• Ellispellis

    Sjögrens syndrom/Hjärtblock

    Vår underbara lilla pojke Xavi föddes den 6e oktober, 7 v för tidigt. Vi var hos barnmorskan på rutinkontroll och jag hade inte haft nå problem med graviditeten. Hans hjärtrytm hade varit perfekt hela tiden men den här gången hörde hon att något var annorlunda.. hon skickade oss till ett annat sjukhus (då vi bor i en liten stad) för att kontrollera att allt var som det skulle. Där gick allt så otroligt snabbt, jag var inte ens nervös för jag trodde dom skulle kolla å skicka hem oss igen men så blev det inte. Inom ca 15 minuter var han ute med akutsnitt. Dom var rädda att han inte fick tillräckligt med syre till hjärnan efterom hans hjärtrytm var alldeles för låg..den låg på ca 55 det normala brukar vara ungefär 150.

    Allt som hände är lite suddigt för mej då jag fick morfn efter snittet..kankse var lika bra..efter det hade jag och pappan de 3 värsta dygnen i våra liv. Att inte veta om ditt barn ska överleva är nog det värsta man kan gå igenom. Vi pendlade hela tiden mellan hopp och förtvivlan. Xavi föddes med hjärtblock. Jag kan fortfarande inte exakt förklara vad det är men det har med dom elektriska impulserna till hjärtat att göra. Hans hjärta var väldigt svagt men i början lät det som att det skulle fungera fint om han fick sätta in en pacemaker som han sen skulle behöva byta vart 5e år i hela sitt liv. Men han skulle kunna leva ett normalt liv.

    Men sen fick han ett hjärtstopp..tidigt på morgonen dagen efter han fötts. Dom fick kämpa i 15 min för att få han tillbaka. Vi fick skynda oss ner från avdelningen och när vi kom ner hade dom precis fått igång hans hjärta igen. Men efter det var han vädigt svag. Hans ph värde i kroppen var väldigt lågt och troligen fick han en liten hjärnblödning. Efter det fick han åka helikopter till 2 olika sjukhus.Dom gjorde verkligen allt dom kunde för honom, på slutet fick han ligga i en hjärt-lungmaskin då försöket med pacemakern misslyckades. Det var sista hoppet . Men vi hade fortfarande hopp. Vi visste att bäbisar är otroligt starka och våran lilla ängel kämpade så otroligt mycket.
    Till slut sa doktorerna att det fanns inget mer att göra, blödningen i hjärnan var större än dom trott och hans hjärta svarade in på pacemakern. Det fanns inget mer att göra för honom så vi fick besluta att stänga av maskinen som höll honom vid liv. Det är det värsta jag någonsin gjort. Fast på ett sätt var det som en lättnad att veta att han inte skulle beöva lida och kämpa längre. Att han skulle få somna in och få ro. Han dog i våra armar den 9e oktober till den vackra solnedgången. Det gjorde så fruktansvärt ont i hjärtat att jag trodde jag skulle gå sönder.

    Nu 2 månader efter har vi urnsatt honomoch vi försöker gå vidare. Så gott det går. Nu känns det nästan som att allt varit en dröm..har jag ens varit gravid?!
    Vi kommer alltid minnas vår underbart vackra ängel Xavi.

