• Äldre 19 Dec 04:46
    5723 visningar
    9 svar
    9
    5723

    Extern hårddisk man kan använda till att se på - och spela in från - TV med?

    Hej,

    Jag undrar ifall någon vet om det finns externa hårddiskar (eller någon annan pryl) man kan använda både till att se på datorfiler på TV och spela in från TV och video till hårddisk? En kompis har en sådan apparat, men han köpte den i en affär som nu har gått i konkurs.

    Ett problem jag har är att min TV är en gammal tjock-TV som redan på sin tid var ganska enkel. Det funkar inte att koppla S-video till för bilden blir svartvit och den har bara ett scart-uttag. Den har inga sådana där färgglada (röd, vit, gul) uttag som vissa apparater har utan den är helt enkelt... enkel. Så det är ingen idé att ni tipsar om apparater som kopplas via USB-port i TV:n och sånt, för det finns inte. Jag vill heller inte ha någon som streamar över nätet (som jag tror vissa gör) för att visa upp klipp, för jag vill att den skall fungera i familjens fritidshus också och det ligger ute i skogen där det knappt ens finns internet via telefonlinjen.

    Så... några tips? :)

    Som sagt: apparat som kan visa datorfiler på TV och spela in filer från TV och video så de kan läggas in i dator. Som inte kräver någon high-tech TV.

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Extern hårddisk man kan använda till att se på - och spela in från - TV med?
  • Äldre 19 Dec 10:53
    #1

    puff  

  • Äldre 19 Dec 11:14
    #3

    Ah, fast jag vill ju ha möjlighet att spela in från videoband också och det förmodar jag att inte går med ett tv-kort. Sedan får man inte in alla tv-kanaler med sådana tv-kort heller, tror jag.

    Gällande scartgrejen så hittar jag ingen annan lösning än att koppla från dator till scart med hjälp av s-videosladd och det fungerar inte i TV:n. I och för sig kanske skulle fungera om man hade en adapter och kopplade den emellan där. Men det löser fortfarande inte inspelning...

    Hm...

  • Äldre 19 Dec 15:20
    #5
    inze skrev 2010-12-19 13:20:14 följande:
    Hur får du dina TV-kanaler? I länken jag hade oven så står ju att man kan skaffa kortläsare till TV-kortet (för Boxer i alla fall)och ha sitt kanalkort i. Vi hade ett analogt TV-kort förut och då kunde vi spela in från videon. Eftersom de inte är så aktuella längre borde du kunna hitta ett sånt billigt (kanske begagnat) för att spela in från videon. Sen tror jag att jag tidigare sett TV-kort som var både för digitala och analoga signaler.
    Om du har kabelTV vet jag inte riktigt hur det fungerar.
    Jag bor i lägenhet och får mina kanaler via vanlig antennsladd från väggen in i TV:n.
  • Äldre 19 Dec 16:11
    #7
    inze skrev 2010-12-19 15:59:16 följande:
    Får du via vanligt antennuttag borde din signal vara analog, om du bara kopplar från uttaget till direkt till TV:n och inte har nån box av nåt slag. Då ska det ju fungera med ett analogt TV-kort och då borde du kunna spela in alla kanaler också.
    Det här ser ut att vara analogt:
    www.kjell.com/
    och det här för både analog och digital signal:
    www.webhallen.com/hardvara/51800-hauppauge_wi...

    Det var alltså så vi hade förut och det fungerade jättebra att spela in både TV-program och från videon. Största problemet var nog att inspelningarna tog ganska stor plats. Men om du har en extern hårddisk så kan du ju spara inspelningarna på den. Man kan ju även köpa 1-2 TB  från 500 -1000 kronor numera.

    Sen har du i o f s kvar problemet med att koppla till TV:n. Du sa att du bara fick svartvit bild. Har du testat alla av-kanaler? Jag har för mig att vi fick svartvit bild på nån men att bläddrade man vidare så kom färgbild fram.
    Okej, jag har för mig att man inte får in alla kanaler med den. Har för mig att man exempelvis fick in sexan, men inte trean och femman och sånt. Eller ja, så var det med en annan sådan jag läste om i alla fall och den var också en sån som plockade upp gratiskanaler från marknätet.

    Jag har bara en av-kanal. Enkel TV, som sagt.
  • Äldre 19 Dec 16:29
    #9
    inze skrev 2010-12-19 16:23:03 följande:
    Jag vill du ha en bra TV-upplevelse så skulle jag rekommendera dig att spara ihop till en modern TV som man kan använda som datorskärm och då lätt även titta på alla Play-kanaler.
    Jag har inga pengar till att spara ihop till någon modern TV nu. Därför tänkte jag att jag skulle önska mig någon annan lösning i julklapp. Men tack ändå.
Svar på tråden Extern hårddisk man kan använda till att se på - och spela in från - TV med?