• Anonym (Mår inte bra)
    Äldre 23 Nov 12:41
    95239 visningar
    49 svar
    49
    95239

    Kan man bli sjukskriven som arbetslös?

    Som rubriken frågar - kan man bli sjukskriven som arbetslös?

    Ja är arbetslös nu och har under en preiod mått sämre och sämre.
    Har sedan tidigare problem med stress, ångest och deppressin.

    Eftersom jag är arbetslös så har jag inte tagit tag i det och det har nu gått så långt att jag gråter för inget, kan ej sova, har hemska humörsvängningar, glömmer både saker och ord och hade min första panikattack igen igår.
    Jag känner mig så orkeslös och bara tanken på att ta tag i detta ger mig sån stress att jag har kräkts ett par gånger.

    Är det ens någon idé att gå till en doktor?

    Som jag har förstått det så prövas jag direkt mot hela arbetsmarknaden som arbetslös och sjuk.
    Om jag då skulle bli sjukskriven och anmäla mig som sjuk till A-kassan och  FK sen inte godkänner det så har jag ingen ersättning alls!!

    Så hur gör man?
    Ska jag bara säga till min handläggare på Arbetsförmedlingen hur jag mår eller måste jag ha ett läkarintyg då med?

    Jag vet varken ut eller in och det är svårt att vet i vilken ände jag ska börja då hjärnan inte rigtigt hänger med.
    Någon som varit i samma sits som vet om det ens är möjligt att bli sjukskriven som arbetslös?

  • Svar på tråden Kan man bli sjukskriven som arbetslös?
  • Anonym (funde­rsam)
    Äldre 14 Nov 22:55
    #31
    Alexi skrev 2013-11-14 21:27:26 följande:
    Sjukpenning har ett tak på 7.5 basbelopp så oavsett lön så blir aldrig ens sgi högre än 7.5 basbelopp vilket per månad motsvarar en lön på drygt 27 000 kr brutto. Sen är sjukpenningen ca 78 procent av det och sen är det skatt.
    Ja det var det jag räknade med.  Då blir det 21060 kr före skatt.

    Men säger kerubmamman att det dessutom finns en regel som säger att om man är arbetslös blir sjukpenningen automatiskt 14 580 före skatt om man tjänat minst 18000, dvs samma som högsta a-kassan?!
  • Anonym (funde­rsam)
    Äldre 14 Nov 22:59
    #32

    så här står det FKs hemsida
    "Om du är anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen och aktivt söker arbete kan du få behålla din sjukpenninggrundande inkomst."

    Med det menar de att om man tex har en SGI på 360 000 så får man behålla den och få tillbaka den när man börjar arbeta igen. Det står inget om vilken SGI de räknar sjukpenning på när man är arbetslös. 

  • Anonym (funde­rsam)
    Äldre 14 Nov 23:06
    #33

    Jag hittade en annan hemsida nu där det står ang gällande vid sjukpenning:
    "Vilket är maximalt belopp som jag kan få som arbetslös? 
    Svar: 486 kronor/kalenderdag. Du får alltså ersättning 7 dagar per vecka från försäkringskassan"

    Exakt det som Kerubmamman sa alltså Förvånad. Det skulle vara bra att veta varför det blir just 486kr? och vilken regel det är som gör att det blir så. Det normala är att man får 78% av sin SGI i sjukpenning. Finns det någon källa till detta som flera verkar känna till?

  • Äldre 14 Nov 23:29
    #34
    Anonym (fundersam) skrev 2013-11-14 23:06:32 följande:

    Jag hittade en annan hemsida nu där det står ang gällande vid sjukpenning:
    "Vilket är maximalt belopp som jag kan få som arbetslös? Svar: 486 kronor/kalenderdag. Du får alltså ersättning 7 dagar per vecka från försäkringskassan"

    Exakt det som Kerubmamman sa alltså Förvånad. Det skulle vara bra att veta varför det blir just 486kr? och vilken regel det är som gör att det blir så. Det normala är att man får 78% av sin SGI i sjukpenning. Finns det någon källa till detta som flera verkar känna till?


    Det är för att man inte ska "tjäna" på att vara sjukskriven istället för arbetssökande. 

    Det finns mer info på FK, jag lyckas inte få till nån bra länk nu när de gjort om hemsidan, här är sökvägen:
    Sjuk -> Arbetssökande -> Om du blir sjuk -> Om sjukpenning 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 14 Nov 23:31
    #35
    Anonym (fundersam) skrev 2013-11-14 22:59:53 följande:
    så här står det FKs hemsida
    "Om du är anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen och aktivt söker arbete kan du få behålla din sjukpenninggrundande inkomst."

    Med det menar de att om man tex har en SGI på 360 000 så får man behålla den och få tillbaka den när man börjar arbeta igen. Det står inget om vilken SGI de räknar sjukpenning på när man är arbetslös. 
    Du får behålla din sgi, den är "fryst" så länge som du skyddar den. Om du under arbetslösheten tar ut föräldrapenning får du FP baserad på din sgi. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 15 Nov 07:19
    #36

    Den där regeln för arbetslösa kom typ 2004-2005, alltså för att undvika att folk sjukskriver sig "i onödan" bara för att innan så fick arbetslösa mer som sjukskrivna än som arbetslös.

