• Anonym (Oroli­g)
    Äldre 11 Dec 07:38
    3721 visningar
    9 svar
    9
    3721

    hepatit c och gravid

    Har lite funderingar och oro, jag är FD missbrukare, har varit drogfri under en längre tid, men i mitt missbruk drog jag på mig sjukdommen Hepatit C. I går upptäckte jag att mitt urin var mörkt, brunt koncentrerat! i dag nu på morgonen började det kli över hela kroppen, jag har nu fundering över om det är hepatiten som spökar eller gravid sympomer, jag har 2 barn sedan förrut och har inte haft så här då förutom att jag haft lite klåda på magen! Jag är gravid i vecka 20 nu. är det någon som vet! Eller vad jag ska göra för att oron ska gå bort????

  • Svar på tråden hepatit c och gravid
  • Anonym (haft)
    Äldre 11 Dec 08:16
    #1

    Hej, jag är också FD missbrukare och drog på mig Hep C
    Var gravid 2 gånger under hep c tiden, kliade gjorde det (på magen) tror det berodde på graviditeten :)
    Jag gjorde en behandling för Hep C för 2-3 år sen som lyckades så är numer Hep C fri.
    Enda jobbiga var att det var världens skyddskläder på personalen på förlossningen a la rymdvarelser, särskilt rum osv annars gick det bra. Har du haft det länge?

  • Sixth of june
    Äldre 11 Dec 10:25
    #2

    Kan man verkligen bli fri Hep C?? trodde den var kronisk när man väl fått den??

  • Anonym (haft)
    Äldre 11 Dec 10:47
    #3
    Sixth of june skrev 2010-12-11 10:25:09 följande:
    Kan man verkligen bli fri Hep C?? trodde den var kronisk när man väl fått den??
    Jadå, det går att bli fri. Men behandligen är lång (minst 6 mån) med spruta i magen varje dag (som man tar själv) och tabletter. Psyket kan ta stryk, man kan bli deprimerad osv.
    Det är inte alla som får behandling, man ska varit drogfri länge och ha ändrat sin livsstil till det bättre
    Men Ja, hepatiten är borta.
  • Äldre 11 Dec 15:25
    #4
    Anonym (Orolig), du måste prata med din infektionist!
    Anonym (haft), hur mådde du under behandlingen?  Jag har HepC och min doktor sa att jag skulle börja med interferon behandlingen, men först ville han göra lever biopsy. Jag väantade att de skulle skicka mig en kallelse men blev gravid istället.

  • Anonym (haft)
    Äldre 11 Dec 15:52
    #5
    Slonya skrev 2010-12-11 15:25:50 följande:
    Anonym (Orolig), du måste prata med din infektionist!
    Anonym (haft), hur mådde du under behandlingen?  Jag har HepC och min doktor sa att jag skulle börja med interferon behandlingen, men först ville han göra lever biopsy. Jag väantade att de skulle skicka mig en kallelse men blev gravid istället.
    Jag mådde helt ok, lite mer irriterad än vanligt kanske. Har dom berättat hur det går till typ med sprutor och hur lång behandlingstid det kan röra sig om?
    Har för mig att det var interferon min medicin hette. Jag gjorde inte en lever biopsi utan bara vanliga blodprover.
  • 7thnik­ita
    Äldre 14 Dec 13:28
    #6

    jag var hep c positiv under min första grav.....  hade dock inga besvär av den o inte bebis heller..... när ja dock tänkte börja med interferon ca 2 år senare hörde jag till den lyckliga lilla skaran där kroppen lyckats läka ut infektionen av sig själv, vilket kan betyda att den läkt ut redan innan jag blev gravid men jag vet inte exakt när det hände.

    så visst går d att bli frisk från hep c, antingen att kroppen självutläker eller medicinering...

    lycka till ni som fortfarande inte blivit av med den.....

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 16 Dec 07:53
    #7

    Hallå hallå, hamnad på infeton avd under helgen då dom konstaterade att min graviditet påverkar min lever, men ingen skada på barnet! 

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 16 Dec 07:54
    #8
    Anonym (haft) skrev 2010-12-11 08:16:58 följande:
    Hej, jag är också FD missbrukare och drog på mig Hep C
    Var gravid 2 gånger under hep c tiden, kliade gjorde det (på magen) tror det berodde på graviditeten :)
    Jag gjorde en behandling för Hep C för 2-3 år sen som lyckades så är numer Hep C fri.
    Enda jobbiga var att det var världens skyddskläder på personalen på förlossningen a la rymdvarelser, särskilt rum osv annars gick det bra. Har du haft det länge
     Jag har haft den sedan 2003
  • Anonym (haft)
    Äldre 16 Dec 07:59
    #9

    inte en aning om hur länge jag hade haft hep men runt -00 eller något år innan.
    Kan säga att nånstans mellan 1997-2002 fick jag det.

Svar på tråden hepatit c och gravid