• Äldre 11 Dec 18:51
    10367 visningar
    19 svar
    19
    10367

    Någon som träffat klara/aurora barnmorskor för förlossningsrädsla?

    Någon som träffat klara/aurora barnmorskor för förlossningsrädsla? Hur var det? Hjälpte det? Tog ni med eran sambo?

  • Svar på tråden Någon som träffat klara/aurora barnmorskor för förlossningsrädsla?
  • Banane­rÄrBra­FörDom­ÄrDetS­kalPå
    Äldre 11 Dec 19:01
    #1

    Ja, det var kanon! Ändrade mig faktiskt och födde vaginalt istället för snitt.
    Hade sambon med på alla möten.

  • Äldre 11 Dec 19:08
    #2

    Jag vill absolut inte ha snitt =) Så inte därför jag träffar dom. Men fick så fruktansvärt dåligt bemötande under förlsosningen förra gången och dom lyssnade inte på mig i över huvud taget när jag bad om saker. De tog beslut över huvudet på mig (ex klädde av mig och satte mig i tomt badkar och slog på kranen och gick) fast jag grät och sa NEJ jag vill inte bada, låt mig vara.

    Blev förlossningen bättre? Lyssnade dom mera på dig?

    Jag ska på mitt första samtal på måndag. Fick även träffa en psykolog efter förlossningen med dottern.

  • Äldre 11 Dec 20:19
    #3

    Någon mera

  • Äldre 12 Dec 16:31
    #4

    Någon mera?

  • Äldre 13 Dec 10:21
    #5

    Här kallas det Iris (alla dessa kvinnonamn).

    Min första förlossning blev utdragen o mycket smärtsam o jag var helt borta o till slut blev det urakut snitt eftersom jag inte öppnade mig o dotterns hjärtljud sjönk. Inför tvåan var jag rädd att det skulle bli likadant. Jag var rädd för att bli rädd o hamna i panik o inte öppna mig igen pga det.

    Jag gick själv hos Iris-bm, för jag kände att det var något jag behövde göra för min egen skull. Jag frågade maken om han kände behov av att få prata o fråga, men det gjorde han inte (skickade med mig några frågor jag kunde ställa), så jag gick själv, vilket var skönt för mig, för då kunde jag helt koncentrera mig på mig själv.

    Vad jag gjorde var först att med hjälp av Iris-bm fixa alla saker som kunde fixas i förväg:
    Jag skrev ner alla frågor jag hade o såg till att få svar på dem. (Skriv alltid ner dina frågor, annars kommer du glömma någon)
    Jag blev på förhand bedömd o godkänd för EDA (vilket jag blivit felaktigt förvägrad med ettan).
    Jag fick löfte om att om det lutade åt snitt igen skulle de bryta mycket tidigare, så jag inte var så utmattad o kunde vara vaken under snittet.
    Jag fick löfte om att få komma in tidigt om vi kände behov av det (iom att mina förlossningar är så utdragna).
    Allt detta skrevs in i min journal o jag fick även kopior av journalen att visa på förlossningen om det mot förmodan skulle ha slarvat bort min mapp.

    Sen fick jag gå med Iris-bm till förlossningen för att känna in miljön. Jag visste inte hur jag skulle reagera på att vara där, men det kändes jättebra.

    Därefter började jag jobba med mig själv för att hitta strategier att hantera de problem som eventuellt kunde dyka upp. Jag hade stor hjälp av boken "Att möta förlossningssmärtan" av Gudrun Abascal.
    Mina strategier var:
    Håll uppe blodsockret (med ettan försökte jag äta riktig mat, men jag vill verkligen inte äta under mina förlossningar, så det funkade inte) genom att käka allt jag blir sugen på godis, glass, yoggi, etc.
    Sov o vila. Efter två nästan sömnlösa nätter med värkar åkte vi in till förlossningen o fick sömntabletter som gjorde att jag fick sova den tredje natten (jag vaknade o hade asont i varje värk, men jag sov i alla fall som en klubbad oxe mellan värkarna...).
    Tänk positivt. I varje värk tänkte jag "Varje värk är ett steg närmare födseln" "Smärtan talar om att allt är som det ska" "Smärtan är inte farlig" "Varje värk öppnar mig lite till", osv. Mot slutet var jag trött/koncentrerad, så då orkade jag inte tänka fullständiga meningar, så då tänkte jag "ja, ja,ja!" hela tiden istället.
    Ta hjälp av make o bm att snap out of it om jag skulle vara på väg in i panik/rädsla/hopplöshet.

