• skogstjejen19

    Storlek på kläder

    Såg att det fanns en annan tråd och hoppar på samma sak.

    Vi har ju fått besked om att två tjejer väntar på oss, dem kommer hinna bli kring 3,5 år innan vi hinner få dem.
    Barnen kommer från Lesotho (Sydafrika) och bor nu på ett förberedelse hem, vi har inte fått längd på dem, men man undrar ju vilken storlek på kläder man bör köpa, vill ju shoppa på mellandags rean, vad tror/tycker ni att man bör köpa för storlek??

    Tack på förhand

    God Jul på er

  • Svar på tråden Storlek på kläder
  • Smulan87

    mja du.. 104/110 hade jag tippat på, men de är så svårt när man inte vet hur stora dom är? mitt
    tips är att kolla vilkenm stlk som är till vilken ålder och köra på den, för då kommer de vara lite "förstora"
    så de har något att växa i, så fråga på typ,.. kapp ahl, lindex HM vilken stlk som är till en 3,5 åring och utgå från den. Antar att era barn är något mindre än våra "standard" stlk till barn här i sverige? eller?..

    GRATTIS föresten! =) <3

  • Frontline

    Våran kille är nu 3½ år och han har allt från 86 till 110 det är så olika på vad man köper så det är sjukt...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • mor till två kina tjejer

    Min yngsta är 3,5 år och är ca 105 cm lång men är så smal att hon fortfarande har kläder i stl 92, tex klänningar där längden inte har så stor betydelse.
    Overallen från förra året i stl 100 är fortfarande stor. Storlekar är svårt, men stora kläder kan alltid barnen växa i.

  • Sally

    Jag hade tipsat 98.  Min son är 4,5 nu och har 104.

    Har du fått bilder?  Är de lite runda i form eller slanka?  Jag har visserligen 2 killar och kan ingenting om tjejkläder, men klänningar kan passa de mesta, eller hur?

    Annars mjukisar med bra muddar är bra att ta med.

  • Nimbus

    När vi hämtade vår son i Taiwan var han 3,2 år. Vi hade hört från många att vi skulle satsa på storlek 104. De kläderna kan han fortfarande inte ha, han är nu 3,9 år. Vi hade köpt en del kläder i storlek 98 också och de var också för stora. Vi fick hjälp av släkt och vänner att akutköpa kalsonger och byxor i storlek 92 vilket var perfekta.
    Vi hade köpt skor i storlek 25 och de var för stora. Så jag fick köpa ett par i storlek 23 som passade hela sommaren. Nu har han 24-25 på vinterkängorna.

    Köp inte för stora kläder med andra ord! Alla sa att det är bättre med för stort, men det är inte kul när man inte har något som passar och alla byxor ramlar av.

    Med andra ord:
    När vi kom hem med sonen var han 92 cm lång (3,2 år) och hade storlek 92, storlek 98 fungerade men var stort.
    Nu är han 95,5 (3,9 år) och har alltså storlek 98, men 104 är för stora fortfarande.

  • SmillaMilla

    Min dotter är inte adopterad, men hon är nu 3½ år och använder stl 104-110. Så jag tror att du skall satsa på 98/104.

  • Gnista

    Håller med Nimbus, köp inte för stort.

    Vår son var  två år när vi hämtade honom men han hade storlek 80, som ett svenskfött barn har när det är ca 1 år. Det är mycket vanligt att adopterade barn drar mindre storlekar. När sonen var ca 3,5 år hade han 92/98 (aldrig 98 i byxor dock, dom var alldeles för stora).

  • Thi 08

    Min dotter är 2 & hon har 92 nu. Dvs det verkar i dessa trådar att det är väligt olika även på adopterade barn från samma land/världsdel. Alla är vi olika, det är egentligen bara chansa och är det för smått eller stort så får man köpa på plats. Jag åkte till ett varmt ställe, kan tänka mig om man ska ex adoptera från norra vietnam mitt i deras vinter att det är viktigt att hitta en någorlunda bra stl. Med tanke på att man kanske inte får några kläder med från barnhemmet. Jag tittade på kläderna från barnhemmet senast i förrgår och grät en skvätt. Jäklar vad liten min dotter var då. Stl 74 (jag hade med mest i stl 80/86 och det gick sådär )

  • Nimbus

    En av de första tre-ordsatserna min son sa var "Jag tappar byxen!" Högt och tydligt inne i den folkfulla affären så att det blev en del småfnitter, en dam kom fram och sa "Det problemet hade jag också alltid som liten." .  
Svar på tråden Storlek på kläder