• lemony

    har ni sambo som jobbar natt? Hur få ihop livet?

    Är det nån mer som har en sambo/man som jobbar natt? Vi väntar vårat första barn och självklart har vi diskuterat hur vi ska lösa alltihopa.
    Någon som har egna erfarenheter hur det var innan och efter bebisen kommit?
    När sover ni och hur delar ni upp hushållet?

    :)

  • Svar på tråden har ni sambo som jobbar natt? Hur få ihop livet?
  • Nanna08

    Hej!

    Har en sambo som jobbar natt och vi väntar vårat första barn i februari. Han jobbar 5 dagar, 5 dagar, 7 dagar sen är han ledig i 7 dagar, vilket känns riktigt härligt för vår del.

    Vi tänker lösa det så att när han kommer hem på morgonen så ska han ge lillen mat så jag kan sova lite längre. Sen löser jag av honom om inte lillen somnar igen.

    Sen har han sagt att han kommer gå upp vid två-tiden och tänker då avlasta mig så mycket som möjligt.
    När det gäller hushållet brukar vi köra varannan dag.

    Man kommer säkert in i en rytm med tiden, så allt löser sig. Men det är som sagt lite speciellt när ens sambo jobbar natt. Man är ju lite ensamstående under dagen.

    När ska ni ha bebis?

  • lemony

    1 februari.... kommer bebis=)
    Vi har pratat om att han tar först när han kommer hem på morgonen sen sover han med bebis eller jag vaken med bebis. sen tar han över när han vaknar helt så jag har ett liv. allt beror ju på hur natten varit. har jag sovit så är det ju lite tid tsm om han e pigg när han kommer hem=) när ska ni ha? bor ni oxå i sthlm?

    skönt att höra att man inte e ensam, ibland känns det som dem bara sover och soooover.... brukar din sambo somna duns när han kommer hem? inte min..=)

  • Nanna08
    lemony skrev 2010-12-14 17:56:54 följande:
    1 februari.... kommer bebis=)
    Vi har pratat om att han tar först när han kommer hem på morgonen sen sover han med bebis eller jag vaken med bebis. sen tar han över när han vaknar helt så jag har ett liv. allt beror ju på hur natten varit. har jag sovit så är det ju lite tid tsm om han e pigg när han kommer hem=) när ska ni ha? bor ni oxå i sthlm?

    skönt att höra att man inte e ensam, ibland känns det som dem bara sover och soooover.... brukar din sambo somna duns när han kommer hem? inte min..=)
    Vi ska ha den 11 feb

    Jag kommer från sthlm, men bor i Malmö nu.
    Ja ibland känns det långtråkigt att "vänta" tills han vaknar, särskilt om det är fredag eller helg och han är ledig.
    Han brukar komma hem efter kl 6 och om han är riktigt trött så somnar han med en gång vid halv sju eller så brukar han vara uppe till halv åtta, absolut senast kl åtta ;)

    Vi brukar ha tid tillsammans mellan kl 15 och 20.30 ungefär. Sen på helgerna och friveckorna umgås vi hela tiden

    Vet ni om ni ska ha en flicka eller pojke?
  • jkallo

    Hej!

    Min man jobbar natt, 5 nätter/vecka hela tiden. Vi har en dotter som nu är 13 månader. Jag tycker att det har funkat bra, vi får mer tid tillsammans dagtid än om sambon jobbat tex 8-17. Han brukar vanligtvis kliva upp vid 14.00. Det kan ju bli lite tungt när dottern inte vill sova på nätterna utan vaknar 2-3 gånger och man själv ska upp tidigt, men det är ok. Det kommer säkert gå jättebra för er =)

  • evelayna

    min sambo jobbar natt. 5dagar/veckan.
    jag är arbetslös och gör dom mesta grejerna här hemma men ber jag så hjälper han till.
    vi har inga barn men däremot en hund och en katt.
    katten klarar ju sig själv men hunden brukar jag gå ut med innan jag lägger mig (brukar bli sent).
    och när han kommer hem på morgonen går han ut med hunden. sen väcker jag han vid 2-3 tiden beror på vad jag har att göra och hur trött han var dagen innan.

