• Anonym
    Äldre 13 Dec 13:21
    9396 visningar
    47 svar
    47
    9396

    Hur får man vänner?

    Som rubriken säger, hur får man vänner?
    Jag försöker och försöker och åter försöker, men lyckas inte.
    Jag har har lagt ut anonser på nätet där jag skriver att jag söker vänner, men ingen som nappar, om det är någon som nappar så slutar personen skriva efter ett ex antal mail.
    Jag har försökt att få kontakt med folk på öppna förskolan, men där pratar dom med alla utom mig, dom har sina små "grupper" som dom håller sig till, och det går inte att komma in i dom grupperna.
    Så nu undrar jag om det är någon som kan ge mig tips på hur jag kan få vänner. Riktiga vänner och inte ytliga vänner, det är jag så trött på.

  • Svar på tråden Hur får man vänner?
  • Anonym
    Äldre 13 Dec 13:25
    #3

    Det är svårt i vuxen ålder att skaffa nya vänner. Men det är ju så att de ytliga vännerna blir riktiga vänner så småningom. Det gäller att vara sina bekanta trogen, så löser det sig nog. Dessutom tror jag att man måste vara lite aktiv: bjuda hem nån på lunch, en kopp kaffe osv.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 13 Dec 13:32
    #6

    Jag går hemma nu med min son. Annars så är jag arbetslös, ska börja söka jobb sen när sonen är så pass gammal så att han kan börja dagis.
    Jag vet dock inte vart jag ska gå någonstans för att träffa folk, som jag sen kan bli vän med.
    Har dock inte så många vänner nu, de få vänner jag hade innan jag blev gravid försvann när jag blev gravid, i stort sett alla är barnlösa.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 13 Dec 14:46
    #14
    Mariohn skrev 2010-12-13 13:34:04 följande:
    Lever du med barnets pappa eller är vän med honom? Vart bor du? Du får gärna hänga med mig och min bästis ut och fika om du bor i närheten
    Jag och barnets pappa är särbos, men han är väldigt mycket hos mig.
    Jag bor i Hälsingland, vart e det du bor någonstans? Skulle vara kul att hänga på om man bor i närheten.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 13 Dec 14:47
    #15
    Anonym (fågel) skrev 2010-12-13 13:55:42 följande:
    Det kanske finns nån intressant kvällkurs du kan ta. Det finns ju allt möjligt man kan lära sig mer om. Väljer du något du verkligen är intresserad av så lär det ju finnas personer där som du har mycket gemensamt med.
    Skulle vara kul att ta någon kvällskurs, men alla kostar så mycket och jag har ganska dålig ekonomi, synd nog.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 13 Dec 14:48
    #17
    Här och nu skrev 2010-12-13 13:56:57 följande:
    Ts; har du som jag något socialt handikapp; ADD i mitt fall, så kan det försvåra kontakter. Men att jag är öppen om min funktionsnedstätning gör saken lättare.
    Nej jag har inget socialt handikapp, iallafall inte som jag vet om.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 13 Dec 14:52
    #19
    Mariohn skrev 2010-12-13 14:47:39 följande:
    Jag bor tyvärr nere i Lund så det blir lite långt :-/ Har inte barnets pappa vänner eller arbetskamrater? Ni kanske kan bjuda hem några ni tycker är trevliga på en god middag?
    Det var synd att du bor ända där nere, blir långt att bara åka ner på en fika, men tack ändå :)
    Sonens pappas vänner och jag har absolut inga gemensamma intressen så att jag skulle inte kunna umgås med dom. Han har även börjat nytt jobb, och har jobbat där sen ibörjan av november, så att jag har inte träffat nån utav arbetskamraterna ännu, men ska göra det på fredag då hans jobb bjuder dom anställda med respektive på julbord.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 13 Dec 14:54
    #20
    Mariohn skrev 2010-12-13 14:51:57 följande:
    Finns det inget bibliotek eller någon öppen förskola där du bor? Gå med i en bokcirkel kanske? Eller testa en annan öppen förskola? Kyrkans barntimme kan vara kul även om man inte har ett stort intresse i kyrkan privat. 
    Det finns en öppenförskola på min ort, men där finner jag ingen som jag får någon kontakt med. De gånger jag går dit, gör jag endast för sonens skull så att han ska få träffa andra barn.
    Hur får man reda på när och vart kyrkans barntimme är?
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 13 Dec 16:09
    #27

    Finns det några fler sidor på nätet som man kan gå via än de som nämnts?

