Inlägg från: Felicia Adrian |Visa alla inlägg
  • Felicia Adrian

    Kan det vara äggstockscancer? Eller någon som har samma symtom men annan sjukdom? SNÄLLA HJÄLP!

    Jag behöver råd och stöd nu.

    Har mått dåligt till och från i flera år nu. Men börjat må sämre och sämre sedan några månader tillbaka.
    Till en början fick jag ingen hjälp alls då jag fick väldigt ont i min mage, många toabesök ofta lösare än normalt (ibland vattendiarrer), yrsel, svimmningar osv. Fick flera diagnoser men inget hörde egentligen ihop med symtomen jag hade..
    Efter bytt VC så fick jag hjälp. Hon inrikta sig endast på det magonda och sa att det andra hängde ihop med det. Fick genomgå några undersökningar där ändtarm och tjocktarm undersöktes. Inget fel hittades och jag fick diagnosen IBS (uteslutningsdiagnos kallades det).. Sen dess ätit Tryptizol mot detta och det har hjälpt till viss del. Behöver inte springa på toa 5-15 gånger per dag och har inte diarrer dagligen. Men smärtan finns kvar och vissa dagar har jag fart på magen och många toabesök och yrseln har kommit och gått.
    Men fick höra att jag fick leva med det så. Så har gjort det. Struntat i smärtan och bara levt vidare med livet.

    För några månader sedan avslutade jag föräldraledigheten (varit det under hela perioden jag mått dåligt).
    Började studera och jobba igen.
    Började snart att må sämre igen. Kraftig yrsel, illamåeende, kräkningar, ordentliga smärtor i magen. Blev tillsagd att det var magsjuka eller IBS som var problemet. Efter varit hemma 1 vecka så mådde jag bättre och återgick till studier och jobb och så höll det på i 2 månader.

    Sen när jag varit dålig i 1 vecka utan bli bättre och behövde sjukskrivning fick jag äntligen komma till en bra läkare (min läkare som gav diagnosen IBS hade slutat).
    Blev sjukskriven 3 veckor och blodprover togs utan hitta något.
    Orkade inte längre gå hemma fast jag mådde skit började jag jobba och studera igen. Fortsatt läkarkontakt men läkaren vet inte hur han skall gå vidare då jag har så "diffusa" symtom så han kan inte sätta fingret på vad det är...

    Har bara fått mer och mer symtom.
    Men de värsta symtomen är: Ont i magen (långt ner, buken), yrsel med svimmningar och extrem trötthet trotts jag sover mycket.
    De andra symtomen jag har är: febertoppar som kommer och går (ligger normalt på 36,6-36.9 och vid febertoppar har jag 38,5-39,5), illamåeende med sturauppstötningar, ont i kroppen, ont i leder, stickningar/dommningar i händer och ben/fötter, huvdvärk m.m.
    Blödningar (har p-stav och fick inga blödningar under de första 9 månaderna men sen haft två ordentliga men bara blivit tillsagd att det kan man få).

    Har nyligen fått veta att nära släkningar har/haft äggstockscancer, visste jag inte tidigare. De fick det i tidig ålder (20-35 års åldern). Som jag förstått det så har det vart borderlinetumörer, men helt hundra är jag inte då jag inte fått jätte mycket info...

    När jag läst på sjukvårdsrådgivningen och cancerfondes sidor har jag upptäckt att många (om inte alla) symtom stämmer och att det oftast inte syns på blodprov iaf inte i tidigt skede...

    Det jag undrar är om någon här har/haft äggstockscancer?
    Kan det vara det jag har?
    Hur får jag läkaren vilja skicka mig för gynultraljud osv? (bara blivit tillsagd att gynikologiskt är det inte utan att de ens kollat det)
    Eller finns det någon som känner igen sig som har annan sjukdom?

    Vore så tacksam för svar då jag känner att jag inte vet vart jag skall ta vägen..
    Trött på må dåligt och nu börjat känna av det psykiskt då jag fortfarande inte vet varför jag mår dåligt (diagnos vad det än är vill jag ha så jag vet)..


    orkar inte leva mitt liv ovetskap
  • Svar på tråden Kan det vara äggstockscancer? Eller någon som har samma symtom men annan sjukdom? SNÄLLA HJÄLP!
  • Felicia Adrian
    Jezamine skrev 2010-12-06 12:53:34 följande:
    Skall du ha en riktig diagnos samt ev bot mot dina krämpor..sök läkare.
    Som jag skrev så går jag hos läkaren. Men han vet inte hur han skall gå vidare då han inte kan sätta fingret på vad det kan vara... Detta då alla blodprover är normala... Min läkare frågar flera gånger om jag misstänker något (antagligen för få lite hjälp av att utesluta saker)

    Så jag VET att endast en läkare kan ge mig en diagnos..

    Men skriver här för se om någon mår/mått som jag och kan ge mig råd/stöd...

    Precis fått veta att äggstockscancer finns i släkten... Så läste på lite om det då jag inte visste något direkt om det och släktningarna som har/haft det inte vill/kan prata med mig om det närmare...
    Upptäckte då att många av mina symtom stämmer överens..

    Väntar på samtal från min VC för att se om jag kan få en tidigare tid hos min läkare så jag kan berätta om detta, har annars nästa tid inbokad den 13:e december, och att jag mår så mycket sämre nu så jag återigen inte klarar jobba/studera....

    Jag VET att jag inte kan få diagnos via familjeliv.. Men hoppas få lite mer kunskap och stöd.
Svar på tråden Kan det vara äggstockscancer? Eller någon som har samma symtom men annan sjukdom? SNÄLLA HJÄLP!