  • Jordgubbarmeglass

    Min sambo jobbar också natt.
    5 nätter sen ledig 5...

    Vi har pratat om det, men det får väl bli lite som det blir känner jag..
    Men han har "gått med" på att ta en del av nätterna då han är ledig i alla fall.

    Vi mammor behöver också sova nattetid

    Nanna08 : Vart i Malmö bor ni ?

  • jessamy

    Hej. Jag är mamman i förhållandet ;) Jag jobbar natt. Sambon jobbar växelvis heltid, växelvis deltid. Även han helger. Dock enbart dagar men börjar 6 och jag slutar kvart över sju.
    Arbetar 6 veckor dag/kväll och sen 6 veckor natt. På dessa 6 veckor gör jag 14 nätter.
    Vi har sån tur så att min mamma bor på samma område så antingen har dottern sovit hos henne eller så har mamma sovit hos oss. Eller så har mamma kommit till oss på morgonen när sambon åker till jobbet.
    Nu jobbar jag min sista nattvecka och sen kommer jag förmodligen inte jobba nå mera natt.

    Ang vem som tar hand om dottern om nätterna så är det jag till 99% även om vi båda är hemma.
    Detta för hon har sovit EXTREMt dåligt och medicinerats för detta och nu sover bra på madrasser på golvet i sitt rum om vi sover med henne.

    Kanske inte alls är svar på din fråga iofs ;)

  • IsaCMoJs

    Både jag och min man jobbar natt. När första barnet var 8,5 månad så började jag jobba igen då dagarna tog slut, men allt har gått hur bra som helst, hon har varit en aning mer med mig då jag automatiskt tagit de lediga dagarna mest.
    Nu ska vi ha en liten till och det enda som jag känner blir problem är vart liten ska sova på dagtid när mannen (han sover 9-18) sover :/

  • JMA84

    Min sambo jobbar väl inte direkt natt men har arbetstid till 01.45. Ibland kommer han hem bra mycket senare (jobbar på ett transportföretag). När vår dotter var nyfödd så blev det att jag tog allt på kvällen/natten/morgonen och sedan under dagen tog han större delen av ansvaret om jag behövde sova/vila eller göra annat. Vad gäller hushållet har vi alltid hjälpts åt. Han får ju ta den biten när han är ledig vilket blir på dagarna och/eller helgerna. Än så länge har det fungerat bra. Väntar nu nummer två som är beräknad till 4/2. Tror att det blir lite tuffare nu eftersom jag kommer att ha en liten att ta hänsyn till när dottern ska nattas osv. Men man löser det efter hand. Man får helt enkelt prova sig fram till vad som passar bäst för en själv och för övriga familjen.

    Lycka till!!

  • LillaÄngel

    Min man jobbar ständig natt, på ett fruktansvärt schema om ni frågar mig....bla 7 helger av 11 totalt plus att 2 av dom "lediga" helgerna så går han på söndag! men men...iallafall

    Vi har en dotter på 4,5 år och en son på drygt 2 och så är jag gravid i v 35!

    Så jag kan det där med att ta hand om ungar, hus, hundar, hemmet....inte alltid så kul men det måste ju gå...
    Sen menar jag inte att min man inte gör nått för det gör han verkligen!! Men visst känns det som om man väldigt ofta står ensam i mkt då man inte har honom där.

    Vi har igentligen inte pratat så mkt om sovtider och hushållssysslor nu inför nr 3 ankomst..., men har han jobbat natten och ska jobba kanske 4-5 till så är det klart att han måste få sammanhängade sömn så han klarar av jobbet! Men visst har jag rätt till en ordentlig tupplur på em när han vaknat och kan ta "över" barn o hushåll en stund. Är bebben nyammad så klarar den sig minst 2-3 tim. så det borde inte vara några problem...får väll använda öronproppar annars om man får en liten skrikbebbe;)

    Tror att det viktigaste är att man är lyhörd för sin partners behov, från bådas håll naturligtvis!
    Det är nog väldigt lätt att man blir lite ego när det blir för mkt nytt runt omkring en, eller att man inte får sova ordentligt...

