• regnbå­gsbebb­e
    Äldre 27 Nov 08:31
    4043 visningar
    24 svar
    24
    4043

    Regnbågsfamiljer, Västerås

    Hej!! Bor i Västeråstrakten och jag och min familj hoppas snart få bli ännu större. Vi väntar i dagsläget på äggledarspolning och sen remiss till Uppsala för insemination... Så spännande!!

    Finns det några fler här i trakterna som är/ kommer att vara/ har varit i samma sits? Skulle vara kul att komma i kontakt med andra regnbågsfamiljer och följas åt :)

  • Svar på tråden Regnbågsfamiljer, Västerås
  • tänk om
    Äldre 29 Nov 21:53
    #1

    vi håller på för fullt. Är inne på IVF nu!!

  • botvid­1
    Äldre 30 Nov 23:16
    #2

    Vi bor i Västerås och har en liten dotter på 6 månader som kommit till i Uppsala. Skulle vara roligt med ett nätverk av regnbågsfamiljer tycker vi.
    Lycka till!!!

  • regnbå­gsbebb­e
    Äldre 1 Dec 06:18
    #3

    Tänk om: håller tummar o tår för er o hoppas, hoppas :)

    Botvid: Åååååå GRATTIS!!!! Mysigt! Jag har 2 brudar på snart 3 o 5 år, vi är värsta tjejligan :D
    Idag ska H in på äggledarspolning, ja det är alltså hon som förhoppningsvis ska bära barnet, jag tror jag har gjort mitt... Om du vill, här eller om du vill inboxa, så får du gärna berätta lite om processen o bemötande, tidsaspekt o så... 

    Är det några fler här? Vore kul att mötas upp för en fika, kanske efter julhelgerna och när kylan lagt sig. Hua nu ska jag snart ut i -20, bilen gav upp på jobbparkeringen igår så det blir till att knalla... På återseende hoppas jag :)

  • snh
    Äldre 2 Dec 10:37
    #4

    Hej! Jag och min tjej planerar också att skaffa barn, men vi är lite osäkra på hur man går till väga. Vem och vart ringer man? Är det krångligt? Finns det några stora krav?
    Vad bör man tänkta på?
    Nu blev det många frågor känner jag.. =)

  • tänk om
    Äldre 4 Dec 10:02
    #5

    Nu har vi varit i Uppsala och plockat ägg. 19 st fick vi . På måndag är det insättning. Sen en lång väntan igen!!

  • regnbå­gsbebb­e
    Äldre 4 Dec 15:17
    #6

    Snh: Hmm, jag kan bara berätta hur det funkar här i Västeråstrakten, hoppas att du tillhör oss :)

    Vi var/är ju också noviser så vi började med att åka till Sthlm, Mama Mia för att få mer information om ALLT. Men det är knappast ett krav och gjorde egentligen varken till eller från. (Fast vi kom mitt i en "mammagrupp" med massor av gravida flator o det var så kul att se/ träffa par det gått så bra...)

    Annars så funkar det som så att du ringer till fertilitetskliniken i Västerås, berättar att du och din sambo vill ha hjälp med att skaffa barn och beställa tid för detta. Du ska då ha din sambos personuppgifter tillgängliga.
    Det första mötet är med en läkare som ställer lite frågor om sjukdomshistoria till båda samt ett par allmäna frågor samt undran vem som ska bära barnet. Sen berättar han (tar för givet att det är samme man vi träffade) om äggledarspolning, inmsemination och IVF. Efter det tas blodprover på den som förväntas bära barnet samt att hon får ny tid till äggledarspolning (redan inom en vecka fick vi ny tid). Detta första försök kostar 600 kr och båda måste vara närvarande.
    Efter äggledarspolning skickas remiss vidare till Uppsala för ett kuratorsamtal (och sen insemination/IVF). Där är vi nu...
    Uppfattade det som om man skulle varit sambos minst 1 år, de frågade även om förhållandets längd samt hur länge vi hade diskuterat barn. Det togs vikt och längd på min fru, vet ej om de har någon övre BMIgräns?
    Hoppas du blev hjälpt och lycka till!! Bor ni i närheten av Västerås vore det dessutom kul att hålla kontakt, vi är ensamma i homovärlden, vore kul att träffa fler par än de heterovänner vi umgås med :)