    Anledningen att jag skriver deta är för att jag har kollat runt här i forumet och försökt hittat någon annan som gått igenom samma sak. Men jag har inte hittat någon. Från vad jag har förstått är detta väldigt ovanligt. Dom tror att jag har sjögrens syndrom (en reumatisk sjukdom). och vissa som har denna sjukdom kan böra på en speciell sorts antikroppar som gör att barnet mellan v 18-24 kan utveckla detta av-block i hjärtat. Men det är väldigt ovanligt att detta händer..tror risken är ca 3% om man har antikropparna. Bara 1 barn på 10 000 föds med detta per år.
    Har man fått ett barn med hjärtblock ökar risken till ca 20% nästa gång man blir gravid. Detta oroar mej såklart väldigt mycket. Vi vil försöka igen efter kanske 1 år. Men jag vill aldrig behöva gå igenom något sånt här igen.Jag är rädd för att det kan hända igen. Även om jag har fått veta att det kommer blir mycket mer koller under hela graviditeten och att allt kommer bli annorlunda när dom vet att det har hänt en gång förrut..
    Försöker intala mej att även om det skulle utvecklas ett hjärtblock så kan man sätta in pacemaker och många lever ju helt normala liv med pacemaker idag.
    Jag har fortfarande inte fått information om allt som hänt. Vi har blivit lovade att få komma och tala med en expert inom detta i Uppsala. Jag vet ju inte ens eg om jag har Sjögrens syndrom. Så många frågor..jag tänkte att om det finns någon här med liknande erfarenhet skulle det vara guld värt att få någon att prata med om detta.

  • Svar på tråden Sjögrens syndrom/Hjärtblock
  • PVeraB

    Vi har inte samma eg. Men vi fick med en sjuk liten älskling till låns.
    Vi har inte bestämt hur vi vill göra med syskon, just nu är allt bara en stor jävla sörja. Han kom 19 jan och vände om 10 april.
    Det är 25% risk att vi råkar ut för samma sak igen. Händer det är överlevnadschanserna för barnet väldigt små. Så det blir att kolla och skrapas om det visar sig att nästa barn är sjukt.

    Äsch. jag vet att det är inte samma men kände jag ville skriva

  • busmamman

    Hej!

    Först och främst vill jag gratulera dig till att blivit mamma till din fina lille son. Men samtidigt beklaga att han inte fick stanna hos dig.

    Jag har själv haft precis samma antikroppar som du antakligen haft SS-A och SS-B under mina graviditeter. Jag har fått fantastisk vård på Astrid Lindgrens barnsjukhus under mina graviditeter. Det är en ständig oro mellan V18-26 att något ska ske. Om du vill så kan jag berätta mer men jag vill inte tränga mig på såhär i änglarum där jag egentligen inte har något att göra (jag råkade se din rubrik bara).

  • Ellispellis
    PVeraB skrev 2010-12-13 18:50:42 följande:
    Vi har inte samma eg. Men vi fick med en sjuk liten älskling till låns.
    Vi har inte bestämt hur vi vill göra med syskon, just nu är allt bara en stor jävla sörja. Han kom 19 jan och vände om 10 april.
    Det är 25% risk att vi råkar ut för samma sak igen. Händer det är överlevnadschanserna för barnet väldigt små. Så det blir att kolla och skrapas om det visar sig att nästa barn är sjukt.

    Äsch. jag vet att det är inte samma men kände jag ville skriva
    jag förstod inte om det också var hjärtblock eller någon annan sjukdom?! Jag är bara glad att ha nån med liknande erfarenhet att prata lite med :) Även om det inte var exakt samma sak som hänt er.
    Man försöker tänka att 25% ändå inte är sån stor risk men det kan ju ändå hända. Vi har fått tid nu att komma och prata med en expert på akademiska barnsjukhuset i Uppsala och det känns otroligt skönt!! Att kunna få lite mer information och förhoppningsvis få svar på en del frågor!!
    Jag vet det blir otroligt mycket tankar när såna här grejer händer, jag är bara så rädd att det ska hända igen..
  • Ellispellis
    busmamman skrev 2010-12-13 21:20:11 följande:
    Hej!

    Först och främst vill jag gratulera dig till att blivit mamma till din fina lille son. Men samtidigt beklaga att han inte fick stanna hos dig.

