• ceke

    I jakten efter ett plus! Vi med spottings/mellanblödningar/kontaktblödnignar. Här kan vi klaga o grubbla, ge tips o råd!

    Hittade ingen aktuell tråd i ämnet, men tror att jag är långtifrån ensam....

    Här kan vi som har spottings, mellanblödningar, kontaktblöder etc stöta & blöta, klaga o ge varandra tips!

    Själv har jag spottings från 3 dagar efter ÄL till BIM. Det suger och det enda jag vill är att bli gravid!

    Häng på, vet ja! Så följer vi varandra till ett efterlängtat Plus

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-28 21:11
    Tråden har nu funnits ett tag och här hänger ett gäng härliga tjejer som främst har problem med spottings mellan ägglossning och "BIM" och som kämpar för att lyckas bli gravida trots dessa bekymmer månad efter månad.

    Alla med problem med spottings är givetvis välkomna att titta in, men vänligen respektera att de flesta kämpat länge med sin gravidönskan.

    Om du nyligen fått barn och funderar på underliga blödningar i samband med att du slutat amma, är det nog inte riktigt rätt tråd, liksom om du en enstaka gång fått en blodig flytning och ev. tror att det är en nidblödning.

  • Svar på tråden I jakten efter ett plus! Vi med spottings/mellanblödningar/kontaktblödnignar. Här kan vi klaga o grubbla, ge tips o råd!
  • isis bianco

    Här hänger jag gärna på.
    Ibland får jag en blödning vid ÄL, men inte alltid.
    Något som jag däremot alltid har är spottings tre dagar innan mens vilket är jätteirriterande. Speciellt nu när vi försöker oss på en liten. Har hört att vissa får spottings fastän de är gravida medan vissa inte får dem den månaden de lyckats så jag vet inte vad jag ska tro om dem.
    Irriterande är de iallafall och jag inbillar mig att det är svårara att få barn när man har dessa blödningar?!
    Läääängtar så efter ett plus jag med!

  • ceke

    Hej!

    Ja, visst ärdet surt. Låter som om vi har letat oss in i samma trådar o hittat samma historier tidigare! Jag håller på att bli knäpp tror jag. Först världens hopp kring ÄL, kör på o gör vad vi kan, sen bara ett par dar efter så "nä, där kom de igen"....

    Själv har jag krävt till mig en gyntid på onsdag och har mitt hopp till den nu.. Får se vad de hittar/säger. Sökte hjälp för någon månad sen också o då hittade de en cysta som skulle bort. men när det va dags att opererea bort den hade den försvunnit av sig själv så då var det inte den som gjorde blödnignarna heller....

    Undrar hur det blir om vi nån gång blir gravida. Slipper vi spottings då, tror du, eller blir det som vanligt o en stor stor överraskning mitt i allt negativt tänkande inför mens?

    Har du provat nå preparat för att få det att bli mindre?

  • isis bianco
    ceke skrev 2010-12-18 14:33:55 följande:
    Hej!

    Ja, visst ärdet surt. Låter som om vi har letat oss in i samma trådar o hittat samma historier tidigare! Jag håller på att bli knäpp tror jag. Först världens hopp kring ÄL, kör på o gör vad vi kan, sen bara ett par dar efter så "nä, där kom de igen"....

    Själv har jag krävt till mig en gyntid på onsdag och har mitt hopp till den nu.. Får se vad de hittar/säger. Sökte hjälp för någon månad sen också o då hittade de en cysta som skulle bort. men när det va dags att opererea bort den hade den försvunnit av sig själv så då var det inte den som gjorde blödnignarna heller....

    Undrar hur det blir om vi nån gång blir gravida. Slipper vi spottings då, tror du, eller blir det som vanligt o en stor stor överraskning mitt i allt negativt tänkande inför mens?

    Har du provat nå preparat för att få det att bli mindre?
    Nej, jag har inte provat något för att få de att försvinna eller bi mindre. Har liksom inte sett det som ett problem innan då det varit så pass lite spottings att det räckt med trosskydd.

    Men för två år sen var jag hos min gyn och då hittade hon några godartade cystor på min ena äggstock. Dessa cystor försvinner oftast av sig själv men jag verkar vara en sådan person som lätt får dessa De KAN göra det svårare att bli gravid men behöver absolut inte vara så heller sa hon. Så jag är kluven i hur det kommer blir för mig.

    Jag är bara inne på andra riktiga försöket att bli gravid men känner redan pressen i och med detta.
    Jag vet inte vad jag ska tro med spottingsen, om de kommer försvinna vid en ev grav. Jag ska inte räkna med det så slipper jag bli besviken i förtid.