  • Anonym (funde­rsam)
    Äldre 27 Nov 21:10
    #37

    OK toppen jag tror ju på er att det är så, mkt troligt i alla fall. Under arbetslöshet behåller man sitt SGI men det får inte användas till sjukskrivning. Till föräldrapenning går bra. Visst.

    Det är ju en smart regel som jag spontant känner borde funnits tidigare men som inte kom förrän Alliansen tog över.

    Det jag undrar över är var detta står hos AMS eller Försäkringskassan. Jag har inte hittat detta skrivet enkelt och tydligt någonstans. Så tills jag ser det från den källan känns det ändå tveksamt på något sätt.

  • Lady Parapl­yh
    Äldre 27 Nov 23:59
    #38
    Anonym (fundersam) skrev 2013-11-14 23:06:32 följande:
    Jag hittade en annan hemsida nu där det står ang gällande vid sjukpenning:"Vilket är maximalt belopp som jag kan få som arbetslös? Svar: 486 kronor/kalenderdag. Du får alltså ersättning 7 dagar per vecka från försäkringskassan"Exakt det som Kerubmamman sa alltså . Det skulle vara bra att veta varför det blir just 486kr? och vilken regel det är som gör att det blir så. Det normala är att man får 78% av sin SGI i sjukpenning. Finns det någon källa till detta som flera verkar känna till?



    Det är maxbeloppet. Det är politiker som har bestämt. Man får 78% upp till 486 kronor om dagen.
  • Äldre 28 Nov 00:48
    #39
    Anonym (fundersam) skrev 2013-11-27 21:10:07 följande:
    OK toppen jag tror ju på er att det är så, mkt troligt i alla fall. Under arbetslöshet behåller man sitt SGI men det får inte användas till sjukskrivning. Till föräldrapenning går bra. Visst.

    Det är ju en smart regel som jag spontant känner borde funnits tidigare men som inte kom förrän Alliansen tog över.

    Det jag undrar över är var detta står hos AMS eller Försäkringskassan. Jag har inte hittat detta skrivet enkelt och tydligt någonstans. Så tills jag ser det från den källan känns det ändå tveksamt på något sätt.

    Den kom 1 jul 2003, alltså under sossarnas tid. 

    Här finns info om sjukpenning som arbetssökande:


     www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/sjuk/Arbetssokande/nar_du_blir_sjuk/om_sjukpenning/

    Det finns många artiklar och rapporter om den här förändringen, varför den gjordes och vilka följder den fick. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (funde­rsam)
    Äldre 29 Nov 21:11
    #40
    Kerubmamman skrev 2013-11-28 00:48:35 följande:

    Den kom 1 jul 2003, alltså under sossarnas tid. 


    OK, vet du om lagen också prakticerades under sossarnas tid. Det verkar inte som lagen blev tagen på allvar förrän Alliansen tog över.
    Så sent som 2005 var andelen sjukskrivna kraftigt överrepresenterade bland arbetslösa medan idag efter denna regeln är det tvärtom men färre sjukskrivna än medel bland de som är arbetslösa.
  • Äldre 29 Nov 21:28
    #41
    Anonym (fundersam) skrev 2013-11-29 21:11:25 följande:
    OK, vet du om lagen också prakticerades under sossarnas tid. Det verkar inte som lagen blev tagen på allvar förrän Alliansen tog över.
    Så sent som 2005 var andelen sjukskrivna kraftigt överrepresenterade bland arbetslösa medan idag efter denna regeln är det tvärtom men färre sjukskrivna än medel bland de som är arbetslösa.
    Lagen började gälla 1/7 2003, FK har självklart följt lagen. Det finns massvis med rapporter som studerar effekterna av lagändringen före/efter det datumet. 

    Men Alliansen har väl gjort ytterligare lagändringar därefter? Det har ju gjorts många försämringar för samtliga sjukskrivna. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (funde­rsam)
    Äldre 30 Nov 00:11
    #42

    Den undersökningen jag läste i SvD visade på stor skillnad mellan deras undersökning 2005 och 2013. Det hade alltså hänt mycket med andelen arbetslösa sjukskrivna mellan 31/12 2005 - 2013. Det är möjligt att det hände mycket mellan 1/7 2003 och 31/12 2005 också och att det var ännu större skillnad 2003 mot nu. Så mycket har jag inte läst. 

    Poängen där var att det under 80 och 90 talet blivit hela tiden fler arbetslösa som är sjuka men det upphörde 2006 när Alliansen tog över. Är så klart intresserad av om den trenden ändrades redan 03 och sedan gradvis blivit "bättre och bättre". Då ska ju inte Alliansen kanske ta åt sig äran. 

  • Anonym (funde­rsam)
    Äldre 30 Nov 00:21
    #43

    Eftersom ingen annan i tråden sagt något annat så är det säkert 14 580 kr före skatt och 9 900 kr efter skatt man får. Ja har man tjänat under 18 200/mån så minskas det med motsvarande.

