• Kicki0­1
    Äldre 4 Dec 17:03
    6555 visningar
    30 svar
    30
    6555

    Vilken adoptionsorganisation ska vi välja?

    Vi håller på att välja vilken adoptionsbyrå vi ska anmäla oss till. Är det någon vill dela med sig av erfarenheter (både bra och dåliga önskas)? Vi har inte möjlighet att välja mer än en.

  • Svar på tråden Vilken adoptionsorganisation ska vi välja?
  • Minymo
    Äldre 4 Dec 19:44
    #1

    Gå in och läs på vilka länder de olika organisationerna arbetar med. Läs sedan vilka krav de olika länderna ställer på er som föräldrar. Välj den organisation där ni passar in på så många länder som möjligt. Kolla också väntetiderna på dessa länder. Det är ju dumt att välja en organisation som bara har något enstaka land ni passar för. Det händer mycket i adoptionsvärlden o helt plötsligt är förutsättningarna för ett land ändrade.

    Läs gamla trådar på denna sida. Här får man massa tips.

  • Äldre 4 Dec 20:33
    #2

    Som sagt läs på, ring gärna och prata lite med dem och välj den /de som känns bäst. Välj gärna två så har ni bra möjligheter. Vi valde FFIA och BFA och har nu fått en liten tjej genom BFA. Tyckte det var bra med mindre organisationer och man får bra bemötande hos båda dessa.

  • Äldre 5 Dec 14:28
    #3

    Alla de svenska adoptionsorganisationerna är bra, men alla passar inte lika bra för alla sökande. Därför går det inte att svara generellt på frågan.

    AC är störst, förmedlar klart flest barn och har många kontakter. De har mångårig erfarenhet av internationella adoptioner. De brukar kunna hjälpa de flesta. Organisationens storlek är dess styrka men upplevs samtidigt av vissa som dess svaghet. Nackdelen med den stora organisationen är att den kan kännas opersonlig. Som sökande är man en i mängden.

    BFA förmedlar barn från flera länder som de är ensamma om, inte minst i Östeuropa. De har många kontakter, men från vissa kommer det bara ett fåtal barn. Organisationen är mellanstor. De flesta aom adopterar genom BFA är mycket nöjda, Deras möjlighet att hjälpa ensamstående är dock mycket begränsad.

    Mellanstor är också FFiA, som i första hand förmedlar barn från Kina. Såvitt jag vet brukar dessa adoptanter vara mycket nöjda. De som adopterar från deras andra länder har ibland andra uppfattningar, tycker inte att de har fått så mycket hjälp om någonting krånglar osv.

    BV höjs alltid till skyarna av de som vänder sig till dem. De är supertrevliga, hjälpsamma, personliga och upplevs mer omhändertagande än de andra (vilket inte alltid måste stämma). Om man passar in på deras kontakter är det säkert jättebra, men man ska samtidigt komma ihåg att det är en liten organisation som förmedlar ett fåtal barn varje år från i huvudsak Kina och Taiwan. Om något krånglar har de mycket begränsade resurser att hjälpa till med ett alternativ.

    Allra minst är La Casa. I år har de förmedlat fem barn från Colombia. Om man passar in på deras krav kan det naturligtvis vara ett bra alternativ till de privata barnhemmen i Colombia genom AC.  

    Läs på om länderna och vilka krav som ställs på sökande, väntetider och kösituationen men också vad som ingår i kostnaderna. Det skiljer sig nämligen en del mellan de olika organisationerna. Sedan är det bara att väga för och emot och slutligen bestämma sig.

  • Katten Janson
    Äldre 5 Dec 14:37
    #4

    Ställ er i kö hos minst två organisationer. Då kan ni adop först via den ena och när det är sax för syskon har ni ett mycket bra könummer i den andra organisation. Kostar några tiden per år men man kan vinna massa tid mellan syskonen.

    Själva adop vi med BV och Taiwan och har varit väldigt nöjda med dem. Stod i kö först hos AC men det passade oss inte alls.

  • Vimsa2
    Äldre 16 Dec 08:27
    #5

    De trevligaste att ha att göra med är (de får bäst bedömning när MIA frågar runt) BV!! Tyvärr har de inte så många länder.. Vi har adopterar igenom BV och de är helt suveräna!! De är personliga (eftersom de bara är 5 personer som arbetar där) och inte har så många familjer åt gången. De kunde fråga hur det var med våra andra barn när man ringde i något ärende, de kom ihåg vem man var . På årsmötena som är 1 ggr per år är det alltid flera hundra som sluter upp och det är verkligen supertrevligt!