    Hur länge har du försökt?
    Vad var det för cysta du hade?
  • ceke

    Vi har försökt sen juli, så blir rätt precis ett halvår. Cystan trodde de först va en tvillingcysta, men då den försvann av sig själv visade det sig att de tror att det va en funktionell cysta.. Men sen pratade läkarna även om hormonrubbningar, enodmetrios (finns i släkten) etc som orsaker och tja, jag blir ju inte lugnare av det. Hade såna otroliga förhoppningar att blödningarna skulle försvinna i o m cystan, men icke sa nicke.. Så nu känns det rätt mörkt.

    Har börjat snöa in i en massa olika idéer om vad som är galet.. sitter o komponerar ihop en massa frågor att ställa på onsdag. Har hittat en del info om progestronbrist mellan ägglossning o mens som kan göra blödningar, men vet inte..

    Hur har det funkat för dig tidigare med p-piller och så? Jag har haft ett helsike att hitta rätt då jag blött av de flesta... så det gör mig inte mindre frustrerad nu.

    jag tänker att det inte spelar så stor roll hur länge man försökt bli gravid, när man är orolig för att kroppen knasar sig. Då går ju liksom så mkt energi just till att fundera vad som är galet...

  • isis bianco

    Bra att du skriver upp frågor, man glömmer ofta när man väl är på plats! Hoppas det visar sig vara något enkelt som inte hindrar barnplanerna för mycket!

    Jag åt p-piller en väldigt kort period i tonåren men sen fick min mamma blodpropp och då var jag tvungen att sluta med de. Så då gick jag över till mini-piller men jag blev gravid två ggr med de! Då var jag på tok för ung och det blev abort. Så efter det har det enbart blivit kondom. Jag har alltså varit hormonfri i sju år!
    Nu är jag livrädd att jag sumpat mina chanser att bli mamma pga det. Som "straff" typ. Men det ska ju inte skada framtida bebistillverkning sägs det.

    P-pillerna minns jag gjorde mig lite sjuk. Jag blev yr, lite illamående och matt. Men inga blödningar vad jag kommer ihåg.

    Nu kom jag p vad mina cystor heter, gulkroppscysta! Vet du nåt om det?

    När började dina spottings? Är det nyligen? Mina började för fem år sen kanske. Tänk om jag tappat en del av min fertilitet då? Är bara 27, men vissa tappar den fortare än andra ju.
    Nu låter jag riktigt negativ, det är ju inte meningen, är ju bara på andra försöket, haha, så töntigt av mig.

  • ceke

    Gulkropscysta va nog i stort samma som jag hade...

    Jag är 31 och har också haft problem med dessa j---la spottings i ca fem år.. fast då har jag käkat p-piller i stort sett hela tin... Jag hoppas ju att det inte är nåt som ska förstöra våra chanser att bli gravida.. och vill inte tro att det är så heller.

    Pratade med en bekant till min mamma som är barnmorska som sa att man kan få perioder i livet då man får sådana här blödningar.. Och att de ibland kan behöva medicineras bort. Inte vet jag..

    Jag har inte heller sett dessa spottings som nåt jättestort problem tidigare, inte förrän vi ville bli föräldrar! Men nu är de som ett stort fett orosmoln!

    Har en känsla att jag skulle tänka liknande dig med aborterna i bagaget, men de ska väl inte kunna påvkera? Och det du gjorde då var ju att ta ansvar över den situation som rådde då! Känns dock lite som "lagen om alltings jävlighet"... När man inte vill, så går det, när man vill så går det inte som man vill Hoppas verkligen det kommer ta sig snart för er så du slipper tänka så!!!

    Har du funderat på att söka hjälp nu? För att stilla oro etc?

    Blödnignen vid ÄL har jag dock hört ska va ett gott tecken på fertilitet Tydligen bästa tillfället att få till det om man vill baka bebis! Kommer inte ihåg vart jag läste det, men typ på fertility.se eller nåt sånt!

  • isis bianco

    Åh vid har samma! Spännande värre ju

    Min gynekolog är väldigt gullig och duktig och hpon tycket inte att jag skulle oroa mig inför framtiden (det sa hon då för två år sen). Så jag försöker att inte göra det. Men eftersom hon sa att det KAN innebära problem så gnager det lite ändå. men jag kommer nog avvakta ett halvår innan jag tar kontakt med henne igen. Var hos henne i september på rutinkontroll (koll för äggstcokscancer då min mamma har haft det) och då såg hon ett fint ägg som precis släppt. Så där är det förhoppningsvis inga problem.
    Däremot har jag en lite kortare lutealfas. Mellan ÄL och första spotting är det 9-10 dagar. Men mellan ÄL och mens är det 12-13. Vet inte hur det påverkar.

    Vet du hur din cykel ser ut?

    Och det med lagen om all jävlighet... det är precis den jag tänker på.

    Då hoppas jag får en blödning vid denna ÄL!

    Och som en parentes så är det samma man jag blev gravid med tidigare så jag vet att vi HAR funkat tillsammans iallafall, alltid något! Hoppas att vi är det fortfarande, nu när det passar.

