• Anonym (förbluffad)

    Förneka fortkörning, fartkamera. Vad kan hända?

    Jag är riktigt förbluffad faktiskt. Min man är den försiktigaste förare jag någonsin stött på. Han håller aldrig ens ett par kilometers överhastighet under ligger jämt några kilometer under tillåten hastighet. För mig kan det ibland vara lite störande under långa körsträckor på över 90 mil då man inte är så sugen på att sitta så långa stunder i bil. Men samtidigt är det ju skönt, man slipper oroa sig för att någon onödig olycka skall inträffa eller risk för böter.

    Hur som helst, idag kommer det hem ett brev från polisen. Jag och min man äger ingen egen bil utan vi lånar då behov uppstår. Sker väldigt sällan men någon gång i månaden kanske. Nu hade en kamera fångat honom på bild och det står att han höll 78 på 70 väg. Det är så märkligt. Han själv är också förbluffad och förstår det inte. Han vet ju med sig att han är noga med att kolla hastigheten. Men ägaren till bilen som är hans styvmamma menar att bilen nog inte visar för lite i hastighet än vad den egentligen håller. Jag tycker bara att det är märkligt och han själv känner ju för att aldrig sätta sig i en bil igen och köra efter detta.

    Nästa fråga är ju hur man skall ställa sig till brevet. Erkänna eller förneka? Det känns ju hemskt att erkänna då man är en person som verkligen inte kör för fort. Som inte myglar. Detta är alltså en person som inte behöver sakta ner inför fartkameror då han aldrig håller för mycket hastighet. Det känns så märkligt att detta kunde hända just honom. Jag skulle förstå vem som helst annan som jag åkt bil med för alla andra förare jag känner kör allmänt lite mer än tillåtet när de känner att de kan komma undan med det. Men han här gör inte det. Så att erkänna känns olustigt. Speciellt då han inte känner och vet med sig att han faktiskt kört för fort.

    Vidare är bilden på honom väldigt olik körkortsbilden som polisen lagt upp. Jag som känner min man ser att det är han såklart, men skillnaden mellan föraren och körkortsbilden är enorm. Finns starka misstankar att tro att det inte är samma person. Samtidigt så är det bara att ringa svärmor och fråga vem som körde bilen. Tror inte hon skulle vilja neka inför en polis.

    Men vad händer om man nekar då? Och finns det någon som kan hänvisa till lagtext om just detta? Har lagboken hemma men hittar inte lagarna om fortkörning och dylikt.

    Vad skall man göra? Känns så fel att just denna man skall falla för fortkörning! 

  • Svar på tråden Förneka fortkörning, fartkamera. Vad kan hända?
  • Nyfiken gul
    Anonym (förbluffad) skrev 2011-03-29 21:34:21 följande:
    Varför tror du att de som inte medvetet bryter mot lagar orsakar mer olyckor?
    för att det tenderar att bli livsfarliga omkörningar, onödiga och riskabla köbildningar (slingrig väg tex)  mer risktagande i trafiken om man måste köra om en som puttarar i 70-75 fast det är 80km/h. 

    orsakerna är oändliga....  
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (förbluffad)
    Nyfiken gul skrev 2011-03-29 21:55:35 följande:
    för att det tenderar att bli livsfarliga omkörningar, onödiga och riskabla köbildningar (slingrig väg tex)  mer risktagande i trafiken om man måste köra om en som puttarar i 70-75 fast det är 80km/h. 

    orsakerna är oändliga....  
    Men håller man sig 5 km under tillåtet så kör man inte 10 under. Sitter man exakt på tillåten hastighet är det lätt hänt att man håller mer än tillåtet och får böta för det. Så för att inte köra mer än tillåtet känns det logiskt att hålla någon kilometer under tillåtet än att sitta precis på tillåtet. 

