• Candra

    Till vilken ålder anser du att ett barn behöver sitta i vagn?

    Ett fullt friskt och normalutvecklat barn.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-30 12:37
    Eftersom någon absolut var tvungen att märka ord, så för att förtydliga:
    - I vilken ålder anser du att barnet är gammalt nog att gå själv (på sina egna ben) utomhus?

    Var det tillräckligt tydligt?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Till vilken ålder anser du att ett barn behöver sitta i vagn?
  • k girl

    Behöver sitta i vagn? Inget barn behöver väl sitta i vagn.

  • NiXxI

    Vagnen har aldrig varit favoriten i vårt hushåll och med de två sista har jag sålt beganade vagnar med piggarna kvar på hjulen
    Våra barn och vi gillar benen a lot, så barnen knallar från dess att de kan, dvs runt året hos oss. Innan dess har väl inte vagnen varit med så mycket heller, utan vi har burit och hållit händer s.a.s  


    jahapp
  • SilverEmma

    Det beror väl mycket på hur lång promenad det handlar om, hur mycket tid man har och hur ens barn är..

    Min blivande tvååring går alldeles utmärkt på egen hand men en promenad som tar mig fem minuter kan ta en halvtimme om hon ska gå själv då allt ska utforskas på vägen. I affären har jag henne absolut i vagn annars sticker hon.

    Lägger mig inte i hur länge folk har sina barn i vagn faktiskt.


    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Mei

    Behöver?

    Kan inte svara på frågan. Beror på vad det är för barn, även fullt friska och normalutveckalde barn är olika. Och det beror väl lite på hur långt man går om dagarna också. Att ha gått tre km till dagis och sen tre km från dagis gör kanske att benen är trötta även på en fyraåring om man drar med dem på stan på eftermiddagen. Då kan det vara bra med en vagn. Eller när de är trötta och hungriga, eller snuviga.

    Om frågan är ställd av moralistiska skäl så svarar jag: finns ingen sån ålder.
    Om frågan är ställd mer utifrån "när kan jag göra mig av med vagnen" så svarar jag att det är när trasslet med vagn överstiger vinsten. Kan man anpassa sig till sina barns ork, avstå promenader när de inte orkar, har tid och tålamod att leta upp en bänk och sitta och vila osv så kan man säkert göra sig av med den tidigare än om man måste köra på sitt vardagsrace och ha med barnen lite oavsett vad de själva orkar.

  • La Lola

    Alltså...det går ju inte att säga en ålder....
    Så fort de kan gå skulle man kunna svara men så enkelt är det ju inte.

    Alma åkte till hon var 4 år.
    Det var det optimala för henne/oss.
    Hedda kommer kanske sluta tidigare.


    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • 7 små apor

    Behöver?
    Det är synnerligen olika när barn går själva.

    Konstig fråga...

  • Risgrynet

    Märklig fråga, eller svår att svara på i alla fall. På stan tex går ju självklart min fyraåring men om vi ska och käka middag hos nån och väljer att gå så låter jag honom åka vagn. Så det finns väl flera svar på frågan enligt mig.

  • Candra
    7 små apor skrev 2010-11-30 12:45:49 följande:
    Behöver?
    Det är synnerligen olika när barn går själva.

    Konstig fråga...
    Tycker den inte är det minsta konstig, och jag förtydligade även frågan. Jag frågar för att jag är nyfiken, och inte efter någon exakt ålder, utan vad folk anser. Personligen tycker jag det ser helt galet ut med en 4-åring i vagn, medan för andra är det helt normalt, därav jag undrar.
  • Tummelisa
    Mei skrev 2010-11-30 12:42:21 följande:
    Behöver?

    Kan inte svara på frågan. Beror på vad det är för barn, även fullt friska och normalutveckalde barn är olika. Och det beror väl lite på hur långt man går om dagarna också. Att ha gått tre km till dagis och sen tre km från dagis gör kanske att benen är trötta även på en fyraåring om man drar med dem på stan på eftermiddagen. Då kan det vara bra med en vagn. Eller när de är trötta och hungriga, eller snuviga.

    Om frågan är ställd av moralistiska skäl så svarar jag: finns ingen sån ålder.
    Om frågan är ställd mer utifrån "när kan jag göra mig av med vagnen" så svarar jag att det är när trasslet med vagn överstiger vinsten. Kan man anpassa sig till sina barns ork, avstå promenader när de inte orkar, har tid och tålamod att leta upp en bänk och sitta och vila osv så kan man säkert göra sig av med den tidigare än om man måste köra på sitt vardagsrace och ha med barnen lite oavsett vad de själva orkar.
    Bra svar.
    Och nä, jag röstade inte för jag tyckte inte det fanns ett alternativ som passade.
  • Underbara ungar

    2-2,5 år. Det är då mina har slutat sova middag och fått syskon. Funkar perfekt för oss.


    Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211
Svar på tråden Till vilken ålder anser du att ett barn behöver sitta i vagn?