• jellon­a0507
    Äldre 19 Dec 14:03
    6516 visningar
    6 svar
    6
    6516

    Hur lära henne att prata svenska?

    Jag bor tillsammans med en finlandssvensk man, och vi pratar finska hemma.
    Dottern pratar flytande finska, kan några få ord på svenska.

    Hur lär vi henne prata svenska? Hon är snart 3½år.
    Har väl varit ganska självisk gällande språket. Ville att hon skulle få "svensk" dialekt. Då jag själv inte hänger med när sambon pratar "sin" svenska. Tycker det låter så otroligt fult. Men svenska som svenska?
    Ett språk rikare skulle hon bli. Vi har vänner och familj i Sverige. Bor i Finland.

    Kommer att flytta tillbaka till en kommun, där 90% av invånarna är svensk språkiga. Dottern skulle hamna hos svensk dagmamma.

    HUR ska vi börja? Ska sambon prata svenska med henne? Börja på nivå 1 = visa t.ex en bok och säga att det är en bok? Eller säga det först på finska sen på svenska? Eller tvärtom?

    Själv känner jag att det blir konstigt att prata svenska med dottern, då jag från dag 1 (då vi bodde i Sverige) bestämde mig för att ge henne finska språket. Därmed har vi pratat finska hela tiden hemma. Då var tanken att hon får svenska språket via vänner och skola (som jag fick).

    Hur har ni andra gjort?

    //Jellona


    Minya 050727 & Engla 070828
  • Svar på tråden Hur lära henne att prata svenska?
  • Äldre 21 Jan 08:54
    #1

    Väldigt svårt att rekommendera nåt med tanke att eran dotter är 3,5 år. Vi ska prata två olika språk från början (mamma ett språk och pappa - andra språk) och så ska det vara i princip hela tiden (hoppas jag, i alla fall). Men försök då som du tänkte - på lägsta nivå och så småningom gå över endast till svenska. Här däremot uppstår ett annat problem - många barn kan andra språk passivt, dvs de förstår vad andra säger men svarar i alla fall på det språket de hör oftare (i ert fall blir det finska). Rekommendation här är att säga att du inte förstår vad barnet säger till det svarar på det "rätta" språket, men du kan inte säga så - din dotter vet att du kan finska Men försök på nåt sätt i alla fall - din dotter ska vara tacksam att få på köpet ett språk så tidigt. Lycka till!

  • Äldre 21 Jan 09:25
    #2

    Vi är en tvåspråkig familj. Jag och de äldsta barnen svenskar. Numera bor vi i Danmark. Mannen är dansk och två barn danskar.

    Vi talar danska när det är någon dansk närvarande. Hemma talar vi svenska och danska. Vi försöker att växla mellan de oika språken vid olika tillfällen och inte blanda mitt i. Jag tycker det är jätteviktigt att barnen lär sig båda språken då vi har familj i båda länderna.

    Det är svårt - men en otrolig gåva att lära dem två språk från barnsben

     Jag tror att man kommer långt på att prata, vardagsprata. Barn lär sig väldigt snabbt bara man "matar" dem med det lite varje dag.

  • vivexa
    Äldre 23 Jan 13:43
    #3

    Men både du och pappan talar svenska på modersmålsnivå eller?
    Isåfall tycker jag att den som pratar bäst och som det kommer naturligast för, byter språk och börjar  prata svenska med barnet.

  • jellon­a0507
    Äldre 23 Jan 14:03
    #4

    Tack för alla era svar.

    Jag har svenska som andra språk, men ändå är svenskan nästan lika stark som finskan.
    Sambon pratar också finska snäppet bättre än svenskan. Han blandar dessutom språken ganska mycket. Dvs, ingen ren svenska.

    För mig är det "omöjligt" att börja prata svenska efter 3½år. Har från dag 1 pratat finska med henne, så känns otroligt fel.
    Nu flyttade vi iofs inte till svenskspråkiga kommunen, utan bor kvar där vi bodde innan. Hon har finsk förskola, och just nu känns väl svenska språket lite "onödigt". Dock är det inte onödigt, utan vore toppen om hon kunde det. Är nog sambon som får börja lära henne. Ska man gå igenom grunderna, alltså lära in saker, därefter börja med meningar?


    Minya 050727 & Engla 070828
  • vivexa
    Äldre 24 Jan 22:28
    #5

    Jag har en italiensk bekant som har adopterat tre ryska barn. Barnen är 2, 4 och 7 år och kunde ingen italienska alls när de kom till Italien i höstas. Adoptivföräldrarna kan några ord på ryska, typ "sova, hungrig, kissa, docka" så att den första tiden skulle kunna fungera någorlunda. I övrigt har de bara pratat italienska med barnen.


    Barnen har börjat lära sig nu, tvååringen pratade knappt alls innan så hon pratar som barn gör när de börjar prata överhuvudtaget, ettordsmeningar liksom. Fyraåringen pratar ganska bra italienska nu, sjuåringen är den som har största svårigheterna, han pratar typ "invandraritalienska", kan inte böja verben utan pratar i infinitiv etc.


    Jag tror att den metoden som de kör är den bästa. Inga grunder, inga namn på saker utryckt ur sitt sammanhang utan bara prata, prata med barnen, och OM det behövs, slänga in ett ord på det språk barnet förstår.

  • Äldre 24 Jan 22:35
    #6

    Böcker och filmer. Barn lär mycket när de leker.
    Om dagmamman pratar svenska lär sig barnet fort.
    Min dotter var 3,5 när vi flyttade till utlandet hon kunde inte det nya språket.
    Gick på dagis 2 dagar i veckan. 2 år senare pratar hon Engelska med lokal dialekt, lika bra som en infödd.
     

Svar på tråden Hur lära henne att prata svenska?