• Gullpu­ckotMe
    Äldre 4 Dec 17:31
    158221 visningar
    45 svar
    45
    158221

    BRA huskurer mot bihåleinflammation sökes!!

    är inne på 3e dagen med bihåleinflammation som gör så extremt ont! just nu tar jag sinova och nezeril.

    någon som har några bra tips??

  • Svar på tråden BRA huskurer mot bihåleinflammation sökes!!
  • Gullpu­ckotMe
    Äldre 4 Dec 18:57
    #11
    LillTussa skrev 2010-12-04 18:42:14 följande:
    Rinexin (om jag stavat rätt) fick jag utskrivet. Samt penicillin då jag var gravid. 
    tror inte jag vill ha det

    rinexin.se/
  • Gullpu­ckotMe
    Äldre 4 Dec 18:58
    #12
    Onkel Anneli skrev 2010-12-04 18:40:24 följande:
    sitter med samma besvärt och är snart redo att hoppa ifrån taket... hur lång tid tar det att läka ut av sig själv?
    min bror har ofta detta problem o han kan ligga med det över en vecka o då tar han ändå stark utskriven medicin mot det !
  • versan
    Äldre 4 Dec 19:42
    #13

    Jag har ätit Rinexin i flera år & jag lever.

    Men annars så be läkaren skriva ut NASONEX superbra eftersom den gör samma som rinexin den är avsvällande.
    Sen rekomenderar jag en vetevärmedyna.
    Värm i micron ca 3-4min & ha den på ansiktet.
    Man får lättare att snyta sig när slemmet blir varmt & lättflytande.


  • Gullpu­ckotMe
    Äldre 5 Dec 12:57
    #14

    Idag åkte jag till VC för jag står inte ut med denna smärta längre. och undersköterskan (som han var) typ skratta mig i ansiktet! ignorera mig totalt o undersökte mig knappt!

    så fort jag försökte säga något så vände han sig om och sa "jaha?...."

    jag sa att jag kan knappt äta eller sova eller ta hand om barnen för jag har så fruktansvärt ont! han brydde sig inte. lyssna inte ens på mig!

    han sa att det är väl klart det inte är bihåleinflammation så det tar flera veckor för en sådan att utvecklas!

    jag fick lite kortisonspray och rinexin. och om det inte vad bättre på en vecka(!!!!) kunde jag höra av mig igen.

    herregud jag klarar inte en dag till med detta. imorgon måste kalrn jobba o jag måste ta hand om våra 18månaders barn! jag KAN INTE! jag klarar det inte.

    nu sitter jag här med jätteont och feber o bara gråter!...

  • Cookin­gRose
    Äldre 5 Dec 13:03
    #15

    Så himla dålig av läkaren! Men samma sak hände mig i veckan. Då gick jag till en annan läkare, som konstaterade bihåleinflammation. Nu har jag fått penicillin, tack och lov. Gå till en annan läkare, och stå på dig!

  • Äldre 5 Dec 13:13
    #16

    Jag brukar koka upp vatten, låta en matsked timjan dra i ungefär en halvliter, sedan andas in ångorna med en handduk över huvudet i ca tio minuter. Ger inte supereffekt på en gång, men lindrar gör det.

    I övrigt rekommenderar jag nässköljning, använder sprutan från apoteket, då jag inte blir klok på de där kannorna.


  • Äldre 5 Dec 13:19
    #17

    Riv pepparrot, slå in i en kompress och badda/tryck mot utsatta ställen i ansiktet (pannan, kinderna eller var man nu har ont). Upprepa vid behov.

    Fast personligen föredrar jag Rinexin...

  • Gullpu­ckotMe
    Äldre 5 Dec 16:06
    #18

    rinexin och nasonex fick jag. hoppas det funkar nu!

  • M2003
    Äldre 5 Dec 16:16
    #19

    Nässköljaren är jätte bra och väl värd att köpa på apoteket. Det finns recept med på hur mycket salt versus vatten man skall koka ihop i paketen. Hjälper inte det får man gå till VC och få någon Kortisonnässpray utskriven (typ Nasonex) vet inte om det finns sådan att köpa recepfritt på apoteket, den lägger slemhinnesvullnaden mycket och symtomlindrar på några få dagar, annars är ångbastu bra. Värme och vila. Näsdroppar får man kanske ta till i några dagar. Har man riktigt ilsken bihåleinflammation skall man hur som helst gå till doktorn för om det är riktigt elaka bakterier och flödet är näst intill stopp från bihålan och ut  kan man ju få allvarligare infektioner. Får du feber är börja känna dig sämre bör du absolut söka din vårdcentral akut. Det kan behövas göra en skiktröntgen på bihålorna för att se om det finns några vätskenivåer.

  • Gullpu­ckotMe
    Äldre 5 Dec 16:56
    #20
    M2003 skrev 2010-12-05 16:16:15 följande:
    Nässköljaren är jätte bra och väl värd att köpa på apoteket. Det finns recept med på hur mycket salt versus vatten man skall koka ihop i paketen. Hjälper inte det får man gå till VC och få någon Kortisonnässpray utskriven (typ Nasonex) vet inte om det finns sådan att köpa recepfritt på apoteket, den lägger slemhinnesvullnaden mycket och symtomlindrar på några få dagar, annars är ångbastu bra. Värme och vila. Näsdroppar får man kanske ta till i några dagar. Har man riktigt ilsken bihåleinflammation skall man hur som helst gå till doktorn för om det är riktigt elaka bakterier och flödet är näst intill stopp från bihålan och ut  kan man ju få allvarligare infektioner. Får du feber är börja känna dig sämre bör du absolut söka din vårdcentral akut. Det kan behövas göra en skiktröntgen på bihålorna för att se om det finns några vätskenivåer.
    läs svar nr 14
Svar på tråden BRA huskurer mot bihåleinflammation sökes!!