• amaryl­lis01
    Äldre 3 Dec 22:39
    44843 visningar
    20 svar
    20
    44843

    Hur äter era 5 mån bebisar?

    Hej!

    Jag undrar lite över en sek, det är så att jag har en son som är född i v30 som idag är 5mån. Jag började ge ersättning redan från start. När han var ca 3½mån så började med smakportioner några ggr/dag + ersättning då, det flöt på bra, inga problem alls varken med maten eller ersättningen. Men nu så har jag märkt att min son inte är så förtjust i ersättning längre, maten äter han som vanligt men varför han inte tycker lika mycket om ersättning nu  det vet jag inte, tycker det bara kom plötsligt. Han dricker ersättning men inte mycket.

    Så här ser mat dagen ut:    06:30     Ersättning   125ml
                                                10:30     Gröt( liten tallrik)
                                                14:00     Hel burk
                                                15:00     Några skedar frukt
                                                18:30     Försökt med ersättning men vägrar, då har det blivit en burk mat ist
                                                22:00     Erättning    75ml

    Känns lite som om det är för lite ersättning, jag vet inte....tänker mer på inehållet liksom. Bra näring, burkmaten innehåller bra närig det också men kanske inte lika mycket näring som ersättning och det barnet behöver, bäe jag vet faktiskt inte

    Så min fråga till er är,

    1)  hur mycket ersättning/ dag 'äter ert barn?
    2)  hur många burkar,tallrik gröt äter ert barn, skriv gärna ner tiderna.

    Ni ser hur jag har gjort här upp, vore snällt om ni kunde skriva på det sättet.

    Hoppas på lite svar.
  • Svar på tråden Hur äter era 5 mån bebisar?
  • Ellie7­8
    Äldre 3 Dec 22:55
    #1

    Mina söner blir snart 5 månader.

    Den ena äter:

    06.00                  ersättning 180 ml
    08.00                  gröt, blandar på 1 dl vatten
    Mellan 11-12     nästan en full burk ibland mindre då vill han ha välling också
    15.00 ca            välling, 180 ml
    Mellan 18-19     gröt som förra
    ca 20.00            välling ca 150 ml ibland 180 ml ibland mindre

    Den andre äter nästan bara ersättning, har inte fått smak för mat än men han är efter i allt jämfört med brorsan.

  • amaryl­lis01
    Äldre 3 Dec 23:57
    #2

    När föddes dina pojkar?  vilken välling kör du med? tänkte att jag kanske skulle prova på med välling men vet inte om det är tidigt?

  • Kazeer
    Äldre 4 Dec 07:45
    #3

    På sin 5-månadersdag åt min yngste så här:

    kl 6.15   170 ml ersättning
    kl 10.00  140 ml ersättning
    kl 12.30  150 ml ersättning
    kl 15.15  140 ml ersättning
    kl 18.30  170 ml ersättning

    På sin 6-månadersdag åt han så här:

    kl 5.15    170 ml ersättning
    kl 8.00    2 tsk gröt + 100 ml ersättning
    kl 10.15  140 ml ersättning
    kl 13.00  170 ml ersättning
    kl 16.30  170 ml ersättning
    kl 17.30  1 msk puré
    kl 19.15  170 ml ersättning


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • knäppi­sen
    Äldre 4 Dec 07:50
    #4

    Är barnet 5 mån korr eller okorr ? Låter tidigt att äta fullt med mat vid 5 okorrigerade månader när man är 2,5 mån förtiidgt född. 

  • Cocco
    Äldre 4 Dec 09:19
    #5

    Vid 5 månader korrigerat så ammade jag i princip full. Han fick suga på någon morot när vi åt en det var emst för att underhålla honom. Nu är han 7 månader korrigerat och äter gröt på kvällen och någon macka på macka på dagen. Resten ammas han.

  • amaryl­lis01
    Äldre 4 Dec 12:29
    #6

    Vad menas med korr/okorr ?  Kanske ska tillägga att jag undrar hur 5 mån bebisar äter som är prematura.

    Skulle jag inte ge burkmat till han så skulle han inte klara av att drick ersättning mer än 135ml 70ml sen 100ml sen kan det vara 65ml bara då går han inte upp i vikt alls :-/ det var därför jag va lite tvungen att börja med mat. Han skulle ha fötts i augusti men kom i juni.

