Forum Barnmorskan - Fråga experten
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Blödningar med Mirena efter snart 1 år??

    Ons 1 dec 2010 20:43 Läst 550 gånger Totalt 1 svar
    Ons 1 dec 2010 20:43

    Hej!

    Jag satte in Mirena hormonspiral i mitten av januari i år, alltså snart 1 år sen. Har tidigare haft ganska riklig - normal mens, men det var några år sen då jag varit gravid två gånger i rad. Blödde efter insättandet i kortare och kortare omgångar och i mindre och mindre mängt så jag trodde att det skulle försvinna (det var i juni-juli-augusti). Sen helt plötsligt i slutet av augusti så började det komma, i min uppfattning, mycket blod, så jag måste byta binda varannan timme när det är som mest. Blödde då igen 8 dgr mycket och sen 13 dgr mindre. I början av oktober var det också mycket, men inte lika mycket. Men återigen i början av november lika stora mängder, och nu, i början av december, återigen mycket så jag måste byta varannan timme. Och det handlar inte om bara någon dag, utan runt 1 v i sträck. När det kom så mycket i augusti ringde jag min barnmorska som inte hade någon förklaring eller råd mer än att tipsa om att kolla om spiralen satt på plats hos gynekolog, så jag gjorde det med vaginalultraljud i mitten av september då jag fick tid och hon sa att allt var OK, att det skulle vara en "atrofisk" (?) blödning då slemhinnan kunde vara tunn, att det skulle vara en engångsföreteelse sannolikt. Nu vet jag inte vart jag ska vända mig eller vad jag ska göra. Är det normalt vid användande av Mirena? För på FASS står det att blödningarna ska minska efter 6 mån och att det används för att minska blödningarna. Vad kan man förvänta sig? Vad bör jag göra? Jag ser inget annat preventivmedel som något alternativ heller.

    Hos Prisjakt jämför du pris på barnprodukter!
  • Mari barnmo­rska
    Visa endast
    Tor 2 dec 2010 11:09 #1

    Hej,

    Jag tycker också att det låter som en atrofiblödning. Du får nog ändå söka gynekolog för preventivmedelsdisk. Jag tror att du får plocka ut den, troligtvis kommer du fortsätta blöda.

    Mvh

    Mari 

Annat innehåll