• Sandrisen80

    Bröllop utomlands...

    Skulle vilja höra från andra som gift sig utomlands om själva vigseln.
    Vi har tänkt att gifta oss Italien, Sorrento, sommaren 2011. Någon som gift sig där?
    Hur mycket har Ni fått betala för själva vigseln? Hade Ni svensk präst?
    Pratade med en präst idag och det skulle gå på ca: 13000 om han viger oss. Vi får betala hans arvode, flygbiljett, 2 nätters logi och hyrbil. Är det rimligt eller är det för mycket?

  • Svar på tråden Bröllop utomlands...
  • Miiiia

    Jag undrar samma sak. Jag och min sambo pratar om att gifta oss i Spanien i sommar. Tänkte kolla upp hur det funkar. Undrar om det finns någon kristen kyrka man kan gifta sig i eller om någon från svenska konsulatet kan viga oss borgerligt (om det nu finns något i Spanien). Men 13.000 hade jag varit helt för snål för att betala en prälle! Någon annan som vet något om att gifta sig utomlands?

  • Sandrisen80
    Miiiia skrev 2011-01-18 11:27:46 följande:
    Jag undrar samma sak. Jag och min sambo pratar om att gifta oss i Spanien i sommar. Tänkte kolla upp hur det funkar. Undrar om det finns någon kristen kyrka man kan gifta sig i eller om någon från svenska konsulatet kan viga oss borgerligt (om det nu finns något i Spanien). Men 13.000 hade jag varit helt för snål för att betala en prälle! Någon annan som vet något om att gifta sig utomlands?
    Vi kollade Spanien oxå... Svenska kyrkan finn på Mallorca, Tenneriffa, Lanzarote, Malaga och Torrevieja. Kostar 4000 ungefär vilket är helt ok. Men vi kände att det skulle bli som vilken semester som helst att gifta oss i Spanien.
  • Miiiia
    Sandrisen80 skrev 2011-01-18 20:53:39 följande:
    Vi kollade Spanien oxå... Svenska kyrkan finn på Mallorca, Tenneriffa, Lanzarote, Malaga och Torrevieja. Kostar 4000 ungefär vilket är helt ok. Men vi kände att det skulle bli som vilken semester som helst att gifta oss i Spanien.
    Nu har vi bokat med en präst i Torrevieja till sommaren. Man får välja precis var man vill gifta sig, ett berg, på stranden, de har även en liten kyrka men jag vill vara ute på ett fint ställe. Det kostar 350 euro. Ska bila lite sen och ha semester ett par veckor. Skickar sen ett b-igt vykort från byns lokala snabbköp där vi skriver att vi gift oss. Såg att det finns svenska kyrkan i italien också. Läste också att en präst som är verksam i Sverige inte får viga utomlands. Lycka till, vad ni än väljer! 
  • Kjell2
    Sandrisen80 skrev 2010-12-03 22:59:11 följande:
    Skulle vilja höra från andra som gift sig utomlands om själva vigseln.
    Vi har tänkt att gifta oss Italien, Sorrento, sommaren 2011. Någon som gift sig där?
    Hur mycket har Ni fått betala för själva vigseln? Hade Ni svensk präst?
    Pratade med en präst idag och det skulle gå på ca: 13000 om han viger oss. Vi får betala hans arvode, flygbiljett, 2 nätters logi och hyrbil. Är det rimligt eller är det för mycket?
    Vad som är rimligt och för mycket kan bara ni avgöra. Men flyg, lön, bostad, omkostnader som landar på 13 000 låter som han får täckning för sina kostnader i alla fall.

    Ett annat alternativ är att ni anlitar en lokal präst eller någon Svenska präst som är placerad i italien.

    Kolla också om han foremellt får viga er eller om det krävs en borglig vigsel i Sverige först.

    Nu vet jag inte hur ni tänker göra med familj och gäster men tänk på att de blir stora kostnader för dem om de ska delat. Allt ordnande med mat, hår, lokal, underhållning  mm är också trassligare att fixa på distans.

    Lycka till!
Svar på tråden Bröllop utomlands...