    Jag har jobbat natt själv och vet hur fruktansvärt jobbigt det är ibland vissa dagar när man inte kunnat/fått sova ordentligt, så min man har väll en fördel i det;)

    Jag kommer gå in i vår nya familjesituation med öppna armar iaf, jag kommer ta en dag i taget och inte oroa mig för kommande dagar. En liten bebis mat o sovvanor ändrar sig lika snabbt som vädret en vårdag så visst kommer det vara jobbiga dagar/perioder, men det är inget som håller i sig för evigt!!

    Ang hushållssysslor så ska man inte ha för stora krav på varann i början när allt är nytt för båda!
    Men jag personligen tar ju hellre hand om tvätten och lagar mat än och dammsuger huset och klipper gräset;) så en viss uppdelning av sysslor kommer det garanterat finnas i vårt hem denna kommande sommar!! På gott och ont:)

    Hoppas ni hittar erat sätt att ta hand om hem, bebbe och varann på bästa sätt! lycka till!!

  • DMG

    Hej!

    Jag jobbar själv nätter (2 dagar - - 5 dagar - - 2 dagar)

    Då jobbar jag 21-07, Hemma vid 0800

    Nu har barnet visserligen inte kommit än, men tanken är väl att när jag kommer hem vid 08.00 så får Mamma sova minst 4 timmar om natten har varit jobbig.
    Sen sover jag mellan 12:00-18:30, när jag vaknar lagar jag middag och tar hand om köket (är tanken iaf!)

    Dock är ju detta bara när jag jobbar nätter det blir på det här sättet,
    kommer ju vara ledig en hel del(14 dagar i månaden) också..
    Vilket gör att jag kommer att kunna avlasta min sambo mycket mer under mina lediga dagar.
    Och det är bara skoj, eftersom jag jobbar nätter får jag sällan se mitt lilla barn sova :/

  • hållihatten

    jag har en kille som jobbar natt 6 dagar i veckan JÄMT! och det är jävligt jobbigt kan jag säga.. vi har precis blivit sambos men jag har jättesvårt att somna när han sitter uppe och är vaken. Han börjar olika tider, vanligtvis kl 23.00 eller 02.00. Han kommer hem ungefär samtidigt som jag går upp och ska iväg till jobbet. jag älskar dagtid och möjligheten att kunna utnyttja en dag och dessutom vara ledig på helgerna.. men han verkar trivas ganska bra med hur han har det eftersom det är ganska kompatibelt med musiken. Han spelar i ett band och det kräver ju sitt. men jag vill ju komma ut och iväg på helgerna också.. få saker gjorda, men när han är uppe och klar är allt redan stängt! kul... för det mesta tar jag tiden för mig själv och hälsar på en kompis eller mamma eller tar en tur på stan. Men vi kan ju aldrig vara hemma hos mig...

    Men jag sover skiiiiit dåligt nu mer. Vårat knarriga golv gör att han hörs över allt i lghtn och sitter han vid tvn så hör jag det också.. bara vetskapen av att någon är vaken gör mig tokig.. Jag använder öronproppar och får ont i öronen av dem och de släpper föresten igenom mycke av de ljud som hörs, t.o.m. trafiken ute på gatan... hmm weard! Han har tummen mitt i handen och kan ta mig f¤n knappt limma ihop en stol själv.. det tar tid innan han tar sig för sånt.. och det är jag som rensar avlopp, sätter upp, borrar, röjer hemma å får saker gjorda. han är helt underbar på många sätt och jag älskar honom, men detta tär på mitt tålamod och sömnen allra mest.

    Är öppen för positiv feedback och förslag om det finns någon som vet vad jag pratar om... :) och detta är ju bara en liten del av allt det man tänkter på... och jag skrev visst en hel del.. men behövde verkligen få det ur mig...