    AC har många länder men är ganska opersonliga och inte så trevliga att ha att göra med, man kännde sig mest till besvär när man rinde...

  • Äldre 16 Dec 12:48
    #6

    Hej
    Jag håller inte med Vimsa2. AC har hela tiden bemött oss suvetänt bra och trevligt!
    Mvh
    Fabbemam

  • Äldre 17 Dec 15:06
    #7
    Vimsa2 skrev 2010-12-16 08:27:18 följande:
    De trevligaste att ha att göra med är (de får bäst bedömning när MIA frågar runt) BV!! Tyvärr har de inte så många länder.. Vi har adopterar igenom BV och de är helt suveräna!! De är personliga (eftersom de bara är 5 personer som arbetar där) och inte har så många familjer åt gången. De kunde fråga hur det var med våra andra barn när man ringde i något ärende, de kom ihåg vem man var . På årsmötena som är 1 ggr per år är det alltid flera hundra som sluter upp och det är verkligen supertrevligt!

    AC har många länder men är ganska opersonliga och inte så trevliga att ha att göra med, man kännde sig mest till besvär när man rinde...
    Jag tycker det är helt ok att man talar varmt om "sin egen" organisation. Det är naturligt eftersom de har hjälpt en att få det finaste som finns - ens eget barn. Men det är inte ok att tala illa om någon av de andra, framför allt inte om man har mycket begränsad erfarenhet av den. Det är riktigt lågt. Vi är många som har adopterat genom AC och som är mycket nöjda med dem.

    Vad är viktigast? Visst är det trevligt med roliga årsmöten och att de direkt kommer ihåg vem man är och frågar om syskonen osv, men vilken betydelse har det? Det viktigaste måste ändå vara att organisationen agerar professionellt, har ett stort kunnande och har goda möjligheter att hjälpa de sökande att adoptera.

    AC upplevs ibland som opersonliga innan man har blivit igångsatt på någon kontakt. Det är inte så konstigt, eftersom de ju har många ärenden och kan inte ha alla sökande i huvudet. När de väl börjar arbeta aktivt med ens ärende är de oerhört engagerade och trevliga. AC är utan tvekan den organisation som klarar att hjälpa flest sökande.

    Vissa, långt ifrån alla, passar in på de flesta kontakter och kan välja vart de vill skicka sin ansökan. Om ni har turen att tillhöra denna skara ska ni ta er en ordentlig funderare på vad aom känns viktigt förjust er. Jämför länderna. Vad kostar det? Hur länge måste man stanna i landet? Vilka barn finns tillgängliga för adoption i just det landet? Hur gamla brukar barnen vara? Hur gammalt barn hoppas just ni på att få adoptera? Är det viktigt att barnet är friskt och välskapt? Om inte, vilka sjukdomar och andra skavanker kan ni tänka er? Hur lång väntetid beräknas innan ni får ett barn utsett? Hur lång väntetid brukar det vara innan man får åka och hämta sitt utsedda barn? Klarar ni att resa flera gånger? Dessa och många fler frågor måste man ställa sig och söka svaren inom sig.

    När man har ringat in vad man klarar, vad man tycker är viktigt och vad man önskar och hoppas på brukar i allmänhet ett eller ett par länder träda fram som extra intressanta. Då brukar valet av organisation ge sig själv.
  • Äldre 17 Dec 15:19
    #8

    Jag förstår hur du menar, men tycker inte att Vimsa2 talar särskilt illa om AC. Hon berättar ju bara om sin egen personliga erfarenhet, och säger inte att "alla" blir opersonligt bemötta osv.

    AC är det största organisationen, men en stor organisation kan också säkert uppfattas som mer opersonlig. Jag tycker inte alls att det är irrelevant när man adopterar. Det handlar om starten på det viktigaste skedet i livet - att bilda familj. Personligen vill jag att upplevelsen ska bli så bra som möjligt.

    När jag fick mitt biobarn så var alla tydliga med att man ska byta barnmorska om det inte känns 100% rätt och förtroligt. Jag ser ingen skillnad på att byta adoptionsorganisation om det känns fel, eller välja en där "magkänslan" känns rätt.  