    Om någon idiot känner att den inte kan åka den tillåtna hastigheten utan behöver köra förbi så får den se till att göra det säkert och inte ta onödiga risker. Skall man köra lite för fort än tillåtet bara för att ingen skall känna behov av att göra en omkörning? Varför har man då tillåtna hastigheten och varför böta de som inte håller den om det är dessa mänskor som gör att olyckorna minskar? Det är ju inte logiskt. Vidare tror jag inte att de farliga omkörningarna skulle minska. Den som vill köra om vill oftast köra fortare än tillåten hastighet och kommer köra förbi folk den anser inte kör tillräckligt fort. 
  • Gung Ho
    Anonym (förbluffad) skrev 2011-03-29 22:11:42 följande:
    Men håller man sig 5 km under tillåtet så kör man inte 10 under. Sitter man exakt på tillåten hastighet är det lätt hänt att man håller mer än tillåtet och får böta för det. Så för att inte köra mer än tillåtet känns det logiskt att hålla någon kilometer under tillåtet än att sitta precis på tillåtet. 
    Hastighetsmätare visar mer än vad man de facto kör. Har för mig ngt trafikprogram mätte detta och kunde köra i 97 på hastighetsmätaren innan de var uppe i 90 kmh. Skulle inte räkna med denna marginal, men kör förbi kameror med mätaren på 95-96 (90 väg) och har aldrig blivit fotad. Kamerorna fotar heller inte vid 2 kmh för mkt. Då körde jag dagligen förbi ca 20 kameror i 2,5 år när jag jobbade i annan stad, så kamerorna lär varit på någon gång.

    En vanlig irriterade egenhet hos de som puttrar fram ca 5 kmh under tillåten hastighet är att de sänker ca 5 till när en kamera närmar sig. Kanske omedvetet, men det är ganska irriterande när man vet att man kan köra en ca 15 kmh snabbare utan problems.
    Det är omöjligt att bära sanningens fackla genom en folksamling utan att sveda någon i skägget. /Georg Christian Lichtenberg
  • Nyfiken gul
    Anonym (förbluffad) skrev 2011-03-29 22:11:42 följande:
    Men håller man sig 5 km under tillåtet så kör man inte 10 under. Sitter man exakt på tillåten hastighet är det lätt hänt att man håller mer än tillåtet och får böta för det. Så för att inte köra mer än tillåtet känns det logiskt att hålla någon kilometer under tillåtet än att sitta precis på tillåtet. 

    Om någon idiot känner att den inte kan åka den tillåtna hastigheten utan behöver köra förbi så får den se till att göra det säkert och inte ta onödiga risker. Skall man köra lite för fort än tillåtet bara för att ingen skall känna behov av att göra en omkörning? Varför har man då tillåtna hastigheten och varför böta de som inte håller den om det är dessa mänskor som gör att olyckorna minskar? Det är ju inte logiskt. Vidare tror jag inte att de farliga omkörningarna skulle minska. Den som vill köra om vill oftast köra fortare än tillåten hastighet och kommer köra förbi folk den anser inte kör tillräckligt fort. 
    tja.. i sak håller jag med dig - men jag kan inte blunda för statistiken. det är inte fortkörarna som orsakar flest olyckor utan dom som tvingar andra bilister att göra farliga manövrar...  dom är en fara för sig själv och sin omgivning.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (förbluffad)
    Nyfiken gul skrev 2011-03-29 23:00:16 följande:
    tja.. i sak håller jag med dig - men jag kan inte blunda för statistiken. det är inte fortkörarna som orsakar flest olyckor utan dom som tvingar andra bilister att göra farliga manövrar...  dom är en fara för sig själv och sin omgivning.
    Men är det inte att skylla ifrån sig själva ansvaret över sina egna handlingar? Man skyller på andra för det man själv ställt till med. Ingen annanstans är det okej att skylla på andra för det man orsakat själv. Det är inte okej att slå någon för att den retades, även om det är orsaken till att man slog. Det är inte okej att stjäla något även om en person lämnat grejerna framme på stranden när den gått och badat, det är inte okej att våldta någon bara för att den går naken etc. 

    Men helt plötsligt är bilister som inte bryter mot lagen de som orsakar olyckor även om de gör det indirekt? Jag håller inte med. Den som väljer att köra om är den som måste bedöma risken för omkörningen och går det åt skogen så är det faktiskt den som kört om som bär ansvaret. Spelar roll om det är en pensionär på vägen som kör 15 km under tillåtet. Fortfarande har man själv som förare ansvaret över sina egna manövreringar.