  • Ellie7­8
    Äldre 4 Dec 12:36
    #7

    7 juli är de födda, 2 veckor tidigare än beräknat.

    Jag ger dem sempers, lemonac 2:an.
    Han som knappt äter mat har jag börjat ge gonattvälling, är för 6 månaders egentligen. '
    Inga problem med det.
    Han började jag även ge 2:an redan vid 3 månaders ålder då han åt så ofta så ville ge honom lite grövre.
    Var inga som helst problem med det.

    Vet inte hur det är att ge dem ännu grövre nu, blir väl riktig välling vid nästa steg?
    Rådfråga BVC, gjorde det när jag ville ge honom 2:an tidigare.
    Gäller att övergå försiktigt så de inte får problem med magen.
    Sen ska de ju vänja sig nu med vete, får äta rån i små portioner.

  • knäppi­sen
    Äldre 4 Dec 16:26
    #8
    amaryllis01 skrev 2010-12-04 12:29:44 följande:
    Vad menas med korr/okorr ?  Kanske ska tillägga att jag undrar hur 5 mån bebisar äter som är prematura.

    Skulle jag inte ge burkmat till han så skulle han inte klara av att drick ersättning mer än 135ml 70ml sen 100ml sen kan det vara 65ml bara då går han inte upp i vikt alls :-/ det var därför jag va lite tvungen att börja med mat. Han skulle ha fötts i augusti men kom i juni.
    Rekomendationen är att amma eller ge ersättning BARA tills barnen är 6 månader gammalt. Därefter börja med smakportioner. Det låter mycket med två mål mat/dag och gröt på det, men det kan ju inte jag avgöra. Är barnet glatt och nöjt och går upp i vikt så funkar det ju. Men, ersättning eller bröstmjölk ska vara huvudfödan hos en 5 månaders om du frågar bvc eller barnläkare.

    Okorrigerad ålder är den verkliga åldern. Korrigerad ålder är den ålder barnet skulle haft om den fötts i tid. Är man född 2,5 mån förtidigt så korrigeras man vanligen i ett par år. 
  • Mirake­l händer
    Äldre 4 Dec 21:19
    #9

    Dottern är 5 månader och 1 vecka gammal. Hon är född 13 dagar innan BF.

    Kl 4-5 = 180 ml ersättning
    Kl 7-8 = 160 ml ersättning
    Kl 10 = 1 dl gröt + 1 msk katrinplommon + amning ca 1 timme efteråt att hon har ätit gröten
    Kl 12.30 = 4 msk smakis av någon puré + amning 
    Kl  15 = 1 dl gröt + 1 msk katrinplommon + amning ca 1 timme efteråt att hon har ätit gröten
    Kl 17.30-18 = 160-200 ml ersättning

    Dotter får ersättningen Nutramigen och gröten Sinlac pga att hon är mjölkproteinallergiker. Det händer att jag även ammar lite på natten särskit om hon har ätit lite mindre ersättning innan hon somnar.


    Kim 1995-03-13 & Lina 2010-06-27
  • Miracl­e85
    Äldre 9 Dec 13:31
    #10

    min son ær 9 månader 7 månader korrigerat och han æter

     Han sover længe på morgonen.

    10:00 Ersættning 240 ml

    13:30 Grøt med fruktmos 2 portioner

     17 :15 200gr Burkmat + kokt vatten som dryck

    20:45 Ersættning 240ml

  • Artemi­sD
    Äldre 5 Mar 17:15
    #11

    Sådana uttalanden är farliga att göra! Du vet inte om det är någon som är jätte osäker som läser det! Pã vår Bvc rekommenderar dom att man börjar med att ge smakisar from 4 mån och öka i barnets takt! Svårt om man ska börjar med allt vid 6 mån! Vår som är 5 mån och äter: Ca tider 08.00 ersättning 210 ml babysemp 1 12.00 grönsakspure+ fruktpure 16.00 banangröt semper 20.00 ersättning 210 ml 01.00 ersättning 210 ml 04-05 ersättning 180 ml Han mår jätte bra!!

