• snorkråka

    Vad är det som gör att presentsnöre krullar sig??

    Detta har jag undrat i många år. Finns det någon smart människa som kan upplyssa mig om hur det kommer sig att presentsnöre blir krulligt när man drar det längs en sax? Och varför funkar det bara på ena sida av snöret?

    Är det friktionsvärme? Är det särskilda fibrer i snöret? Är det magi?

    Snälla, tala om för mig och gör slut på mitt lidande!

  • Svar på tråden Vad är det som gör att presentsnöre krullar sig??
  • Frontline

    Finns det inget bättre att tänka på i flera år?

    Kan tänka mig att det är av värmen som blir när man drar saxen längs snöret, och jag har aldrig märkt att det bara ska funka på den ena sidan..


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Fiyali
    Frontline skrev 2010-12-26 23:51:40 följande:
    Finns det inget bättre att tänka på i flera år?

    Kan tänka mig att det är av värmen som blir när man drar saxen längs snöret, och jag har aldrig märkt att det bara ska funka på den ena sidan..
    Det beror på. På en del band är den ena sidan behandlad med något som gör det "matt" då funkar det bara på ena sidan.

    Mycket möjligt att det finns något bättre att fundera på, men nu behöver vi svar för nu är här måna tänkare här :)
  • Lyktan

    Också jädrans viktigt hur man håller saxen.. för mycket vinkel, ja då går snöret sönder.
    För lite vinkel och snöret är rakt.

    Men det är ju samma princip som när du krullar ett hårstrå. Dock vet jag inte vad som gör det så.. maximat uttänjt?


  • Fiyali
    Lyktan skrev 2010-12-26 23:59:06 följande:
    Också jädrans viktigt hur man håller saxen.. för mycket vinkel, ja då går snöret sönder.
    För lite vinkel och snöret är rakt.

    Men det är ju samma princip som när du krullar ett hårstrå. Dock vet jag inte vad som gör det så.. maximat uttänjt?
    Tror också det kan ha något med det du säger att göra. Någon form av "precis innan bristningsräns"
  • chiquita71

    Men om man drar ihop snörets fibrer på ena sidan med saxen så bli de ju tajtare (kortare) och då böjer sig snöret åt det hållet. 

  • snorkråka
    fixas skrev 2010-12-27 13:06:38 följande:
    Men om man drar ihop snörets fibrer på ena sidan med saxen så bli de ju tajtare (kortare) och då böjer sig snöret åt det hållet. 
    Men hur kan fibrerna dras ihop bara för att man drar saxen längs dem? Borde de inte bli längre?
  • Lyktan
    snorkråka skrev 2010-12-27 13:19:28 följande:
    Men hur kan fibrerna dras ihop bara för att man drar saxen längs dem? Borde de inte bli längre?
    ahh, de drar ihop sig för att man "bränner" den sidan? Eller?

    Fast hur blir det då med hårstråt? Det är ju inte ena sidan som krullar sig..

    Hmm, detta är en knepig fråga. Och helt ärligt så har jag faktiskt funderat på detta jätte länge, men som andra matematiska/fysiska saker så "är det bara så".
  • Fiyali
    Lyktan skrev 2010-12-27 16:23:29 följande:
    ahh, de drar ihop sig för att man "bränner" den sidan? Eller?

    Fast hur blir det då med hårstråt? Det är ju inte ena sidan som krullar sig..

    Hmm, detta är en knepig fråga. Och helt ärligt så har jag faktiskt funderat på detta jätte länge, men som andra matematiska/fysiska saker så "är det bara så".
    Fast pappret är ju platt, så då hindrar kanterna från att det ska tvinna sig helt, som håret gör eftersom det är runt.
  • Solkattan

    .. är det inte så att man skrapar av visa fibrer på den sidan som man drar med saxen.. och det orsakar då att snöret vill dra ihop sig på innersidan. Medans yttersidan som är opåverkad av "fiberborttagningen" (saxen) fortfarande strävar efter att behålla sin rakhet...
    Så blir det en massa krull på snöret? :)

  • Fiyali
    Solkattan skrev 2010-12-27 16:53:53 följande:
    .. är det inte så att man skrapar av visa fibrer på den sidan som man drar med saxen.. och det orsakar då att snöret vill dra ihop sig på innersidan. Medans yttersidan som är opåverkad av "fiberborttagningen" (saxen) fortfarande strävar efter att behålla sin rakhet...
    Så blir det en massa krull på snöret? :)
  • Fiyali
    Lyktan skrev 2010-12-27 19:15:24 följande:
    Förresten, är din signatur ett riktigt namn eller är det bara ett ihopplock av initialer?
    Nej det är mitt födelsenamn, men jag har döpt om mig till Josefin på Svenska... HAHA :)
  • snorkråka
    Solkattan skrev 2010-12-27 16:53:53 följande:
    .. är det inte så att man skrapar av visa fibrer på den sidan som man drar med saxen.. och det orsakar då att snöret vill dra ihop sig på innersidan. Medans yttersidan som är opåverkad av "fiberborttagningen" (saxen) fortfarande strävar efter att behålla sin rakhet...
    Så blir det en massa krull på snöret? :)
    Det lät så vetenskapligt korrekt att det måste stämma!
  • Fiyali
    snorkråka skrev 2010-12-27 21:33:31 följande:
    Det lät så vetenskapligt korrekt att det måste stämma!
    Eller hur! Ska vi bestämma oss för att det är så det ligger till, tills motsatsen bevisats? :)
    Lyktan skrev 2010-12-27 21:21:19 följande:
    Åhå.. det var så fint stavat!! Fränt!!  Be proud!
    Haha tusen tack :) Här på fl blir man ju kallad WT med ett sådant namn, men för att försvara mina föräldrar så var det inte WT i början av åttiotalet :)
Svar på tråden Vad är det som gör att presentsnöre krullar sig??