• Föräls­kad
    Äldre 9 Dec 10:41
    44995 visningar
    154 svar
    154
    44995

    Alla vi som väntar på urval 2 och är reservplacerade. Högskolan.

    Då blev man reservplacerad och får leva på hoppet. Väntan känns som en evighet. Jag hamnade på reservplats 16 i en urvalsgrupp med många intag. Jag ber till gudarna att 16 personer tackar nej. Jag har sökt sjuksköterska i Högskolan Dalarna. Det är en poppis utbildning och jag tror inte det blir många platser över *suck*, men man vet aldrig.


    Vad har ni sökt och vilken reservplats fick ni? Jag håller tummarna för oss!!

  • Svar på tråden Alla vi som väntar på urval 2 och är reservplacerade. Högskolan.
  • Äldre 15 Dec 22:18
    #71

    väntar också på besked... har visserligen "bara" sökt kurser, i mikrobiologi o farmakologi, men ändå... var på 3:e reservplats i Östersund, så jag hoppas verkligen!! Glad

  • anwis
    Äldre 15 Dec 22:31
    #72
    Förälskad skrev 2010-12-15 22:15:04 följande:
    Får jag fråga hur många det var i din urvalsgrupp när du hamnade från reservplats 130 till 28?

    Jag fundrar också på att skriva högskoleprovet på nytt om jag inte kommer in nu och förbättra mitt resultat, det skulle man ju ha gjort innan men det är lätt att vara efterklok Glad

    Jag kan tänka mig att bli barnmorska fast jag vet för lite om allt som ´finns inom vården så jag hinner nog ändra mig, jag jobbar med dementa nu och kan tänka mig att bli demenssjuksköterska också eller dístriktsjuksköterska som min man. Det är väl han som har fått mig in på det här spåret, vilket jag är väldigt glad för!
    Jag minns inte exakt om det var 130 jag började på i urval 1 förra gången, men det var i alla fall bra över hundra. Trodde det var stenkört och därför blev jag så himla förvånad att jag flyttades fram till plats 28 i andra urvalet. I Göteborg var jag ngt på plats 500 i urval 1 och blev ngt på 100 i urval 2. Det är ju flera hundra steg! Så det borde väl gå vägen om jag är på plats 2 som reserv nu, efter urval 1?
    Vet inte hur många det var i urvalsgrupp, men det kan man nog se på studera tror jag, för mitt gamla urval ligger kvar. Ska kolla det och statistiken.
    Första gången jag skrev HP skrev jag usla 0,6 och i höstas blev det 0.8. Inte mycket bättre men det verkar ha gjort skillnad! 
    Kommer du inte in, tycker jag verkligen att du ska skriva.  Som sagt, jag trodde inte jag hade en chans!
  • Föräls­kad
    Äldre 16 Dec 08:27
    #73

    Jag har 0.6 nu. Jag skrev högskoleprovet när jag inte hade den blekaste aning om vad jag ville bli, jag satt halvhjärtat där på provdagen och undrade egentligen varför jag skrev provet, jag skrev 2007. Idag ångrar jag det men samtidigt är det första gången jag söker så skulle jag inte komma in nu så får jag väl göra så många andra och söka igen.
    Vi är 36 i min urvalsgrupp nu. Alltså ska 16 personer av 52 personer tacka nej för att jag ska komma in, hoppas hoppas.


    Baryk skrev 2010-12-15 22:18:37 följande:
    väntar också på besked... har visserligen "bara" sökt kurser, i mikrobiologi o farmakologi, men ändå... var på 3:e reservplats i Östersund, så jag hoppas verkligen!! Glad
    För att du ska komma vidare med det som du vill så håller jag massor med tummar för dig också!!!

    Alla som har skrivit i det här forumet måste väl ändå in och skriva hur det gick när ni vet, eller vad tycker ni???
  • Äldre 16 Dec 08:47
    #74
    anwis skrev 2010-12-15 21:24:58 följande:

    Här är ännu en reserv som hoppas på urval 2!!
    Jag har sökt sjuksköterskeprogrammet i Varberg och är reserv nr 2 i min urvalsgrupp (HP). De "lägst" antagna hade samma hp-poäng som jag, så jag hoppas verkligen!! I höstas blev jag framflyttad från typ 130:e plats till 28:e, mellan urval 1 och 2. Skrev om HP i höstas och fick ngt bättre resultat.
    Det här innebär att jag lämnar en fast anställning i modebranchen bakom mig och slänger mig ut i en helt ny branch (men gammal dröm). Mitt mål är barnmorska, som många andra här har jag förstått?
    Det här är skitläskigt rent ut sagt och att vänta på ännu ett urval gör ju inte saken bättre nu när man äntligen är så nära...