    Säger man att det är de som inte bryter mot lagar som orsakar trafikolyckorna av nämnda orsaker så tycker jag det låter lika illa som att säga att det är offren som orsakar våldtäkter pga deras klädstil. För mig är det samma resonerande som ligger bakom. 
  • Anonym (förbluffad)
    Add3 skrev 2011-03-29 22:54:06 följande:
    Hastighetsmätare visar mer än vad man de facto kör. Har för mig ngt trafikprogram mätte detta och kunde köra i 97 på hastighetsmätaren innan de var uppe i 90 kmh. Skulle inte räkna med denna marginal, men kör förbi kameror med mätaren på 95-96 (90 väg) och har aldrig blivit fotad. Kamerorna fotar heller inte vid 2 kmh för mkt. Då körde jag dagligen förbi ca 20 kameror i 2,5 år när jag jobbade i annan stad, så kamerorna lär varit på någon gång.

    En vanlig irriterade egenhet hos de som puttrar fram ca 5 kmh under tillåten hastighet är att de sänker ca 5 till när en kamera närmar sig. Kanske omedvetet, men det är ganska irriterande när man vet att man kan köra en ca 15 kmh snabbare utan problems.
    Då är det ännu märkligare att min man skulle bli fotad med mätt hastighet på 79 km i timmen på 70 väg eftersom han är den som ligger 5 under tillåtet enligt hastighetsmätaren i bilen. Med nämnda resonerande gällande faktisk hastighet borde hans intrumentpanel legat på ca 85. Något som är fullkomligt omöjligt. Har åkt flera år med min man som förare och inte en enda gång har jag sett honom ligga över tillåtet på mätaren. Normalt mellan 5-2 km under. Dessutom känner han till vägen och hastigheterna och använder sig av farthållare. 
  • Gung Ho
    Anonym (förbluffad) skrev 2011-03-30 08:26:48 följande:
    Då är det ännu märkligare att min man skulle bli fotad med mätt hastighet på 79 km i timmen på 70 väg eftersom han är den som ligger 5 under tillåtet enligt hastighetsmätaren i bilen. Med nämnda resonerande gällande faktisk hastighet borde hans intrumentpanel legat på ca 85. Något som är fullkomligt omöjligt. Har åkt flera år med min man som förare och inte en enda gång har jag sett honom ligga över tillåtet på mätaren. Normalt mellan 5-2 km under. Dessutom känner han till vägen och hastigheterna och använder sig av farthållare. 
    Så här gick det till.

    Din man, som är ej självutnämnd vägsnigel, var ute och körde på vad han trodde var en 90-väg. Han körde därför 85 kmh på mätaren, vilket i verkligheten var 79 kmh då mätaren visar för mkt. Enda problemet var att det var en 70-väg.

    Mystery Solved! Skrattande
    Det är omöjligt att bära sanningens fackla genom en folksamling utan att sveda någon i skägget. /Georg Christian Lichtenberg
  • Polly S
    Add3 skrev 2011-03-29 20:57:20 följande:
    Bara jag som inte riktigt får detta att gå ihop? Skrattande

    Hmm, han är en som inte myglar, och därför skall ni inte erkänna när han kört för fort? Obestämd

    Kör med solskyddet nere i framtiden så slipper ni moraliska ställningstaganden..Flört
    nej, jag får inte heller ihop det.
    han gjorde en tabbe, det ärliga är att ta konsekvenserna.
  • qwoxy

    Farligast i trafiken är ovana förare som inte kan läsa av aktuella trafiksituationer. De som stannar innan de kör in i en cirkulationsplats för att de inte läst av trafiksituationen i tid. Jag har en stark misstanke om att det är samma kategori som ligger 5-10 km under gällande hastighetsgräns.

    Trafiken bygger ett samarbete med förare som är smidiga. Reglerna är riktmärken. Det finns tillfällen när det är motiverat att göra undantag från reglerna.

  • elmadumle

    Han har kört för fort och blivit fotad och har antagligen svårt´att erkänna sitt misstag för dig, han håller hastigheten när du är med men du vet ju inte hur han kör när han är själv, eller hur? Antagligen tycker han det är pinsamt. Bara att betala för sitt misstag och se glad ut:)

Svar på tråden Förneka fortkörning, fartkamera. Vad kan hända?