• Anonym

    Vad ska en 18 åring betala hemma...

    Finns det något index eller någon sida vad det kostar att ha en 18 åring hemma?

  • Svar på tråden Vad ska en 18 åring betala hemma...
  • Anonym

    Går inte 18 åringen skola? Varför fundera över detta på julafton???

  • Anonym

    Man är ju försörjningsskyldig sina barn till dom gått ut gymnasiet så jag tycker 0 kr om barnet går i skolan fortfarande. Det är julafton idag , får 18 åringen pengar i julklapp som du vill ha i försörjningsstöd eller varför ta det här just idag ?

  • Anonym
    Niikki90 skrev 2010-12-24 10:55:25 följande:
    när jag va 18år betalade jag 1600 kr till min mamma och sen va det ju allt annat kläder, busskortmed mera. Men då hade jag studiebidrag, det bidrag som ena föräldren ger när man bara bo hos den ena ochså lön
    Gick du gymnasiet? Underhållet kunde din mamma i så fall begära att få men inget annat.
  • Anonym

    Så då ska man räkna med alla mat denna person äter hemma samt använder allt annat?

    Anledningen till att jag frågar är att min syster håller på att hoppa av skolan och tror att våran pappa ska försörja henne helt och hållet. Hon har beställt kläder och har på något sätt lyckats övertala honom till att betala.

    Hon hjälper inte till hemma alls och tar hem kompisar som bor där och äter alla mat nästan 24/7.
    Tvättar och städar gör min andra syster.

    Kan ju tillägga att min syster kräver min mamma på pengar genom fk och tänker inte ge dom till min far utan hon ska ha dom till cigg mm. Så stämmer detta så kommer min syster ha 1050 :- barnbidraget och 1100:- utav fk som hon får av min mor.

    Fast snart försvinner hennes bb just pga hon är knappt i skolan.

  • Anonym

    Ingenting enligt mig. Tänk såhär, du har försörjt ditt barn i 18 år hittills. Han/hon kanske kommer bo hemma i 1, 2 kanske 3 år till sen aldrig mer be om något. Tycker ni inte man kan vara lite schysst och ta det de sista åren? Tycker annat är jävligt snålt.

  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-24 11:05:14 följande:
    Så då ska man räkna med alla mat denna person äter hemma samt använder allt annat?

    Anledningen till att jag frågar är att min syster håller på att hoppa av skolan och tror att våran pappa ska försörja henne helt och hållet. Hon har beställt kläder och har på något sätt lyckats övertala honom till att betala.

    Hon hjälper inte till hemma alls och tar hem kompisar som bor där och äter alla mat nästan 24/7.
    Tvättar och städar gör min andra syster.

    Kan ju tillägga att min syster kräver min mamma på pengar genom fk och tänker inte ge dom till min far utan hon ska ha dom till cigg mm. Så stämmer detta så kommer min syster ha 1050 :- barnbidraget och 1100:- utav fk som hon får av min mor.

    Fast snart försvinner hennes bb just pga hon är knappt i skolan.
    Din syster får inte 1050 om hon hoppar av skolan. Hon har inte heller rätt till underhållsstöd. Sanningen är att hon inte kommer att får en krona...
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-24 10:56:02 följande:
    Man är ju försörjningsskyldig sina barn till dom gått ut gymnasiet så jag tycker 0 kr om barnet går i skolan fortfarande. Det är julafton idag , får 18 åringen pengar i julklapp som du vill ha i försörjningsstöd eller varför ta det här just idag ?
    Jo visst vet jag att man är försörjningskyldig men min kära syster går knappt i skolan och hjälper inte till något hemma.
    När min far var här för ett tag sedan så gav han mina barn 20 kr var. Min syster hörde detta och krävde av honom lika mkt som dom fick. Men där sa han ifrån.

    Dom kommer hit imorrn och känner jag min syster rätt så kommer hon skryta om att hon ska få pengar från våran mamma som hon själv ska ha. Tyvärr så köper hon inget alls i hygien väg utan det får pappa köpa. Likadant med kläder, smink mm

    Han är ensamstående och mina 2 systrar på 21 år och 18 år bor hemma.

    21 åringen har div ströjobb och sköter hela hushållet. Min far är egen åkare och förtillfället så kör han snöröjning

    Nej 18 åringen får inga pengar utav någon som jag känner till.
  • Anonym

    Hoppar hon av skolan så kan hon gå till soc o få bidrag .

  • Anonym

    Men hon går ju knappt i skolan. Vissa månader har hon fått indraget bb just pga mkt skolk.
    Men kompisar som bor där då och som mer än gärna stökar ner och äter upp maten. Ska dom inte bidra med något? Det finns en kompis som bor där ungefär 5 dagar/vecka

  • Anonym

    Hon får inte gå i skolan alls om hon ska kunna få hjälp av soc , annars e det föräldrana som ska ställa upp tycker jag , det gör man för sina barn .

