• Anonym (lessen mamma)

Bättre:en elak eller ingen pappa?

Mitt barns pappa bryr sig knappt alls i vår dotter och det gör mig så lessen. Jag sköter allt med henne och snart är min mammaledighet slut och jag bävar för hur det blir när jag ska jobba också. Jag lever som om jag var ensamstående fast pappan bor med oss. Vi har många gånger även före hon föddes för snart två år sen varit på väg att gå skilda vägar och det känns som det snart är slut för gott. Men det är så svårt att fatta ett beslut. Som det är nu har hon sin pappa i alla fall här, även om han inte ägnar mycket tid åt henne och mest blir irriterad på henne om hon alls är missnöjd. Lämna hemmet utan henne kan jag inte för då kommer jag hem till en lessen skrikande unge och en sur karl. Men om vi gör slut säger han att han inte vill ha mer med henne att göra, jag får vårdnaden och underhåll men där slutar hans engagemang då säger han. Hur ska man kunna välja mellan två dåliga alternativ? Han dricker ibland och det har förekommit våld vid några tillfällen, och även dottern har sett detta. Han är ingen bra pappa som jag ser det men är det bättre att vara helt utan pappa? Hur skulle ni se på saken?

• Svar på tråden Bättre:en elak eller ingen pappa?
  • SilverEmma

Låter som att ni skulle ha det bättre utan pappan. Det finns inget som säger att han inte ändrar sig i framtiden och faktiskt vill ha en relation med sin dotter, men jag tror inte det händer om ni fortsätter bo tillsammans.

• aprilsill

Bättre ingen pappa, men det är ju ditt beslut förstås. Men vara ihop med en kille som du inte älskar, nej det är inte rätt mot någon. Plus att du inte kan ta ansvar för en annan vuxen människas beslut. Det är inte du som har det avgörande beslutet och behöver känna skuldkänslor, det är ju han som ska fatta sina beslut själv.

• emseli

Vet du vad,jag tycker att du skall lämna honom.
    Det är självklar synd om dottern om han inte vill ha med henne att göra om ni går i sär.Men hon är inte dum barn fattar och varför skall hon behöva leva med honom som inte verkar bry sig?Det kommer ta på hennes självskänsla.Lämna honom det är hans val om han vill träffa sin dotter eller inte.Det är tusen gånger lättare att göra allt själv när man faktiskt är själv.
    Min vän hade det ungefär som du beskriver hon lämnade honom och pappan har inte sett sin dotter sen dess han vill inte.Hon pratar mycket med dottern som nu är 5 om att han aldrig fick lära sig att vara pappa så han vet inte hur man gör och att det inte är hennes fel.
    Min dotters pappa hjälpte ALDRIG mig jag hade 40 graders feber och han vägrade ta henne.Till och med när jag behövde åka in till sjukhuset så sa han men va då får du ta'''' med dig.Ja du fattar lämna honom han gör sina val men lev inte med honom du kommer bli bitter trött och det kommer bli jobbigt.
    Fokusera på att bygga upp ett liv med dottern.Vill han sen vara delaktig är det ju kanon men om han inte vill så är det bättre att hon inte lever me honom för hon kommer känna att han inte gillar henne.Såhär tror jag.
    Kramar till dig

• Ellasario

Ingen pappa är bättre än en elak pappa. Min pappa är en idiot, agressiv och väldigt oempatisk. Min mamma skilde sig just efter att jag var född och jag har aldrig bott ihop med honom, dock så var jag där varannan helg när jag var liten. Pga detta klarade jag mig ganska bra, men jag har haft stora problem med män och har varit väldigt rädd för höga ljud och ilska i största allmänhet.... Han är fortfarande en idiot och för att skona mina barn har jag brutit kontakten med honom. Ta hand om dig själv och din dotter, så kan han få klara sig själv tycker jag.

• Anonym

Bättre ingen pappa! Genom att välja bort honom kommer hon säkert få en lyckligare mamma på köpet.
    Dessutom: om du lämnar honom så kanske du träffar en annan kille så din dotter får en superbra bonuspappa? Sånt kan hända. Inte så att du ska känna att du måste träffa nån ny så att din dotter får en pappa, jag lovar att man klarar sig hur bra som helst med bara en förälder!
    Men din kille kommer säkert aldrig att ändra sig, särskilt inte när han säger sådär, att han ska skita i henne om du lämnar. Men egentligen gör han ju redan det, så vad blir det för skillnad?

• emseli

Jag vill bara tilläga att det är faktiskt inte ditt ansvar att han skall ha en relation med henne,och det är mest hans förlust.När jag sen lämnade min dotters pappa så träffades dom inte specielt mycket ja fick i princip tjata och säga hon sknar dig eller hon behöver dig.sen träffade han en ny och sen dess har han velat träffa sin dotter.Lite konstigt kan jag tycka men det är ju bra.

• Carlosmami

Bättre ingen pappa än en dålig. Barn har rätt till ett trygg uppväxt och manliga förebilder kommer de förhoppningsvis ha iaf, finns väl morfar, morbror osv. Din dotter kommer må bättre av att se dig lycklig och hel än att ha 2 föräldrar men som mår dåligt.

• MammaT

Håller med de andra bättre ingen pappa än en sådan dålig sak

• Anonym

Gjorde ett sådant beslut själv när min dotter var ett år ungefär...

Så jag säger som dom andra här... ja det är bättre att leva själv med barnet än en otrygg och elak pappa.

Svar på tråden Bättre:en elak eller ingen pappa?