    Tvåans förlossning blev nästan dubbelt så lång (4,5 dygn), men mina strategier fungerade och ut kom hon den vanliga vägen och den förlossningen var tusen o åter tusen gånger lättare än min första. Efteråt var jag pigg, glad och lycklig istället för mest matt o trött.

    Ditt problem är ju att de inte lyssnade på dig. Se till att detta står i din journal OCH i ditt förlossningsbrev. Instruera maken att byta bm om du skulle få en som inte lyssnar på dig.

    Lycka till idag o på förlossningen! Det kommer gå jättebra!

  • Äldre 13 Dec 10:24
    #6

    TIPS FÖR IDAG:

    SKRIV NER DINA FRÅGOR.
     
    BOKA IN ETT MÖTE TILL OM TYP TVÅ VECKOR O SKRIV NER FLER FRÅGOR.

    BOKA IN ATT FÅ RUNDTUR PÅ FÖRLOSSNINGEN. Se till att du får se det där badkaret de tvingade ner dig i o arbeta igenom de känslor som kommer upp. Gör likadant om du har andra specifika minnen o platser att jobba med.

  • Äldre 13 Dec 10:28
    #7

    Hej.
    Tack för ditt svar. Har redan varit där och fick en ny tid efter nyår. Massa helgdagar nu.
    Kändes jättebra att träffa henne och få bekräftat att jag inte "känner" fel. Får höra hela tiden att du hade en jättebra förlossning. Ja visst. det gick snabbt, jag sprack ingenting, dottern mådde super. Men det var bemötande som var det jobbiga.
    Vi pratade mest om det som hade varit idag och nästa gång ska vi prata om vad som kan väntas ifnör en kommande förlossning.

    Skönta tt höra att din förlossning blev bättre. Känns positivare nu!! Tack!

  • Äldre 13 Dec 10:46
    #8

    Man har alltid rätt att känna det man känner! Bara för att din förlossning gick "bra" behöver det inte betyda att du upplevde den som något positivt och folk som antyder att du inte har rätt att känna så förringar dina känslor och hjälper dig inte att bearbeta din upplevelse!

    Vad bra att du gillade henne, då kan hon säkert hjälpa dig jobba igenom dina upplevelser o hjälpa dig se fram emot nästa förlossning med förväntan! O kom ihåg att skriva ner alla dina frågor o sånt du vill prata om.

    Håll oss gärna uppdaterade! Glad

  • Äldre 13 Dec 13:37
    #9

    Det ska jag göra. Men vet inte vad jag vill fråga. För allt medicinskt har jag koll på, de tekniska, allt sånt som hände. Och det som inte var bra var ju bemötande, vad dom sa, hur dom uttryckte sig. Känns bra att jag hade någmorlunda koll på tiden så att min historia faktiskt stämde överens med det som hade hänt. diffade på 10 minuter annars hade jag koll på klockslagen.

    Vi pratade om att förra förlossningen gick snabbt och att jag skulle åka in när jag kände för det annars fanns det risk för hemfödsel och stannade jag hemma för länge för att jag drar mig för att åka in skulle jag inte tveka att ringa ambulans.

  • Miiina­84
    Äldre 17 Dec 19:34
    #10

    Gick på Aurora mottagningen på KS i Solna och tyckte barnmorskan jag träffade  var helt underbar. Vi skrev en förlossningsplan och den respekterades verkligen vid förlossningen. Hade också turen att min Aurora barnmorska jobbade just den dagen och förlöste mig =)

  • Äldre 17 Dec 20:09
    #11

    Miiina84: Vad skönt att det gick bra. Får man fråga varför du gick hos henne?