  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-24 11:20:22 följande:
    Men hon går ju knappt i skolan. Vissa månader har hon fått indraget bb just pga mkt skolk.
    Men kompisar som bor där då och som mer än gärna stökar ner och äter upp maten. Ska dom inte bidra med något? Det finns en kompis som bor där ungefär 5 dagar/vecka
    Är det du eller din pappa som har problem med att systern har kompisar hemma och får behålla underhållet själv?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-24 11:25:55 följande:
    Är det du eller din pappa som har problem med att systern har kompisar hemma och får behålla underhN
    Nu var ju frågan vad en 18 åring ska betala hemma ;)

    Jag hade inte sagt något om hon hade gått i skolan, hjälpt till med lite utav sakerna. Eftersom han har 1 inkomst och ska försöja sig själv plus 2 till så tycker jag inte mer än att det är rätt att man hjälper till hemma.

    Har egna pengar
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-24 11:36:07 följande:
    Nu var ju frågan vad en 18 åring ska betala hemma ;)

    Jag hade inte sagt något om hon hade gått i skolan, hjälpt till med lite utav sakerna. Eftersom han har 1 inkomst och ska försöja sig själv plus 2 till så tycker jag inte mer än att det är rätt att man hjälper till hemma.

    Har egna pengar
    Har hon studiebidrag går hon i skolan och ska inte betala hemma! Jag undrar ändå varför du har problem med att din syster slipper betala hemma. Om din pappa vill att hon ska hjälpa till hemma så är det hans uppgift att ta det med henne, inte din.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-24 11:44:05 följande:
    Har hon studiebidrag går hon i skolan och ska inte betala hemma! Jag undrar ändå varför du har problem med att din syster slipper betala hemma. Om din pappa vill att hon ska hjälpa till hemma så är det hans uppgift att ta det med henne, inte din.
    Ja men då är det ju jätte bra att han får betala hennes mobil räkning, hennes kläder som hon har beställt genom internet. Tyvärr så säger han till henne men det går inte in hos henne. Så han har betalt just pga hon håller på att hamna hos kronoskallen.
    Lånar pengar från min andra syster och broder. Där har dom sagt stopp till att hon får låna mer men hon tänker inte betala tillbaka har hon sagt till dom.
  • Anonym

    Hon ska ha studiebidraget själv och betala kläder, hygien, mobil osv.
    Din pappa ska stå för mat och husrum.
    Underhållet från din mamma ska gå till din pappa för just dessa kostnader. Han kan ju bidra till vinterkläder och dyl men inte mer. Och går hon inte i skolan så får hon ju inte studiebidraget eftersom det blir indraget.


    Ta detta med din pappa, hon ska absolut inte ha underhållet och inte göra någonting.

  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-24 15:41:30 följande:

    Hon ska ha studiebidraget själv och betala kläder, hygien, mobil osv.
    Din pappa ska stå för mat och husrum.
    Underhållet från din mamma ska gå till din pappa för just dessa kostnader. Han kan ju bidra till vinterkläder och dyl men inte mer. Och går hon inte i skolan så får hon ju inte studiebidraget eftersom det blir indraget.


    Ta detta med din pappa, hon ska absolut inte ha underhållet och inte göra någonting.


    Det är precis detta jag vill komma fram till. Tack Glad
  • Anonym

    Kläder (kanske inte alla ytterkläder), mobil, fika, äta ute med kompisar etc. Alla egna nöjen ska bb/studiebidraget täcka. Hygienprodukter om man vill ha nått speciellt men inte om man nöjer sig med familjens.

    Mat, husrum, basprodukter inom hygien betalar föräldrarna så länge man bor hemma och pluggar på gymnasiet.

    Det är min åsikt...

  • Anonym

    Nä har är verkligen inte en curling förälder. Våra föräldrar skilde sig i somras och min syster och min mor bråkar väldigt mkt. Min moster kläckte ur sig till min syster att hon kan kräva mamma på pengar. Men hade min föräldrar fortfarande varit gifta så hade ju hon inte haft dom pengarna ändå.

    Nu när han har snöröjning så är han inte hemma så mkt. så han har ingen direkt kontroll vem som är där. Oftast är det samma tjej som kommer dit säger min andra syster.

    Jo han behöver hjälp med att säga ifrån. det är därför jag behövde veta vad det kostar att ha en 18 åring boende hemma som tror att man kan leva på andra.

  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-24 11:20:22 följande:
    Men hon går ju knappt i skolan. Vissa månader har hon fått indraget bb just pga mkt skolk.
    Men kompisar som bor där då och som mer än gärna stökar ner och äter upp maten. Ska dom inte bidra med något? Det finns en kompis som bor där ungefär 5 dagar/vecka
    Er far bör nog inte låta vännerna hänga hos er i såna fall. 

    Min syster (19år) går inte i skolan längre. Hon får pengar från soc till hyra, mat osv.
    Går din syster i skolan är din far skyldig till att försörja henne tills att hon fyller 21år. Så förklarades det för min syster åtminstone. 
Svar på tråden Vad ska en 18 åring betala hemma...