    Det är bara synd de inte kan skriva det lika enkelt som det är.
    1) Alla får 9 900 kr
    2) Om man tjänat under 18200 minskas beloppet så man får 80% av lönen.

    Så här står det hos Förskassan. Det är väldigt generellt skrivet och jag kände mig inte säker på att de menade att detta bara gällde de som har a-kassa.Man får intrycket att det bara är en allmän beskrivning av sjukpenning och då är det konstigt att det står max 14 580 kr/månad när det ska vara 28 000 kr/mån. Man tror detta är fel eller gäller något annat.


    Om sjukpenning

    Här kan du läsa om vad sjukpenning är...


    Vad är sjukpenning?

    Sjukpenning är pengar du kan få om du inte kan söka arbete och ta ett arbete för att du är sjuk.


    Hur mycket får jag?

    Du får knappt 80 procent av din tidigare lön, men högst 486 kronor per dag, vilket motsvarar 14 580 kronor i månaden.


  • Äldre 30 Nov 10:07
    #44
    Anonym (fundersam) skrev 2013-11-30 00:21:49 följande:
    Eftersom ingen annan i tråden sagt något annat så är det säkert 14 580 kr före skatt och 9 900 kr efter skatt man får. Ja har man tjänat under 18 200/mån så minskas det med motsvarande.

    Det är bara synd de inte kan skriva det lika enkelt som det är.
    1) Alla får 9 900 kr
    2) Om man tjänat under 18200 minskas beloppet så man får 80% av lönen.

    Så här står det hos Förskassan. Det är väldigt generellt skrivet och jag kände mig inte säker på att de menade att detta bara gällde de som har a-kassa.Man får intrycket att det bara är en allmän beskrivning av sjukpenning och då är det konstigt att det står max 14 580 kr/månad när det ska vara 28 000 kr/mån. Man tror detta är fel eller gäller något annat.
    Om sjukpenning

    Här kan du läsa om vad sjukpenning är...


    Vad är sjukpenning?

    Sjukpenning är pengar du kan få om du inte kan söka arbete och ta ett arbete för att du är sjuk.


    Hur mycket får jag?

    Du får knappt 80 procent av din tidigare lön, men högst 486 kronor per dag, vilket motsvarar 14 580 kronor i månaden.


    fk kan ju aldrig skriva beloppet netto eftersom alla har olika skattesats...
  • Anonym (funde­rsam)
    Äldre 13 Dec 02:25
    #45
    Alexi skrev 2013-11-30 10:07:22 följande:
    fk kan ju aldrig skriva beloppet netto eftersom alla har olika skattesats...
    Ja, netto eller brutto kvittar egentligen, det kan man tänka ut själv om man vill veta före eller efter skatt.

    Jag menade bara att de kunde varit tydliga om de hade velat och skrivit att som arbetslös kan man inte får mer än 14580 kr före skatt. punkt.

    Det är ett special-tak som bara gäller arbetslösa & sjukskrivna. Då behöver ingen sitta och fundera på vad de ska få (utom de som tjänat under 18200 i månaden).
    Min fantasi räcker inte för att kunna inse hur FK kan ha så svårt att förklara sin regler. Jätte enkelt för mig att skriva men svårt för dem.

    Det enda jag kan tänka mig är att det ska vara komplicerat så bara de som är arbetslösa eller någon som har närmast oändligt med tid kan ringa runt och fråga och det bara blir de som tillgodogör sig pengarna. Fast det var långa bollar detObestämd
  • Anonym (vet)
    Äldre 13 Dec 21:59
    #46

    Sjukpenning utgår med max 709 kronor/dag FÖRE skatt för en som är anställd.
    Sjukpenning utgår med max 486 kronor/dag FÖRE skatt för en som är arbetslös.

  • Anonym (funde­rsam)
    Äldre 14 Dec 04:34
    #47
    Anonym (vet) skrev 2013-12-13 21:59:47 följande:
    Sjukpenning utgår med max 709 kronor/dag FÖRE skatt för en som är anställd.
    Sjukpenning utgår med max 486 kronor/dag FÖRE skatt för en som är arbetslös.
    tack det var tydligt så borde det stå hos FK, men 709 stämmer nog inte. Tror det är 1 280 kr
  • Anonym (vet)
    Äldre 14 Dec 16:22
    #48
    Anonym (fundersam) skrev 2013-12-14 04:34:57 följande:
    tack det var tydligt så borde det stå hos FK, men 709 stämmer nog inte. Tror det är 1 280 kr

    Jo, sjukpenning utgår med max 709 kronor. Föräldrapenning är högre. Jag VET att det är 709 kronor eftersom jag jobbar med sjukpenning
  • Äldre 29 Dec 05:39
    #49

    Det hände mig . Jag blev sjukskriven ..men gjorde en del slarv dålig kommunikation mellan f kassan o mottagning.. jag fick INTE söka jobb medans JAG vänta på Min ersätta från sjukskriven. O nu har der mr gått 3 månader y mutanter ersättning ..

Svar på tråden Kan man bli sjukskriven som arbetslös?