• stjärna4

    Frödinge ostkaka!

    Kan man äta ostkaka när man är gravid och måste man isåfall värma den först?

  • Svar på tråden Frödinge ostkaka!
  • ramsylina

    såklart man kan. jag har då ätit den kall, ser inga problem med det. och den värmdes ju upp när den tillagades så det är ju lugnt. men man kanske ska undvika att låta en förpackning stå öppnad i kylen flera dar, då kan det säkert bli bakterier i den liksom i allt annat...

  • Snabeldrake

    Klart du kan äta ostkaka, den värms på fabriken när dom gör den. Så den är inte rå när du köper den.


    Gnäll inte om du inte är villig att förändra situationen.
  • Papayia

    Vad är det i ostkaka som man inte skulle kunna äta?

  • La Lola
    Papayia skrev 2010-12-21 19:05:42 följande:
    Vad är det i ostkaka som man inte skulle kunna äta?
    Ingen aning...denn innehåller inga konstigheter...o den är ju tillagad....

    "Mjölk, ägg, grädde, vetemjöl, socker, mjölksocker, sötmandel, vetestärkelse, konserveringsmedel: sorbinsyra, bittermandel, ostlöpe."

    www.frodinge.se/index.asp&sub=Ostkaka&prodID=5
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • ramsylina

    det kanske är det att den heter ostkaka och att det är så mkt tjafs om ostar som gör att folk blir osäkra?

  • La Lola
    ramsylina skrev 2010-12-27 09:18:14 följande:
    det kanske är det att den heter ostkaka och att det är så mkt tjafs om ostar som gör att folk blir osäkra?
    Mycket tjafs?
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • ramsylina

    ja, det är många ostar man inte får äta och mycket diskussioner kring detta, det verkar vara svårt för många att veta vilka ostar man får eller inte får äta (och dessutom verkar många anse att livsmedelsverkets rekomendationer inte gäller om man bara anser att nåt är tillräckligt gott...) det var väl mest det jag menade med tjafs :) Själv följer jag rekomendationerna noga :)

  • La Lola
    ramsylina skrev 2010-12-27 20:54:11 följande:
    ja, det är många ostar man inte får äta och mycket diskussioner kring detta, det verkar vara svårt för många att veta vilka ostar man får eller inte får äta (och dessutom verkar många anse att livsmedelsverkets rekomendationer inte gäller om man bara anser att nåt är tillräckligt gott...) det var väl mest det jag menade med tjafs :) Själv följer jag rekomendationerna noga :)
    Så många är det iofs inte....
    Men jag håller med om att folk inte vet o ändå så står det så tydligt i kostråden....
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • godistroll82

    Ostkaka är väl ofta gjord på opastöriserad mjölk om den är hemlagad. Så det kanske är det som många inkl jag hade i åtanke när varningsklockan ringer för att äta ostkaka som gravid. Men eftersom den vid tillagning hettas upp i ugn på över 200 grader så ska de eventuella farliga bakterierna dö och därmed är det ok att äta den.

  • LaLola
    godistroll82 skrev 2015-07-01 21:06:03 följande:

    Ostkaka är väl ofta gjord på opastöriserad mjölk om den är hemlagad. Så det kanske är det som många inkl jag hade i åtanke när varningsklockan ringer för att äta ostkaka som gravid. Men eftersom den vid tillagning hettas upp i ugn på över 200 grader så ska de eventuella farliga bakterierna dö och därmed är det ok att äta den.


    Oj...hur lyckas man hitta en tråd från 2010?
Svar på tråden Frödinge ostkaka!