Inlägg från: Anonym (lurad på nybygge) |Visa alla inlägg
  • Anonym (lurad på nybygge)

    Vad kostar det att bo i hus?

    Vi byggde ett hus för 2,3 milj och för det betalar vi 12000 kr/mån till banken, ränta och amortering (amorterar 1500 kr/mån på topplånet, inget på bottenlånen). Sedan har vi driftkostnader på 2500 kr/mån så totalt 14 500 kr/mån kostar huset oss. Vi har en sammanlagd inkomst på cirka 30 000 kr/mån efter skatt och vi tycker det är knapert och skulle inte välja att bo så dyrt idag om vi visste vad det skulle bli i slutändan när vi byggde huset.

  • Anonym (lurad på nybygge)

    Vi blev lurade av hussäljaren men det kanske är skillnad när man pratar med mäklare eller bank. Nu var det ju vår husförsäljare som gav oss en lyckokalkyl på 8000 kr och lyckokalkyler har man ju hört talas om så vi tänkte ok, får nog räkna med 10000 då men inte hade vi trott att det skulle kosta 12000 kr, 4000 kr mer än kalkylen visade.

  • Anonym (lurad på nybygge)

    Vi har 2 bottenlån på cirka 1 milj var där vi har bundit det ena till 4,8 och det andra till 5,1, de är bundna på 5 och 10 år. Sedan har vi ett topplån på cirka 300 000 som är rörligt, just nu cirka 5 % men det var uppe på över 7 % när vi skrev lånen så visst, det har inte riktigt kostat 12000 kr nu senaste året då topplånsräntan varit lägre än bottenlånsräntan men vi sätter alltid undan 12000 kr fast det kanske har handlat om 11000 kr en tid.

    Det var säljaren som lurade oss och sa att vi skulle slippa topplån eftersom huset skulle bli värt mer än vad vi har lån på men banken värderade det inte så högt så vi fick ett topplån ändå och därmed blev vi tvungna att amortera 1500 kr i mån som inte var medräknat heller i kalkylen från början. Nu har vi inget val på att amortera eller inte amortera och inte heller på en lägre summa vid vissa perioder i livet som t ex nu när jag varit föräldraledig med tvillingar, vilket kostat en hel del. Vi har ju lagt en hel del pengar i trädgården nu sedan senaste värderingen så vi ska göra en ny värdering till våren och se om de kan göra något åt topplånet, annars funderar vi på att kolla med andra banker, för som någon sa det är väl till viss del banken också som lurat oss så någon annan bank hade kanske gett oss bättre vilkor.

  • Anonym (lurad på nybygge)
    Anonym skrev 2010-12-16 21:55:25 följande:
    Byta bank blir nog svårt, om ni har bunden ränta. 
    Man kan kanske försöka få över topplånet till annan bank som kan ge oss bättre ränta, eller du tror inte det är någon bank som är intresserad av det? Om 2 år går det första bundna lånet ut och då kan man ju skriva om det också på en annan bank, sedan har vi tänkt att öppna lite pensionssparande och sparande till barnen och det kanske en annan bank hade varit intresserade av? Har t o m hört att det varit lönt att lösa bundna lån för att byta bank men jag tror inte vi kommer göra det men åtminstone kontakta någon annan för att se vad de kan göra på topplånet.
  • Anonym (lurad på nybygge)
    Anonym (Husägare) skrev 2010-12-18 12:40:07 följande:
    Jag räknar inte bort ränteavdraget eftersom det kommer som en klumpsumma året efter. Man ska ju ut med alla pengarna för räntan varje månad, att sedan en del av det komemr in på skattekontot är jättetrevligt men inget jag ser som möjlighet att räkna bort som faktisk kostnad - särskilt inte första året som husägare såsom TS överväger att bli.
    Håller med. Jag räknar inte heller bort ränteavdraget eftersom det är pengar man ändå måste ha för att kunna betala vad det kostar. Sen de pengarna vi fått tillbaka på skatten har vi lagt på att anlägga trädgård så förhoppningsvis har ju värdet höjts när trädgården vuxit fram.

    Visst säljaren hade räknat av ränteavdraget i sin kalkyl på 8000 kr men sen var det  inkl 2500 kr i driftkostnad, vilket inte jag har medräknat i de 11000-12000 kr vi betalar till banken. Så det kan ju gå på ett ut med ränteavdraget och driftkostnaden. Det är ändå en skillnad på 3000-4000 kr/mån jämfört med säljarens kalkyl.
  • Anonym (lurad på nybygge)
    mamita64 skrev 2010-12-18 21:57:54 följande:
    Men det väljer man ju hur man vill ha det.
    Antingen så får du pengaran i klump eller så jämkar du och sprider ut dem på varje månad.
    Spelar ju ingen roll om de4t är första eller tionde året man har huset i den frågan just
    Anonym (lurad på nybygge) skrev 2010-12-18 19:18:45 följande:
    Håller med. Jag räknar inte heller bort ränteavdraget eftersom det är pengar man ändå måste ha för att kunna betala vad det kostar. Sen de pengarna vi fått tillbaka på skatten har vi lagt på att anlägga trädgård så förhoppningsvis har ju värdet höjts när trädgården vuxit fram.

