• Anonym (.)
    Äldre 6 Dec 20:31
    15655 visningar
    61 svar
    61
    15655

    OK tvångsduscha dement?

    Är det okey att göra så som omvårdnadspersonal? Om chefen tillåter det?


     


    Jag är nämligen tvungen att göra det på min arbetsplats ( blir arbetsvägran ) annars.


    Att göra såhär känns INTE bra för mig då vårdtagaren slåss, sparkas, bits och kan orsaka stor skada på oss personal. Vi blir inkastade i väggen och slagna, slitna i håret, m .m .
    Det känns som att man talar för dövöron och det liksom är vårt jobb att göra såhär säger chefen??!


    Tilläggas så är vi 3 st vid duschningen 1 g i veckan.

    VART ska jag vända mig? Jag har ont i magen varje gång och vill helst av allt ge dom ta sig i brasan för jag anser att man gör inte såhär mot en dement/psyksjuk människa!

    Ge mig något råd, snälla!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-06 20:49
    Tack snälla ni för alla svar, det bultar i mitt hjärta så hårt för detta upprör mig enormt och jag mår dåligt varje gång detta sker.

    Har svårt att svara på alla inlägg som ni ser men jag tackar för länkar och diverse.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-06 21:03
    Personen talar EJ svenska vilket krånglar till det en hel del också.
  • Svar på tråden OK tvångsduscha dement?
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Äldre 6 Dec 20:34
    #2
    Anonym skrev 2010-12-06 20:33:31 följande:
    Nej jag anser inte man ska behöva ta emot slag och bli inkastade i väggar. Skulle sådant förekomma på min avdelning hade personalen anmällt detta. Vi har nämligen en person som kan bli aggressiv och börja slåss och gör denne detta ska vi anmälla, även chefen säger det.
    Vi måste stå ut med sånt här hävdar vår chef, det ingår i vårat jobb!
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Äldre 6 Dec 20:36
    #5
    Anonym skrev 2010-12-06 20:35:05 följande:
    Vilken idiot till chef.
    Ja, det känns så hemskt för vi alla i personalgruppen mår så dåligt över detta och vi kan inte vända oss nånstans. Vi bara klagar heter det!
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Äldre 6 Dec 20:36
    #8
    Anonym skrev 2010-12-06 20:35:02 följande:
    Socialstyrelsen har ett etiskt råd där dem tar upp och diskuterar olika saker, man kan själv läsa på socialstyrelsens hemsida tror att det finns ett sådant fall upptaget. Det går även bra att vända sig dit med egna fiktiva fall.
    Ska kolla upp detta. Tack
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Äldre 6 Dec 20:38
    #12
    LillTussa skrev 2010-12-06 20:36:21 följande:
    Måste ni duscha en särskild tid? Har jobbat med dementa flera år och när man hade lite krångligt med dusch fick man som liksom passa på när man fick chansen.. Natt/dag/kväll.. När man fick en öppning tog man den, betydligt smidigare och trevligare för ALLA inblandade, särskilt den demente vårdtagaren!

    Det är inte alltid ok, finns regler om det där. Tror socialstyrelsen lagt ut lite om det där.
    Tyvärr så har det alltid varit problem med denna person och det blir bara värre med åren. Tróts försök med premed så blir det samma resultat varje gång.
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Äldre 6 Dec 20:39
    #14
    smörboll skrev 2010-12-06 20:37:58 följande:
    Det är inte ok att tvinga en dement att duscha! Självklart inte. Man måste lirka och övertala. Det är klart att det säkert går snabbare att tvinga och visst har man god lust att tvinga eftersom det finns dementa som har gått alltför länge utan att tvätta sig. Jag jobbar som biståndsbedömare och har träffat många dementa som inte vill duscha och personalen säger att de inte kan tvinga någon. Anhöriga blir sura för att deras släktingar luktar illa men faktum kvarstår, det går inte att tvinga någon.

    Prata med chefen ett snäpp högre än din chef, be MAS (medicinskt ansvarig sjuksköterska - ska finnas en i varje kommun) att göra en Lex Sara (eller skriv en själv och skicka till chefen då blir de skyldiga att utreda och de kommer att komma fram till att det INTE är ok.) Är det en stor kommun?
    Demensteam och läkare anser att vi "får" göra såhär men jag tror inte dom förstår hur en sån här duschsituation ser ut.
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Äldre 6 Dec 20:40
    #15
    smörboll skrev 2010-12-06 20:37:58 följande:
    Det är inte ok att tvinga en dement att duscha! Självklart inte. Man måste lirka och övertala. Det är klart att det säkert går snabbare att tvinga och visst har man god lust att tvinga eftersom det finns dementa som har gått alltför länge utan att tvätta sig. Jag jobbar som biståndsbedömare och har träffat många dementa som inte vill duscha och personalen säger att de inte kan tvinga någon. Anhöriga blir sura för att deras släktingar luktar illa men faktum kvarstår, det går inte att tvinga någon.