    Lycka till allihop, jag håller tummar och tår för oss! 


    Det är klart att du kommer in! Reserv plats 2 är ju hur bra som helst! Jag och också sökt sjuksköterska i varberg och mitt slutmål är också barnmorska! Vill så hemskt gärna komma in men vågar inte hoppas på något... Har reservplats 9 i urvalsgrupp 2 (kompletteringsgruppen)... I den gruppen är det ju svårast att komma in... Men man kan ju alltid hoppas. Om vi båda kommer in, lär vi ju ses där!
    Förälskad skrev 2010-12-16 08:27:32 följande:
    Alla som har skrivit i det här forumet måste väl ändå in och skriva hur det gick när ni vet, eller vad tycker ni???
     Klart alla måste skriva hur det gick! Även om man är besviken och inte kom in...
  • Äldre 16 Dec 10:14
    #75

    Klart man måste berätta hur det gick..

    12 dagar kvar idag! Nu minskar det!!

  • Föräls­kad
    Äldre 16 Dec 10:37
    #76
    angeni skrev 2010-12-16 10:14:23 följande:
    Klart man måste berätta hur det gick..

    12 dagar kvar idag! Nu minskar det!!
    Ååååå, nervöst. Den 20 är sista svarsdag, man kan tydligen få reda på om man kommer in innan urval 2.

    Tänk om man skulle få en fin julklapp nästa vecka, en studieplats, hur underbart vore inte det?
  • Äldre 16 Dec 10:48
    #77
    Förälskad skrev 2010-12-16 10:37:19 följande:
    Ååååå, nervöst. Den 20 är sista svarsdag, man kan tydligen få reda på om man kommer in innan urval 2.

    Tänk om man skulle få en fin julklapp nästa vecka, en studieplats, hur underbart vore inte det?
    Det vore ju så underbart.
  • anwis
    Äldre 16 Dec 10:48
    #78
    Förälskad skrev 2010-12-15 22:15:04 följande:
    Får jag fråga hur många det var i din urvalsgrupp när du hamnade från reservplats 130 till 28?

    Jag fundrar också på att skriva högskoleprovet på nytt om jag inte kommer in nu och förbättra mitt resultat, det skulle man ju ha gjort innan men det är lätt att vara efterklok Glad

    Jag kan tänka mig att bli barnmorska fast jag vet för lite om allt som ´finns inom vården så jag hinner nog ändra mig, jag jobbar med dementa nu och kan tänka mig att bli demenssjuksköterska också eller dístriktsjuksköterska som min man. Det är väl han som har fått mig in på det här spåret, vilket jag är väldigt glad för!
    I höstas var det totalt 816 st sökande till Varberg, varav 436 st i min urvalsgrupp. Det var där jag slutade som 28e reserv efter urval 2. Först hamnade jag på ngt på 100. Dom antog 17 st i min u-grupp. 
    I Göteborg är det hårdare tryck, där var det drygt 3000 behöriga sökande varav 1644 i min urvalsgrupp. 182 reserv slutade jag som där.
    Vad som helst kan hända, ge inte upp hoppet!
    maar skrev 2010-12-16 08:47:49 följande:
    Det är klart att du kommer in! Reserv plats 2 är ju hur bra som helst! Jag och också sökt sjuksköterska i varberg och mitt slutmål är också barnmorska! Vill så hemskt gärna komma in men vågar inte hoppas på något... Har reservplats 9 i urvalsgrupp 2 (kompletteringsgruppen)... I den gruppen är det ju svårast att komma in... Men man kan ju alltid hoppas. Om vi båda kommer in, lär vi ju ses där!
    Förälskad skrev 2010-12-16 08:27:32 följande:
    Alla som har skrivit i det här forumet måste väl ändå in och skriva hur det gick när ni vet, eller vad tycker ni???
     Klart alla måste skriva hur det gick! Även om man är besviken och inte kom in...
    9.e reserv är ju också bra Glad, du har goda chanser du med! Man vet att chanserna är goda, men ändå vågar man inte ta ut ngt i förskott. Den här veckan har jag berättat för mitt jobb vad som är på gång. Kände mig tvungen eftersom det lär bli tight med tiden när urval 2 kommer. Snopet om jag inte kommer in Skäms.
    Bor du i Varberg? Jag bor ungefär mellan GBG och Varberg, så det blir till att pendla. Har sökt gbg också, men där är jag 117e reserv.
  • Föräls­kad
    Äldre 16 Dec 10:59
    #79
    anwis skrev 2010-12-16 10:48:32 följande:
    I höstas var det totalt 816 st sökande till Varberg, varav 436 st i min urvalsgrupp. Det var där jag slutade som 28e reserv efter urval 2. Först hamnade jag på ngt på 100. Dom antog 17 st i min u-grupp. 
    I Göteborg är det hårdare tryck, där var det drygt 3000 behöriga sökande varav 1644 i min urvalsgrupp. 182 reserv slutade jag som där.
    Vad som helst kan hända, ge inte upp hoppet!
    maar skrev 2010-12-16 08:47:49 följande:
    Det är klart att du kommer in! Reserv plats 2 är ju hur bra som helst! Jag och också sökt sjuksköterska i varberg och mitt slutmål är också barnmorska! Vill så hemskt gärna komma in men vågar inte hoppas på något... Har reservplats 9 i urvalsgrupp 2 (kompletteringsgruppen)... I den gruppen är det ju svårast att komma in... Men man kan ju alltid hoppas. Om vi båda kommer in, lär vi ju ses där!

