• Maleron

    Fattig föräldraledighet

    Har räknat på min föräldrarledighets inkomst vilket vill 7000kr mindre i månaden. Känns ju sjukt mycket. Visst kommer det att gå men känns torftligt.
    Hur gör ni för spara pengar när ni när hemma med barnet/barnen? Finns det några bra alternativ till tjäna extra pengar när man är föräldraledig?
    Alla tips tages tacksamt emot!

  • Svar på tråden Fattig föräldraledighet
  • Caroline 87

    Man får jobba som kontakt person när man är föräldraledig. just därför att man inte får en lön, utan de kallas istället  för arvode. I min kommun så är dom så snälla så att jag tilloch med får ta med mig mitt barn när jag ska jobba. Självklart funkar ju kanske de inte med alla, men de gör ju allt lite enklare.

  • Mila11

    Ja du, svaret på den frågan vill jag oxå ha :)

    Har oxå tänkt på att man förlorar sjukt mycket pengar på att vara föräldrar ledig. Vi sparar pengar varje månad, har alltid gjort det, men nu när vi blir föräldrar så har vi räknat med att glömma det, vi har helt enkelt inte råd att spara åengar så länge nån av oss är föräldrar ledig.

  • CeeJay

    Det är ju bra om man sparar innan man ens tänker på att få barn om man känner att man har lite ersättning och glappet blir för stort. Sen när föräldrarledigheten är ett faktum finns det en mängd olika åtgärder för att dryga ut kassan.

    Man kan arbeta extra, säg att du tar ut FP 5 dagar per vecka. Då kan du arbeta hur mycket du vill de andra 2 och tjäna hur mycket du vill också för den delen Bra även för familjen att den andra förälder får mer tid med barnet om det funkar med allas jobbscheman.

    Sen det klassiska - man kan spara in på allt. Köpa begagnat till barnet, sälja urvuxna kläder och leksaker, storhandla med vecko/månadsbugdet och göra "storkok". Man kan även vända sig till banken för att se om man kan baka ihop ev skulder till ett lån med fördelaktig ränta. Kika även på försäkringarna man har och se om andra bolag kan erbjuda lägre månadskostnad. Precis som med mobil, telefon, bil osv osv.

  • hondär

    Jag jobbar varannan helg, jobbar desutom inom handels och det ger riktigt bra ob på helgen :)
    Så ett extra jobb eller att snåla och dra in på allt (hur kul är det?)

  • Mila11

    jaha kan man jobba extra hur mycket som helst, det är ju bra :) Jag visste att man kunde jobba extra men inte hur mycket som helst. Så om jag har fattat det rätt så kan man jobba extra de dagarna du inte tar ut fp på och tjäna hur mycket som helst oxå?? Det är ju kanon, ska prata med min chef och fråga om jag kan komma in o jobba varannan helg som timmis :)

  • hondär

    så länge dui inte tar ut fp just den dagen e de väl klart du kan jobba! :)
    Hoppas de löser sig!

    Det tråkigaste för oss är ju att sambon är ju bara ledig på helgen så vi har ju bara varannan helg tillsammans, och kvällarna så klart men då är han alltid väldigt trött och sur :/

  • hopp

    Vi kommer leva på väldigt lite pengar under barnledigheten, då vi kommer vara hemma så mycket vi kan båda två och försöker leva på sparpengar.( när dessa är slut får en börja jobba och en ta ut föräldrapenning dagar)

    Kanske får man prioritera vad som är viktigt i livet. ( Jag har mist min förra familj som nu inte lever längre, så nu när jag fått en ny chans tänker jag ta vara på den)
     Men naturligt vis behövs ju pengar till mat och räkningar och nödvändiga köp.

    Lyckligtvis har  vi  själva inga dyra intressen utan har ett stort intresse av naturen  och ute aktiviteter/träning  och det är ju rätt billigt att utnyttja.

  • Jagsjälv

    Jag är van, då jag jobbat mestadels 75 el 80%. Gick upp till 100% för att höja SGI. Så skillnaden kommer inte bli så stor för mig...

  • Pemberly

    Något jag tror folk inte tänker på är att man ju inte behöver vara föräldraledigledig 100% från sitt vanliga jobb, bara för att det är så de flesta gör. Jag är tex föräldraledig 90% nu och jobbar 10%, det är bara några timmar i veckan så det är inte betungande att orka med och det gör tydlig skillnad i plånboken, 10% funkar så bra att om en månad ska jag börja jobba 20%. För att kunna ha arbetstider som funkar kräver det förstås att man har en bra arbetgivare så att man kan komma överens om något som funkar att kombinera med att ha ett litet barn (särskilt om man ammar).

  • PerG

    Vi har cirka 15 000:- mindre varje månad efter skatt när vi är föräldralediga jämfört med när vi båda jobbade. Vi har helt enkelt dragit ner på en massa utgifter (tidigare var vi ute och käkade, fikade, gick på bio oftare vilket man av naturliga skäl inte hinner lika ofta).. Vi storhandlar även och ser till att göra storkok och planera maten så effektivt som möjligt (förr i tiden slängde vi onödigt mycket mat).

    Dessutom får man ju barnbidrag och den som är hemma kanske inte har lika stora kostnader för mat och kommunikation (man sparar ju kanske in på bil/bussresor och uteluncher när man inte jobbar, m.m.).

  • CeeJay

    Ett annat tips är ju att dela på föräldraledigheten, alltså varje vecka vara ledig 2 resp 3 dagar. På så sätt får man mindre lön MEN skatteavdraget blir ju mindre och totalen brukar vara att man förlorar ganska lite.

  • Anne69

    Vi har levt med 15 tkr mindre varje månad i fyra år - och det gick bra! Man får planera, leva enklare och skippa utsvävningarna. Men det är värt varenda dag!

Svar på tråden Fattig föräldraledighet