• Höstvä­der
    Äldre 28 Nov 16:58
    9872 visningar
    10 svar
    10
    9872

    Graviditetsklåda-Tavegyl

    Jag undrar om någon här kan hjälpa mig med ett svar.
    Jag har fått graviditetsklåda. Varit hos barnmorskan och fått Tavegyl (tablettform) utskriven.
    Började ta dom i fredags och äter fyra tabletter om dagen.
    Idag söndag har det fortfarande inte lindrat något.
    Jag har svårt för att sova eftersom att det kliar så mycket över hela kroppen.

    Jag är i vecka 38 och skulle ju gärna vilja vila så mycket som möjligt innan förlossning. Men det blir ca någon/några timmar per natt. Eller tio-minuters-perioder jag kan sova.

    Min fråga är: Någon här som vet av egen erfarenhet när dessa tabletter börjar verka?
    Hur länge hade ni klåda?

    Tack snälla, snälla för hjälpen!!

  • Svar på tråden Graviditetsklåda-Tavegyl
  • Höstvä­der
    Äldre 28 Nov 19:28
    #1

    Ingen?

  • Höstvä­der
    Äldre 29 Nov 12:50
    #2

    Puttar en gång till. Sitter här med panik.

  • Äldre 30 Nov 16:37
    #3

    Jag har också fått Tavegyl men inte hämtat ut dem än. Hoppas att de har funkat för dig nu


    Reproductively challenged
  • Äldre 3 Dec 21:10
    #4

    Tavegyl ska vara snabbverkande. De är inte levern som är överbelastad, då kan man få klåda.  Hoppas du blivit bättre nu eller rent av mamma :D


    ........Mio är kungen på dansgolvet nu ..........
  • Höstvä­der
    Äldre 4 Dec 10:39
    #5

    Jag fick komma till förlossningen och göra lite tester. Fick atarax eftersom inte tavegyl hjälper. Har tagit det sen i tisdags. Det kliar fortfarande, men det är lite bättre :)
    Har fått en tid till förlossningen på måndag igen. Är det fortfarande lika jobbigt ska dom disskutera att säta igång mig. Vi får se hur det är på måndag.
    Hoppas att ni mår bra :)

  • Äldre 13 Dec 13:50
    #6

    Är nyfiken på hur de gått för er Skrattande


    ........Mio är kungen på dansgolvet nu ..........
  • Höstvä­der
    Äldre 19 Dec 08:50
    #7

    Jag sitter här och har en ganska lindrig klåda :)
    Atarax hjälpte bättre. Har dock slutat med tavegyl så dom gjorde mig helt "dimmig
    Nu väntar jag bara på att vår lile son vill titta ut :)
    Tre dagar över tiden, ska väl inte klaga än :P

  • Jeans
    Äldre 19 Dec 08:53
    #8

    De hjälper inte på alla, Inte på mig och många andra. Jag köpte aloevera gel från Apoteket samt kylbalsam, de hjälpte korta stunder..

  • Äldre 11 Jan 14:08
    #9

    Hej! Jag har också fått klåda. Jag är i vecka 34 och på mig kliar det främst i handflatorna och under fötterna. Även på halsen och brösten kliar det. Har haft detta i några dagar nu och värst är det på nätterna.

    Jag har läst att detta kan påverka bebisen negativt, syrebrist bl.a. pga gallsyror som finns i vårt blod och som orsakar Graviditetsklåda. Har ni också hört detta? hur går det för er?

  • Äldre 18 Oct 10:18
    #10

    Hej!

    Vet att tråden har några år på nacken men försöker här ändå.

    Ni som haft graviditetsklåda, har ni fått uppföljning efter?
    Jag hade det i min graviditet för 9 år sedan, men efter barnet var fött har jag inte hört ett ljud om det och min klåda försvann.

    Nu efter har jag läst på flera ställen att har man haft graviditetsklåda har man kraftigt ökad risk för tex levercancer. Det är ju inte roligt att läsa att den tom är kraftigt ökad.

    SÅ vad ska man göra, har ni gjort ngt? levercancer är ju inget man vill ha direkt.
    Jag blev skit orolig och har svårt för att släppa det.

    Tacksam för svar om ngn mer är orolig eller har fått göra några tester.

Svar på tråden Graviditetsklåda-Tavegyl