    Tänk om: Ojoj, 19 ägg!!! KUL!! Japp, jag är med och väntar med er :)

  • tänk om
    Äldre 6 Dec 19:51
    #7

    Ett ägg var kanon bra så det har vi följt vägen in i livmodern idag, vilken häftig grej. Vi fick 4-6ägg ifrysen också. Så på Julafton får vi göra gravtest.... Jättespännande. !!! Vilken julklapp det skulle bli om vi plussade!!

  • regnbå­gsbebb­e
    Äldre 6 Dec 21:02
    #8

    Tänk om: Nedräkning nu då, jag bara ryyyyser! Fy bubblan vad spännande!! Jag testade positivt med min första på Mors dag. det var lite lika :) Nu hoppas jag på samma lika för er! Tänk att man kan känna sig så engagerad i någon okänd, lite skumt... Hur som haver; lycka till; hoppas, hoppas, HOPPAS!!

  • Teak
    Äldre 10 Dec 20:38
    #9

    Hej! Här är ett par till i Västerås. Vi har fyra misslyckade inseminationer i bagaget och är nu framme vid IVF. Kör troligtvis igång i januari. Vi vill gärna träffa andra blivande regnbågsfamiljer. Vore kul att träffas efter helgerna som "regnbågsbebbe" föreslog.

  • regnbå­gsbebb­e
    Äldre 11 Dec 07:12
    #10

    Teak: hej :)

    Vilka olika stadium vi är på allihop...  Som "nybörjare" i sammanhanget skulle det vara sååå kul att träffa er/ samma-lika-folk-i-samma-lika-situation typ. Vi var upp till mottagningen på Mama Mia i Sthlm i höstas för att få råd och information hur allt fungerar. Då hamnade vi mitt i en mammagrupp, ca 8 kvinnopar som var runt 6-7de månaden, det var så coolt att se! De hade ju lyckats, satt med sina runda, fina magar och skulle in och prata förlossning; ååååh vill med!! Tror att Mama Mia är ganska unika om att ha regnbågsgrupper men vi västeråsare är väl inte sämre än att vi får dra igång något eget :)

    Verkar ju inte vara värsta draget i denna tråd men de som vill hänga på är mer än välkomna. Jag börjar att presentera mig lite mer, jag är nyfiken på er andra också så gör gärna detsamma :)

    Vi bor utanför Västerås, är inflyttade från Dalarna. Vår tjejliga består av mig och min sambo, 2 småstora barn och några osnytna hundar :) Jag är 32 år och har nyligen kommit tillbaka till jobbet efter många års föräldraledigt. Det är så himla kul att jobba men shit vad livet snurrar snabbt då, mycket ska hinnas!!
    Annrs älskar jag/ vi att resa, det blir Thailand till våren. Har varit till Asien flera gånger men ej till Thailand, hoppas det är lika fint som på bilderna... Tycker om att stöka med hus och hem men för tillfället är ekonomin lite begränsad så det blir mest städning även om ombyggnationer och verandor planeras vilt :) Ja just det, älskar att shoppa också, mycket barnkläder blir det... Hm, jaa och ibland är vi ute och partar lite med våra vänner också fast det blir nog mer fika/ middagar hos varandra när jag tänker efter... Tycker om att ha huset fullt av folk men älskar att krypa upp i soffan när lugnet lagt sig... Så. detta är typ jag och min familj i ett nötskal, vi är precis som vilken annan familj fast ändå inte :)

    Så, vilka är ni andra?

Svar på tråden Regnbågsfamiljer, Västerås