  • Cocco
    Äldre 5 Mar 22:40
    #12
    ArtemisD skrev 2011-03-05 17:15:48 följande:
    Sådana uttalanden är farliga att göra! Du vet inte om det är någon som är jätte osäker som läser det! Pã vår Bvc rekommenderar dom att man börjar med att ge smakisar from 4 mån och öka i barnets takt! Svårt om man ska börjar med allt vid 6 mån! Vår som är 5 mån och äter: Ca tider 08.00 ersättning 210 ml babysemp 1 12.00 grönsakspure+ fruktpure 16.00 banangröt semper 20.00 ersättning 210 ml 01.00 ersättning 210 ml 04-05 ersättning 180 ml Han mår jätte bra!!
    Då går ert BVC emot de nationella rekommendationerna men tja det gör många BVC.
    Eftersom amning/ersättning ska var huvudelen av födan det första året så är det inga problem att öka i barnets takt även om man börjar vid 6 månader.
  • Äldre 5 Mar 22:48
    #13

    min son blir iof 5 månader i morgon men från det att han blev 4 månader har jag börjat ge honom 1 iskub puré, ca 1 msk och lite fruktpuré (började med det för ca 2 veckort sedan..)  runt 11-13 annars ammar han bara...

  • Äldre 9 Jun 23:30
    #14

    min son är 4,5 månad började nyligen med smakisar, han älskar mat och får i sig ibland 2 iskub grönsaks pure sen ammar han resten av dag/natt...

  • Äldre 31 Jan 18:38
    #15

    Hej jag har fem månad pojke och dricker inte vatten

  • Äldre 31 Jan 18:40
    #16

    Hur äter fem mån pojke min pojke äter för lite

  • emc85
    Äldre 31 Jan 19:32
    #17
    Nimo ismail skrev 2018-01-31 18:40:53 följande:

    Hur äter fem mån pojke min pojke äter för lite


    En bebis på 5 månader ska endast äta bröstmjölk eller ersättning, kan ge ett kryddmått i mängd av din mat som smaksensation. Vid 6 månader så börjar man med smakportioner vilket är en tesked av någon puré och sedan ökar man med en tesked per vecka ungefär. Här kan du läsa vad livsmedelsverket rekommenderar.

    www.livsmedelsverket.se/globalassets/matvanor-halsa-miljo/kostrad-matvanor/spadbarn/bra-mat-for-spadbarn-under-ett-ar-livsmedelsverket.pdf
  • Äldre 31 Jan 20:49
    #18

    Spontant tycker jag att mängden mat o tillfällen känns lite lite men går barnet upp i normal takt o är nöjt så är det säkert bra! Jag har en sex månades son hemma som föddes i v 39 men var liten vägde då 2700 kg. Han helammas och ges smakportioner men jag planerar inte buta ut mål innan 8-9 mån enligt rek. Han ammas varannan timma mellan kl 08-20 och sen äter han några tillfällen per natt. 1-2 g om dagen får han prova pure på morot, potatis, banan eller liknande. Sedan drygt två veckor har vi introducerat havregröt som han äter ca 1 msk av just nu. Idag väger han 8800 kg!

  • Äldre 11 Jan 22:14
    #19

    Jag har inte stressat med mat så mycket började för 2-3 v sedan med att min dotter fick smaka på fingret av det vi åt, och hon älskade det och visade stort intresse för mat. så jag utökade de i lugn takt nu är hon 5 mån och 10 dgr.

    Och våra dagar ser ut såhär:

    ger ersättning alla mål som vanligt.

    vid 09-10 lite fruktpure

    13-14 ersättning

    17-18 en halv kokt potatis och en halv morot som jag gör till mos och späder ut med en klick ersättning + smör.

    21.30-22 ersättning

    ibland gör vi tvärtom lite gröt vid lunch och några tsk fruktpure på kvällen + 1 tsk katrinplommonpure för magen blir rätt hård när man börjar med annat en ersättning ????

  • Äldre 11 Jan 22:18
    #20

    Min 5 månaders ammas bara. Han brukar få smaka lite av vår mat men tycker nog att konsistensen är hemsk för han bara spottar ut och ryser.

Svar på tråden Hur äter era 5 mån bebisar?