    Visst säljaren hade räknat av ränteavdraget i sin kalkyl på 8000 kr men sen var det  inkl 2500 kr i driftkostnad, vilket inte jag har medräknat i de 11000-12000 kr vi betalar till banken. Så det kan ju gå på ett ut med ränteavdraget och driftkostnaden. Det är ändå en skillnad på 3000-4000 kr/mån jämfört med säljarens kalkyl.
    Inte om du jämkar då.

    Men som sagt man väljer ju hur man vill göra och tex kan man ju ta skatteåterbäringen i en klumpsumma och göra som ni eller tex amortera bort den summan, eller sätta som buffert.
    Andra väljer jämkning och sprider ut det över året
    Efter första året började jag jämka på ungefär hälften av min del så lite av det får jag ut varje månad men inte allt. Det är ju pengar jag får ut på lönen så de är ju inräknade i den summan jag sa att vi har ut varje månad, fortfarande måste jag betala 11000-12000 kr till banken, det är ju inkomsten som ökar, inte utgifterna som minskar.
  • Anonym (lurad på nybygge)
    Micke skrev 2010-12-18 21:58:57 följande:
    Du skrev "Vi byggde ett hus för 2,3 milj och för det betalar vi 12000 kr/mån till banken, ränta och amortering (amorterar 1500 kr/mån på topplånet, inget på bottenlånen). Sedan har vi driftkostnader på 2500 kr/mån så totalt 14 500 kr/mån kostar huset oss. "

    Av dessa 14 500 kr, så lägger ni alltså dryga 3000 på er trädgård per månad. Ska man berätta vad ett hus kostar så kan det ju vara bra att informera om sånt. 
    De första åren i ett nybyggt hus har det ju kostat att anlägga trädgård. Så gräsmatta, plantera häck, buskar och träd, lägga plattor och bygga en trädgårdsbod och sätta upp staket så visst har vi lagt en hel del pengar där av de pengarna vi fått tillbaka av de 14500 kr/mån vi betalar men det är ju fortfarande så att pengarna först måste betalas till banken innan man får tillbaka dem och kan lägga dem på trädgården. Ja, man kan jämka och få ut pengarna direkt på lönen och sätta undan dem själv till olika projekt. I vårt fall med nybyggt hus där det inte fanns någon trädgård har vi ju fått lägga pengarna där men för någon med ett äldre hus kanske de pengarna behövs till renovering istället. Det är för övrigt cirka 2500 kr det handlar om.
  • Anonym (lurad på nybygge)
    Micke skrev 2010-12-18 22:57:58 följande:
    Ja, men det är inte avgifter till banken i form av amorteringar/räntor som du först påstod. 
     
    För övrigt, 12 000-1500= 10 500 kr. Ränteavdraget är på 30% = 3150 kr. 

    Så är det 2500 kr, så är det ngn annan siffra som du angivit som är felaktig. 
    Pengarna ska ju ändå ut varje månad så jo, som jag ser det så är det avgifter till banken även om man får tillbaka en viss del antingen via lönen direkt eller som en klumpsumma till midsommar.
  • Anonym (lurad på nybygge)
    Micke skrev 2010-12-19 09:58:06 följande:
    Personen ifråga sa "Vi byggde ett hus för 2,3 milj och för det betalar vi 12000 kr/mån till banken, ränta och amortering"

    De flesta tror då att personen ifrån betalar 12 000 kr i månaden till banken i ränta och amortering, eller? 
    Nu var det ju inte så. I den kostnaden ingick 3000 kr i månaden till trädgården. 

    Mig veterligen pysslar banken inte med trädgårdar. 

    Däremot, i den totala boendekostnaden ska man ta med alla utgifter, men ge f-n i att kalla det ränteutgifter om det handlar om trädgård eller renovering. 

    Ska folk ha en chans att kunna jämföra kostnaden för boenden så bör man rimligen hålla isär posterna.  
    Vi betalar ju fortfarande 12000 kr till banken varje månad oavsett om vi sedan får tillbaka dem och stoppar dem i trädgården. Har alla andra som skrivit vad lånen kostar räknat av ränteavdraget när de angett sina räntekostnader?  Man måste ju i alla fall ha pengarna från början för att kunna betala lånet. Nu vet i alla fall TS vilka utgifterna är och får själv ta ställning till vad hon vill räkna med, det var det som var meningen. Ja, svårt att jämföra när en del har dragit ifrån ränteavdraget och en del inte, det kanske alla borde skriva i sina inlägg då om det är med eller utan ränteavdrag så man jämför samma sak. Jag fick inte den uppfattningen att alla andra hade dragit bort det när de angav sina räntekostnader.
Svar på tråden Vad kostar det att bo i hus?