  • Lady81

    Min man jobbar i USA och pendlar mellan Scerige och USA oftast  en gång i månaden. ibland kan det gå lite drygt över en månad oxå innan han kommer hem igen. Men det går bra, vi har 2 barn och är gravid med den tredje. Så här tar jag hand om allting, men när han är hemma skämmer han bort mig riktigt ordentligt istället Flört

  • Lady81
    Lady81 skrev 2012-04-07 19:09:48 följande:
    Min man jobbar i USA och pendlar mellan Scerige och USA oftast  en gång i månaden. ibland kan det gå lite drygt över en månad oxå innan han kommer hem igen. Men det går bra, vi har 2 barn och är gravid med den tredje. Så här tar jag hand om allting, men när han är hemma skämmer han bort mig riktigt ordentligt istället Flört
    Sverige ska det ju stå Glad
  • HHhj
    hållihatten skrev 2012-04-03 09:34:29 följande:
    jag har en kille som jobbar natt 6 dagar i veckan JÄMT! och det är jävligt jobbigt kan jag säga.. vi har precis blivit sambos men jag har jättesvårt att somna när han sitter uppe och är vaken. Han börjar olika tider, vanligtvis kl 23.00 eller 02.00. Han kommer hem ungefär samtidigt som jag går upp och ska iväg till jobbet. jag älskar dagtid och möjligheten att kunna utnyttja en dag och dessutom vara ledig på helgerna.. men han verkar trivas ganska bra med hur han har det eftersom det är ganska kompatibelt med musiken. Han spelar i ett band och det kräver ju sitt. men jag vill ju komma ut och iväg på helgerna också.. få saker gjorda, men när han är uppe och klar är allt redan stängt! kul... för det mesta tar jag tiden för mig själv och hälsar på en kompis eller mamma eller tar en tur på stan. Men vi kan ju aldrig vara hemma hos mig... Men jag sover skiiiiit dåligt nu mer. Vårat knarriga golv gör att han hörs över allt i lghtn och sitter han vid tvn så hör jag det också.. bara vetskapen av att någon är vaken gör mig tokig.. Jag använder öronproppar och får ont i öronen av dem och de släpper föresten igenom mycke av de ljud som hörs, t.o.m. trafiken ute på gatan... hmm weard! Han har tummen mitt i handen och kan ta mig f¤n knappt limma ihop en stol själv.. det tar tid innan han tar sig för sånt.. och det är jag som rensar avlopp, sätter upp, borrar, röjer hemma å får saker gjorda. han är helt underbar på många sätt och jag älskar honom, men detta tär på mitt tålamod och sömnen allra mest. Är öppen för positiv feedback och förslag om det finns någon som vet vad jag pratar om... :) och detta är ju bara en liten del av allt det man tänkter på... och jag skrev visst en hel del.. men behövde verkligen få det ur mig...

    Ehm? Låter inte jätte sunt låter mest som du är irriterad för han inte vill göra som du och jobba dag ? Jobba natt är det skönaste som finns- dessutom har man hela dagen om man då sover mellan 08-12.30/1400. Min sambo gör sitt då och har egen tid- det är snarare den som jobbar natt dom aldrig får riktig egen tid. Och ang barn? Han tar barnet på nstten när jag är borta och morgon så jag får sova ( pappaledig ) - sen tar jag över där vid lunch och ibland när dom haft en jobbig natt- så går jag upp tidigare. Men ingen av oss klagar? När jag var mamma ledig så jobbade han dag och var borta från morgon till sen efm?! Då är det betydligt skönare med natt:) och vi som familj får tid över.. Om du blir så arg på din sambo- borde du lämna honom. Han ska kunna jobba precis som han vill plus du visste nog att han hade nattjobb innan ni flyttade ihop. Han gör det han kan för att tjäna ihop pengar till familj. Samma som min är egenföretagare, man måste ge och ta. Jag kan inte kräva att han ska vara hemma 17. Kan bli 19 eller 20.30..
    Ej
  • Miamej

    Min man jobbar natt 1/3-del av sina skift. Jag tycker inte att det har varit några direkta problem med det. Det jobbigaste är väl att jag vill att han ska få sova i lugn och ro när han kommer hem så under lillkillens jobbigare och skrikigare perioder har jag försökt åka hemifrån så tidigt som möjligt. Tack gode gud för öppna förskolan där man hängt mer en en gång

Svar på tråden har ni sambo som jobbar natt? Hur få ihop livet?