  • Miiina­84
    Äldre 17 Dec 20:39
    #12

    jessamy: Det var min första gravidtet och jag var jätte orolig inför att man inte skulle bli respekterad av barnmorskorna på förslossningen. Jag har jättesvårt för att bli undersökt och att folk ska ta i mig och dessutom var jag rädd för smärtan. Jag ska även gå på Aurora mottagningen vid den här förlossningen. Jag bad min BM skicka en remiss redan vid första mötet på MVC.

  • Miiina­84
    Äldre 17 Dec 20:41
    #13

    jessamy: Min sambo följde med på alla träffar, förutom ett fåtal då han var tvungen att jobba. Min Aurora barnmorska tyckte det var jättebra att han följde med så han också förstod var det handlade om och var mina rädslor var. Det underlättade för honom vid förlossningen också. Dessutom fick han förstå vilken viktig roll han har under förlossningen.

  • Äldre 17 Dec 22:58
    #14

    Hur många gånger fick du gå? Jag har varit en gång och har nästa tid den 19 januari. Hon ville eg ge mig nästa tid i februari men då sa jag nej eftersom BF är 4 mars.
    Jag vill träffa dom bara för att jag blev så dåligt bemött och att dom itne respekterade mig i över hvuudtaget under förlosningen.

  • Miiina­84
    Äldre 19 Dec 12:36
    #15

    jessmy: Sorry att jag har dröjt med ett svar till dig. Jag har haft lite fullt upp här hemma. Jag gick säkert på 10 samtal på Aurora mott. Det var en gång varannan vecka som jag träffade barnmorskan där. Jag tycker det var jättebra att du stod på dig om att få komma tillbaka tidigare istället eftersom det kändes bäst och tryggast för dig.
    Det är viktigt att Aurora barnmorskan verkligen skriver i din förlossningsplan att du blev dåligt bemött vid din förlossning. Tycker du att första samtalet var bra?

  • Äldre 19 Dec 16:58
    #16

    Miiina84: Jag tyckte att hon var jättebra. Vi pratade och hon förstod precis hur jag menade. Jag sa det att det hade varit lättare om jag haft en medicinskt komplicerad förlossning för då kan man förstå orsaker och varför men nu kan man inte det.
    Däremot så var ju min medicinska förlossning superbra. Gick snabbt och enkelt.

    Jag hoppas att allting bara går bra men ser fram emot att träffa henne igen. Jag gillar att veta medicinska saker och nu har hon berättat mera för mig! =)

  • Äldre 19 Dec 19:27
    #17

    Jag gick på Aurorasamtal inför sista barnet som kom 1 november.
    Det var verkligen toppen. Jag hade en lyhörd och väldigt proffsig Aurorabarnmorska,
    Hon var med under förlossningen och jag är så himla glad att jag gick på de samtalen. Min förlossning (vagínal) blev min dröm förlossning. Det har jag samtalen att tacka för.


    * Elin 2004 * * Malin 2007 * *Jenny 2010*
  • Äldre 27 Dec 16:02
    #18

    Jag har varit på ett samtal hos Aurorabarnmorska. Jag är nöjd. Ska dit en gång till och skriva en nogrann plan för förlossningen eftersom mycket av det jag minns som jobbigt förra berodde på missförstånd och konstiga saker i journalen. Jag var sjukt rädd för en vaginal förlossning till samtidigt som jag tänkte att jag ville vara öppen i tankarna och låta mig styras till nåt bra. Sambon var inte med, kände att jag ville vara själv.

    Jag är jätteglad jag gick så jag slapp den här skräcken och ångesten inför förlossningen som jag hade innan. Vi gick igenom alla mina argument och hon brottade ner dem en efter en. Nu känner jag mig väldigt laddad för förlossningen måste jag säga. Samtidigt som jag har i huvudet att det inte är ett val mellan en jobbig och en lätt sak, snitt eller vaginalt, pest eller kolera typ.

  • Smulan­55
    Äldre 19 Mar 14:30
    #19

    Kanske tips till någon som läser denna tråden: 8 saker jag gjorde för att hantera min panikångest i samband med förlossningen
    LÄNK

Svar på tråden Någon som träffat klara/aurora barnmorskor för förlossningsrädsla?