    Emeli skrev 2010-12-17 15:06:22 följande:
    Jag tycker det är helt ok att man talar varmt om "sin egen" organisation. Det är naturligt eftersom de har hjälpt en att få det finaste som finns - ens eget barn. Men det är inte ok att tala illa om någon av de andra, framför allt inte om man har mycket begränsad erfarenhet av den. Det är riktigt lågt. Vi är många som har adopterat genom AC och som är mycket nöjda med dem.

    Vad är viktigast? Visst är det trevligt med roliga årsmöten och att de direkt kommer ihåg vem man är och frågar om syskonen osv, men vilken betydelse har det? Det viktigaste måste ändå vara att organisationen agerar professionellt, har ett stort kunnande och har goda möjligheter att hjälpa de sökande att adoptera.

    AC upplevs ibland som opersonliga innan man har blivit igångsatt på någon kontakt. Det är inte så konstigt, eftersom de ju har många ärenden och kan inte ha alla sökande i huvudet. När de väl börjar arbeta aktivt med ens ärende är de oerhört engagerade och trevliga. AC är utan tvekan den organisation som klarar att hjälpa flest sökande.

    Vissa, långt ifrån alla, passar in på de flesta kontakter och kan välja vart de vill skicka sin ansökan. Om ni har turen att tillhöra denna skara ska ni ta er en ordentlig funderare på vad aom känns viktigt förjust er. Jämför länderna. Vad kostar det? Hur länge måste man stanna i landet? Vilka barn finns tillgängliga för adoption i just det landet? Hur gamla brukar barnen vara? Hur gammalt barn hoppas just ni på att få adoptera? Är det viktigt att barnet är friskt och välskapt? Om inte, vilka sjukdomar och andra skavanker kan ni tänka er? Hur lång väntetid beräknas innan ni får ett barn utsett? Hur lång väntetid brukar det vara innan man får åka och hämta sitt utsedda barn? Klarar ni att resa flera gånger? Dessa och många fler frågor måste man ställa sig och söka svaren inom sig.

    När man har ringat in vad man klarar, vad man tycker är viktigt och vad man önskar och hoppas på brukar i allmänhet ett eller ett par länder träda fram som extra intressanta. Då brukar valet av organisation ge sig själv.
  • Nystar­t
    Äldre 17 Dec 22:25
    #9

    Hej!

    Naturligtvis är det mycket roligare om man känner sig personligt och trevligt bemött, MEN det är 1000 gånger viktigare att se vilka möjligheter organisationens samarbetsländer har för er som Indras dotter skrev. Om man bara har möjlighet att välja en skulle jag utan tveka välja den där jag passade in på flest länder. Saker och ting förändras fort i adoptionsvärlden och regler och kötider kan inte organisationen göra något åt, hur trevliga organisationen än är.

    Man får inte ta med sig någon kötid eller liknande om man byter organisation. Om man byter barnmorska har man fortfarande samma utgångsläge - så det är inte riktigt jämförbart. Fel organisation och man kan förlora år. Om flera organisationer har just det land man är intresserad av - då kan man gå på känsla.

    Jag har adopterat gm AC och är på G igen - har alltid blivit proffsigt och trevligt bemött, även om jag vet att inte de inte kommer ihåg just mig som person. Det är å andra sidan inte viktigt för mig - jag vill bara att det gör sitt jobb.Och där är vi ju alla olika som personer. Jag förespråkar känsla inför vilka länder , åldrar och ev SN man kan tänka sig - förnuft när man väljer organisation utifrån sina önskemål.Flört

  • Cecili­astock­holm
    Äldre 17 Dec 23:07
    #10

    Adopterade via AC och tycker inte alls om dem. Ändå vill jag rekommendera dem då dom har flest länder och många möjligheter. Som adoptionsvärlden ser ut kan man inte välja organisation utifrån bemötande m.m. Det är barn ni vill ha -den enda parametern man kan gå efter!

    Anmäl er till åtminstone 2 organisationer! Då har ni lite mer att "välja" på och ett bra utgångsläge om, när, det är dags för ett syskon.

    Stort lycka till!

Svar på tråden Vilken adoptionsorganisation ska vi välja?