    Prata med chefen ett snäpp högre än din chef, be MAS (medicinskt ansvarig sjuksköterska - ska finnas en i varje kommun) att göra en Lex Sara (eller skriv en själv och skicka till chefen då blir de skyldiga att utreda och de kommer att komma fram till att det INTE är ok.) Är det en stor kommun?
    Liten kommun.
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Äldre 6 Dec 20:42
    #18
    LillTussa skrev 2010-12-06 20:41:20 följande:
    Premedicinerar ni för dusch? Har jag aldrig varit med om, det låter lite tvivelaktigt.. 

    Vad för andra omvårdnadsstrategier har ni tidigare haft?
    Ja, med lugnande och muskelavslappnande. Hjälper dock ej.

    Tidigare kunde man hjälpa personen själv, sedan provades det med 2 pers, nu 3. Vi har provat olika personal, tidpunkter, m.m
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Äldre 6 Dec 20:44
    #23
    Astarte skrev 2010-12-06 20:42:22 följande:
    NEJ! Det är inte ok, och det skulle vara bra om du omedelbart anmälde övergreppen mot mannen. Det är INTE tillåtet att tvångsduscha / använda våld mot brukarna! Aldrig!

    Gör som vi gör! Erbjud dusch och om han inte vill skriver du det i omvrdnadsjournalen. "XX blev erbjuden att duscha på morgonen, men han avböjde". Då kan inte komma och säga att han inte fått duscha.
    Vi får höra att vi missköter personens hygien om vi inte duschar denne en gång i veckan. Då är det vårat fel och vi som brister.

    Vi har tidigare gjort så att när d inte funkat så har vi lagt ned men då fick vi på "moppo" och det hette att vi struntade i det!
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Äldre 6 Dec 20:46
    #27
    Astarte skrev 2010-12-06 20:46:04 följande:
    Då får ni höra fel. Man får inte bruka våld inom äldreomsorgen. That´s it!
    Jag har aldrig varit med om detta tidigare så det är för mig helt galet att det helt plötsligt ska vara såhär.
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Äldre 6 Dec 20:48
    #29

    Tack snälla ni för alla svar, det bultar i mitt hjärta så hårt för detta upprör mig enormt och jag mår dåligt varje gång detta sker.

    Har svårt att svara på alla inlägg som ni ser men jag tackar för länkar och diverse.

  • Anonym (.) Trådstartaren
    Äldre 6 Dec 20:49
    #31
    LillTussa skrev 2010-12-06 20:47:50 följande:
    Bada i sängen? Duschsäng?
    Behövs dusch om man istället skärper upp morgonhygien/kvällshygien?
    Kontaktperson

    Omvårdnadsmässigt och genom kommunikation tror jag man kommer långt.

    Är det tvångsduschning med 3 pers som kommer in på rummet förstår jag det blir stökigt! Hur skrämmande är det inte för personen i fråga?

    Jag förstår att ni väljer denna strategin, många gör det. Men ofta har man inte provat alla utvägar.. Kan ni diskutera problemet med andra som jobbar inom vården? Har ni handledare? (på en arbetsplats kunde man diskutera omvårdnadsproblem  med andra inom vården och få nya perspektiv och råd, skitnyttigt!!!)
    Vi FÅR ingen hjälp :( Personen i fråga tvättar sig inte, denne avskyr vatten. Skräck för vatten verkar det som.
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Äldre 6 Dec 20:51
    #34
    MHK skrev 2010-12-06 20:50:11 följande:
    Jag tycker att det inte é ok att tvinga någon människa något mot sin vilja även om det handlar om personens bästa. Jag förstår att ni känner att ni måste utför ert arbete och duscha denna dementa personen för hennes/hans skull men ta det med anhöriga och förklara att det inte känns ok. 

    Hade jag varit du så skulle jag begärt att chefen é med och ser hur det ser ut och hur jobbigt det egentligen é. Chefen förstår ALDRIG om han/hon inte får se det med egna ögon. (De kanske förstår men det é annorlunda när man får se det själv)  
    Finns inga anhöriga alls. Jag vet inte för vems skull vi gör detta.
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Äldre 6 Dec 20:54
    #38
    Anonym skrev 2010-12-06 20:53:39 följande:
    Har ni badkar på boendet?
    Endast dusch.
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Äldre 6 Dec 20:55
    #40
    Kya skrev 2010-12-06 20:52:27 följande:
    tvättlappar är min tanke? det finns människor som vägrar dusch, men det går bra att blöta tvättlappar och rengöra kroppen/delar av kroppen med dom. det kräver lite mer jobb och man blir inte lika ren som av en dusch, men det är bättre än inget och om vårdtagaren är med på noterna så blir jobbet så mkt trevligare.
    Går inte heller, vi får inte röra personen, knappt byta kläder. Men det är väl vi som, gjort det så pass mycket värre såsom vi beter oss.
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Äldre 6 Dec 21:02
    #48

    Vad händer om JAG anmäler, bättre att vara fler, vad riskerar JAG? Vad tror ni?

  • Anonym (.) Trådstartaren
    Äldre 6 Dec 21:03
    #49
    Uppdaterat TS.
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Äldre 6 Dec 21:05
    #51
    LillTussa skrev 2010-12-06 21:04:21 följande:
    Du kan anmäla anonymt.
    Till vilka? Socialstyrelsen?
Svar på tråden OK tvångsduscha dement?