     Klart alla måste skriva hur det gick! Även om man är besviken och inte kom in...
    9.e reserv är ju också bra Glad, du har goda chanser du med! Man vet att chanserna är goda, men ändå vågar man inte ta ut ngt i förskott. Den här veckan har jag berättat för mitt jobb vad som är på gång. Kände mig tvungen eftersom det lär bli tight med tiden när urval 2 kommer. Snopet om jag inte kommer in Skäms.
    Bor du i Varberg? Jag bor ungefär mellan GBG och Varberg, så det blir till att pendla. Har sökt gbg också, men där är jag 117e reserv.
    Oj, bara 17 stycken i urvalsgruppen och så hamnade du på reservplats 28, det är ju jätte bra. Jag mailade hon som är ansvarig för sjuksköterskeprogrammet på högskolan Dalarna och hon sa att jag hade väldigt goda chanser att komma in.
    Det var en här på familjeliv som var reservplats 1 en gång och hon kom inte in. Det är nog det som är jobbigast, att inte veta och att alla har olika erfarnenheter så det spelar ingen roll vem man frågar för man får ändå alltid olika svar. Fast man lyssnar mycket med ena örat, jag vill ju gärna höra att man kommer in såklart Skrattande
    Vi får helt enkelt vänta och se och vi SKA ju komma in, eller hur?? Skrattande
  • anwis
    Äldre 16 Dec 11:39
    #80
    Förälskad skrev 2010-12-16 10:59:07 följande:
    Oj, bara 17 stycken i urvalsgruppen och så hamnade du på reservplats 28, det är ju jätte bra. Jag mailade hon som är ansvarig för sjuksköterskeprogrammet på högskolan Dalarna och hon sa att jag hade väldigt goda chanser att komma in.
    Det var en här på familjeliv som var reservplats 1 en gång och hon kom inte in. Det är nog det som är jobbigast, att inte veta och att alla har olika erfarnenheter så det spelar ingen roll vem man frågar för man får ändå alltid olika svar. Fast man lyssnar mycket med ena örat, jag vill ju gärna höra att man kommer in såklart Skrattande
    Vi får helt enkelt vänta och se och vi SKA ju komma in, eller hur?? Skrattande
    Att stå som 1a reserv och inte komma in måste ju vara hur snopet som helst!! Hon kanske bodde på ett ställe där det fanns få skolor att söka till och alla tackade ja. Måste vara ovanligt, men allt kan ju hända!
    Här finns det ju sjuksköterskeprogram i GBG, Varberg, Borås, Halmstad och Kristianstad på distans. Det bidrar nog till att det är ett stort omlopp av folk i de olika urvalen. Det var nog därför jag flyttades fram så mycket i urval 2 i höstas. En liten teori bara...
    Men det låter ju fantastiskt att till och med skolan du har sökt tycker att du har goda chanser att komma in! Något annat gäller inte i alla fall Flört.
    Jag kan inte fatta att jag är på väg att göra ett karriärsbyte! Jag har jobbat med kläder i hela mitt vuxna liv. Det är roligt och läskigt på samma gång!
Svar på tråden Alla vi som väntar på urval 2 och är reservplacerade. Högskolan.