  • ceke


    Jag har ju precis börjar förstå mig på min cykel eftersom jag slutade med p-ring i juli.. Och ja.. den verkar va mellan 27-29 dagar, så det får ju räknas som regelbunden. har testat med ägglossningstest de senaste 4-5 månaderna, så vet att LH stiger som det ska också. Har också sett på VUL att äggblåsor är på väg att mogna, så det känns skönt. Däremot, vad som inte känns så bra... är att jag har ägglossning på dag 14-15. Sen börjar mina spottings på dag 16-17 och pågår ända fram till mensens start... Spottingsarna är som värst mitt emellan ÄL och BIM... Väldigt lite de första dagarna och väldigt lite de sista dagarna. Där emellan är det rätt mkt och jag behöver definitivt trosskydd under hela tiden.

    Suck.. Det stör mig. Och det oroar mig.

    Så, den här cykeln har jag börjat tempa för att se att jag verklgien har ägglossning också... Sne har jag börjat fundera en massa på mina äggledare, så hoppas på att få en del svar på onsdag... Jag googlar alldeles för myket!! hur som helst så hade jag klamydia vid två tillfällen i slutet av toåren/början av 20... medicinerade för dem men vet inte hur länge jag hade det första gången... Och både klamydia och endometrios kan ju täppa till äggledarna, så förutom spottingsarna så är det för tillfället en fundering...

    Jag frågade gyn för en månad sedan (då jag skulle ha opererat bort cystan som försvann) om lutealfas.. Då sa hon att 10 dagar inte va nåt problem alls.. så det låter ju hoppingivande!

    sen tror jag inte att spottingsarna ska räknas som början av mensen.. Eller inte vad jag förstått. Trots att det ena liksom tar vid det andra för mig, så har jag ingen svårighet längre att se skillnaden. Så olika i färg o mängd...
  • isis bianco

    Min cykel är på 28-29 dagar. Oftast har jag ÄL på dag 16-17, vilket innebär en lutealfas på ca 12 dagar.
    Du verkar ha betydligt mer spottings än mig, så trist... Det är tråkigt nog med tre dagar. Det jag oroar mig med spottingsen är att en del av slemhinnan ska bli tunnare så att ägget får svårare att fästa. Vet du hur det är med det? Jag menar, det "spottet" ( ) som kommer måste ju komma från nånstans!

    Och jag vet precis hur det är med Google. Jag googlar också allt!

    Provar du något extra nu under försöken? Jag funderar på glandin, det som ska göra slemhinnan tjockare. Men jag vet inte... Än så länge satsar jag på lite extra vitaminer, grapefrukt och grönt te. Hokus pokus kanske, men det skadar nog inte!

  • ceke
    martini bianco skrev 2010-12-18 22:46:35 följande:
    Min cykel är på 28-29 dagar. Oftast har jag ÄL på dag 16-17, vilket innebär en lutealfas på ca 12 dagar.
    Du verkar ha betydligt mer spottings än mig, så trist... Det är tråkigt nog med tre dagar. Det jag oroar mig med spottingsen är att en del av slemhinnan ska bli tunnare så att ägget får svårare att fästa. Vet du hur det är med det? Jag menar, det "spottet" ( ) som kommer måste ju komma från nånstans!

    Och jag vet precis hur det är med Google. Jag googlar också allt!

    Provar du något extra nu under försöken? Jag funderar på glandin, det som ska göra slemhinnan tjockare. Men jag vet inte... Än så länge satsar jag på lite extra vitaminer, grapefrukt och grönt te. Hokus pokus kanske, men det skadar nog inte!
    Mja, jag vågar inte riktigt prova nåt sånt.. käkar folsyra, multivitamin kvinna o b-vitamin... Är rädd för att ställa till det mer än hjälpa med alla andra konstiga saker folk provar. Men får se.. Jag vet i a f att jag hade en väldigt tunn fin slemhinna i livmodern dagen efter förra mensen (det va dagen för operationen och VUL gjordes) och månaden innan en tjock slemhinna dagen innan mensen började.. så vill inte experimentera med det.

    Det där med vad spottingsarna är.. Jadu, har också förstått det som att det är en del av slemhinnan som stöts ut, eller snare som livmodern inte klarar av att hålla inne, eller vad man ska säga. Har också hört att det kan va livmodertappen som blöder.

    Hittade ett konstigt inlägg från hemmets journal där en gynekolog uttalat sig. http://www.hemmetsjournal.se/Experterna/gynekologen/Gor-spottings-att-jag-far-svart-att-bli-gravid/. Det är väl det mest positiva jag sett angående spottings än så länge!

    Men, så är det ju min kära mor också.. hon har, vad hon kommer ihåg, i stort sett alltid haft problem med spottings.. och ändå fått två barn... så hopp finns ju..
Svar på tråden I jakten efter ett plus! Vi med spottings/mellanblödningar/kontaktblödnignar. Här kan vi klaga o grubbla, ge tips o råd!