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 13 Dec 16:11
    #28
    Här och nu skrev 2010-12-13 15:01:42 följande:
    Ang. kyrkans barntimme kan du ringa din församling. Får jag bara fråga: Du undrar varför det är svårt att få vänner och jag har erbjudit mig att vi kan testa att ha kontakt. Jag tvingar inte dig att bli vän med just mig, men varför hör du inte av dig till de som erbjuder sig att bli din vän? Då är det ju inte så konstigt att du inte har några vänner.
    Förlåt att jag inte har tagit kontakt med dig ännu.

    Hur ska man ta kontakt med folk?
    Hur ska man vara bland folk?
    Det är nästan som jag har blivit folkskygg för att jag har varit ensam så länge.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 14 Dec 15:06
    #32
    Här och nu skrev 2010-12-14 13:22:41 följande:
    HUR man ska ta kontakt har du fått massor med svar på här. Din osäkerhet över hur man ska vara, KAN tyda på att du har en mild form av ADHD/ADD, Asperger. Det är ofta de som har dessa funktionsnedstättningar, som ställer dess frågor. Obs att jag inte påstår att DET MÅSTE VARA SÅ. Orsaken kan också vara att man fått dålig respekt eller är väldigt blyg och rädd att bli illa behandlad.
    Finns det några fler "sjukdomar" än ADHD/ADD och asperger som man kan ha?
    Jag kan säga att jag är ganska blyg och har extremt dåligt självkänsla och självförtroende. Jag försöker att bygga upp det, men är svårt. Särbon hjälper mig en del, men det finns saker och ting som han inte kan hjälpa mig med.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 15 Dec 10:29
    #39

    Jag önskar att jag kunde öppna mig och kunna prata med folk lättare än vad jag gör. Men det är svårt emellan åt.
    Jag tänkte börja prata med en kurator på familjecentrum (där bland annat bvc, mvc och öf ligger) men dom ansåg att jag skulle prata med någon på hc istället. Så istället för att gå gratis til dom där på fc så tyckte dom att jag skulle betla för att gå och prata med någon på hc. Det tog lång tid innan jag bestämde mig för att ringa och säga att jag hade problem och ville ha någon och prata med, och när jag väl gör det så tycker dom att det är bättre att jag pratar med någon annan, så att det tog lite på mig.
    Att min sambo inte riktigt förstår mig beror på att jag inte riktigt vågar öppna mig, så har det alltid varit för mig.

  • Anonym
    Äldre 19 Apr 18:43
    #41

    Jag har som dig också svårt att få vänner.
    Vart bor du ts om man får fråga det?
    Jag bor i Gävle trakten?
    Om du skulle råka bo nära så kan vi ses.
    Jag är 38 har två barn gift bor i hus?

  • Anonym
    Äldre 17 May 02:00
    #42

    Hur får man vänner?


     
    Som rubriken säger, hur får man vänner? Jag försöker och försöker och åter försöker, men lyckas inte. Jag har har lagt ut anonser på nätet där jag skriver att jag söker vänner, men ingen som nappar, om det är någon som nappar så slutar personen skriva efter ett ex antal mail. Jag har försökt att få kontakt med folk på öppna förskolan, men där pratar dom med alla utom mig, dom har sina små "grupper" som dom håller sig till, och det går inte att komma in i dom grupperna. Så nu undrar jag om det är någon som kan ge mig tips på hur jag kan få vänner. Riktiga vänner och inte ytliga vänner, det är jag så trött på.                             
  • Anonym
    Äldre 17 May 02:00
    #43
    instämmer med dig!
  • Anonym
    Äldre 17 May 02:01
    #44
    Jag har som dig också svårt att få vänner. Vart bor du ts om man får fråga det? Jag bor i Gävle trakten? Om du skulle råka bo nära så kan vi ses. Jag är 38 har två barn gift bor i hus?

    Hur får man vänner?
    Som rubriken säger, hur får man vänner? Jag försöker och försöker och åter försöker, men lyckas inte. Jag har har lagt ut anonser på nätet där jag skriver att jag söker vänner, men ingen som nappar, om det är någon som nappar så slutar personen skriva efter ett ex antal mail. Jag har försökt att få kontakt med folk på öppna förskolan, men där pratar dom med alla utom mig, dom har sina små "grupper" som dom håller sig till, och det går inte att komma in i dom grupperna. Så nu undrar jag om det är någon som kan ge mig tips på hur jag kan få vänner. Riktiga vänner och inte ytliga vänner, det är jag så trött på.
  • Anonym
    Äldre 18 May 00:07
    #45
    Jag efterlyser nya spännande bloggar att läsa! Skriver du en intressant blogg? Skicka länken här! Här är min nya blogg i fall du vill ta en titt
    Läs min blogg! myfamilylife.zoomin.se/blogg.html
Svar på tråden Hur får man vänner?