    Jag har själv haft precis samma antikroppar som du antakligen haft SS-A och SS-B under mina graviditeter. Jag har fått fantastisk vård på Astrid Lindgrens barnsjukhus under mina graviditeter. Det är en ständig oro mellan V18-26 att något ska ske. Om du vill så kan jag berätta mer men jag vill inte tränga mig på såhär i änglarum där jag egentligen inte har något att göra (jag råkade se din rubrik bara).
    Tack så mycket :)
     betyder det att dina barn fötts utan några problem?! Ja dom på sjukhuset var otroligt stöttande när vi var där med Xavi också och som jag skrev där uppe ska vi få komma till Uppsala nu och få information om vad som kan ske inför nästa graviditet. Det känns jätteskönt!! Vi vet ju eg bara det vi läst oss till på internet. Så eg vet vi ju vilka riskerna är. Men jag hoppas få någon positiv information.
    Jag har tex läst att det går att sätta in kortison om det skulle visa sej att ett hjärtblock är på väg att bildas..är det nåt du vet något om?! Jag skulle bli jätteglad om du ville dela med dej lite om hur det har gått till för dej under dina graviditeter!!
  • busmamman

    Hej igen!

    Som jag uppfattade det när jag var gravid med mina tre barn (det senaste -07) så fanns den bästa vården just på barnkardiologen på Astrid Lindgrens. Där finns det en läkare som forskar om just AV-block. Han heter  Sonneson i efternamn(tror det stavas så).

     Precis som du skriver så kan man ge kortison om man upptäcker att det AV-block håller på att blidas. Om jag kommer ihåg rätt så kan då ca 50% av barnen bli helt friska. Det jag fick göra under riskveckorna  var att göra ett UL varje vecka där läkaren mätte hur lång tid det tog för hjärtat att slå om jag uppfattade det rätt. Alltså inte antalet slag eller så utan hur lång tid det tog att slå. Jag kan inte riktigt förklara det. Men genom hjärtultraljudet så fick de fram som ett EKG på barnets hjärta och där mätte de brädden på topparna. Om toppen blev för bred fanns det risk för att ett block kunde blidas. Med mina två sista barn så blev tiden lite längre än vad ref. värdet tillät. Läkaren valde att avvakta en vecka till innnan kortison skulle sättas in och då var värdet inom gränsvärdena igen.

    När barnen har fötts har det omgående gjorts ett EKG och inom ett par dygn ett UL på hjärtat. Sedan efter något år så gjordes en uppföljning med ett nytt UL och dygns-EKG. Alla tre är idag friksförklarade.

    Hoppas min berättelse kan ge dig lite hopp.

    Du får gärna fråga mer om du vill.

  • PVeraB
    Ellispellis skrev 2010-12-13 21:42:05 följande:
    jag förstod inte om det också var hjärtblock eller någon annan sjukdom?! Jag är bara glad att ha nån med liknande erfarenhet att prata lite med :) Även om det inte var exakt samma sak som hänt er.
    Man försöker tänka att 25% ändå inte är sån stor risk men det kan ju ändå hända. Vi har fått tid nu att komma och prata med en expert på akademiska barnsjukhuset i Uppsala och det känns otroligt skönt!! Att kunna få lite mer information och förhoppningsvis få svar på en del frågor!!
    Jag vet det blir otroligt mycket tankar när såna här grejer händer, jag är bara så rädd att det ska hända igen..
    Nej, inte ngt hjärtblock. En svår muskelsjukdom och ovanlig... Men av de som föds med den sjukdomen överlever 5% sin ettårsdag.
    Självklart är man orolig och för en utomstående är 25% liten risk, har man varit där är det inte lite. :/

    Är det ärftligt eller varför säger det att det kommer upprepas? Ska du få kolla upp om du har den reumatiska sjukdomen? Jag har blivit kollad och jag är bärare till "vår sjukdom". Det ärvs via mammorna.

    Hur ser det ut för er? var det erat första barn?
  • AnnC

    Jättegammal tråd ser jag, men ts, finns du kvar här? Har också förlorat mitt barn som hade hjärtblock.


    Mamma till Elina 120420, änglamamma till Emmie 140424-140530
Svar på tråden Sjögrens syndrom/Hjärtblock