att se kiss-signaler, så har kört pottan vid blöjbyte och efter sovning (vilket gett resultat). Innan hon ska bajsa så visar hon dock det väldigt tydligt. Men blir det inte tokigt att slita upp henne och skynda till pottan när hon redan börjat bajsa? Hon har haft en del problem ned förstoppning så det är nog därför jag är extra fundersam!

    Hur tänker ni andra?
    Poängen är väl mer att man ska se innan det är dags så att man hinner sätta dem, att avbryta mitt i bajsandet låter ju inte så bra som sagt.
  • Gravid till sommaren

    Jag började sätta min dotter på pottan när hon kunde sitta stadigt, vid ca 7 månader. Det dröjde inte många gånger förrän det slumpade sig så att hon bajsade när hon satt där och då fattade hon poängen nästan direkt. Jag kunde se på henne när det var dags (min-/kroppspråk) och då var hon också bra på att hålla sig så vi kunde stå i kö på offentliga toaletter tills det blev vår tur. Men ofta satte jag henne på toa/potta efter mat och sömn och behövde hon så bajsade hon då.

    Tror knappt jag bytte en bajsblöja från det hon var 7-8 månader. Fast det här var 7 år sedan så jag kan minnas fel. Man har ju en förmåg att försköna tillvaron lite i sitt minne

Svar på tråden Ambitionsnivå - bara bajs?