• Angiie1

    Avsäga sig faderskapet?

    Om det är så här att man lever en relation,
    Man inser att man är gravid (inte med personen som man lever med utan en person man hade sex med innan man gick in i detta förhållande), den biologiska pappan vill inte ha barnet men den gravida och den nya partnen vill behålla barnet.
    Kan "fadern" avsäga sig vårdnaden även fast jag förstår att man aldrig kan avsäga sig hela faderskapet. Och isf hur tidigt kan personen i frågan göra det?

  • Svar på tråden Avsäga sig faderskapet?
  • mia1980

    Vårdnaden är fritt fram att avsäga sig ifrån för honom, men faderskapet har han ju ändå kvar. Men som Cornelia skrev kan ju den nya adoptera om ni vill det.
    Vårdnaden är något ni båda biologiska föräldrar måste komma överrens om så vill han inte ha något så kan du få allt. Inga problem, så har jag det med min son.

  • linjes

    Nä han kan inte avsäga sig faderskapet såvida ni inte gör en styvbarnsadoption

  • en glad

    Ensam vårdnad har du automatiskt från dag ett när barnet fötts. Biologisk far kan man inte upphöra att vara genom att avsäga sig ngt

  • Jesper2512

    Jag har försöktt hitta information om ämnet i olika forum för att hjälpa en vän som har råkat illa ut,
    men som jag förstår det så har han inget att säga till om.
    situationen är som följer.
    En kille har haft sex med en tjej, han skyddade sig med kondom och han frågade tjejen också om hon tog p-piller vilket hon lovade dyrt och heligt att hon gjorde (hon visade dem att hon hade en karta med tabletter som hon tog av).
    Efter ett tag så visade det sig att tjejen var gravid. Det var tydligen så att i kondomen så hade det blivit ett litet hål plus att tjejen erkände sedan att hon ljugit om att hon tog p-piller för hon ville ha barn. Hon behöll barnet mot killens vilja.
    Killen blev då mycket arg på grund av detta och tjejen gick med på att skriva under en överenskommelse om att hon tog på sig ALLT ekonomiskt ansvar och fostran för barnet på alla sätt. (i denna överenskommelse/avatal mellan dem var inget juridiskt inblandat).
    Men om man skulle gå till domstol/tingsrätt med detta där båda parter erkänner denna överränskommelse, skulle det kunna på något sätt få stöd i lagen??

    Tacksam för svar.

Svar på tråden Avsäga sig faderskapet?