• Lizen1982

    Min 4åring har stoppat en pärla i näsan , vad göra ?

    Jo min dotter på 4år har stoppat en pärla i näsan.
    Hon blev jätte rädd och det kom blod ur näsan. Jag har försökt titta men hon är rädd så det är inte så lätt , men jag ser ingen pärla.

    Jag ringde våran vårdcentral och dom kunde inte göra något utan tyckte att vi skulle åka in och det ska vi men jag måste vänta på min man som jobbar 3tim hemmifrån idag. Måste vänta då jag inte har något körkort.

    Men tänkte att det kanske är någon som vet hur man kan få ut den eller kolla om den sitter där. Min tanke var först att den har väll åkt ner i magen när jag inte ser sen. Men blev lite fundersam när jag pratade med läkaren.

  • Svar på tråden Min 4åring har stoppat en pärla i näsan , vad göra ?
  • Registrerad

    håll för ena näsborren och låt henne "fnysa" så hårt det går?

    svårt om du ska peta med t.ex pincett eller tops för då åker den ju bara längre in

  • Bollen82

    Skölja näsan med koksalt kanske? Då borde väl pärlan komma fram. 

  • emsmamma

    Du kan inte se så himla långt in i näsan egentligen så den kan garanterat sitta kvar. Åk till öron, näsa, hals - de är experter och plockade enkelt ut min sons pärla ur näsan när han gjorde detsamma :)

  • Snäckan666

    Hur gjorde de i Madicken? Lisabeth gjorde ju det samma. Om ni har filmen hemma så kanske ni kan titta på den i väntan på pappa. antar o hoppas att det inte är så dramatiskt  så hon kanske kan tycka det e ok.

  • Cia o krabaten

    Var inte där och pilla iaf, tänk om ni petar pärlan längre in.
    Försöka fräsa ut den kanske men annars vänta lugnt på att komma till ÖNH. 

  • versan

    Syrran tog ett sugrör & sög in i dotterns näsa & Ut kom pärlan.
    Prova det först  (men stick inte in sugröret för långt)

  • Snäckan666
    Snäckan666 skrev 2010-12-30 11:01:32 följande:
    Hur gjorde de i Madicken? Lisabeth gjorde ju det samma. Om ni har filmen hemma så kanske ni kan titta på den i väntan på pappa. antar o hoppas att det inte är så dramatiskt  så hon kanske kan tycka det e ok.
    haha jag googlade runt nu och i Madicken använder de vitpeppar för att nysa ut den, men det är tydligen inte alls bra. för man kan dra in luft häftigt när man nyser och då kan pärlan åka ner i lungan. Så ingen vitpeppar alltså!!!

    Tipsen som fanns var att snyta o fräsa men då hålla trycka o täppa för den tomma näsborren. Annat tips va att du skulle kunna blåsa allt du kan in i hennes mun "parents kiss" kallade läkaren det.
  • Lizen1982

    Ut kom den här hemma. Tack för alla svaren. och speciellt till tipset om sugröret det var det som fick ut den.

  • EllaAnette

    Föräldrakyssen är ett säker kort!
    Låt dottern ligga i ditt knä med huvudet lägre än kroppen, håll för den näsborre som inte har pärlan och blås genom hennes mun, ganska hårt. Om pärlan är kvar och inte har petats för långt bak så kommer den "flygande". Det är mindre smärtsamt/traumatiskt än om läkare ska in med pincett!

    Lycka till!! För oss har det varit lösningen nr 1 vid 2 tillfällen.....

  • Saba

    Funkade superbra att blåsa ut pärlan genom att blåsa genom barnets mun och hålla för näsborren (där pärlan inte satt). Klockrent! Tack för tipset Skrattande!

  • Inspirea

    Vilken bra tråd. Blev inspirerad av sugrörstipset och tog frambebisens snorsug/näsfrida, och även om jag inte märkte att det funkade så gjorde det det, för några sekunder efter att jag försökt "suga" ut den ramlade den ut. Dottern blev mycket besviken att vi inte behövde åka till doktorn längre.

  • Anna  L

    Rekommenderar "blåsningen" i artikeln från läkartidningen ovan till alla som fått samma problem. Fungerade utmärkt (på tredje blåset) - med lugn och avslappnad dotter. Vilken toppengrej!

Svar på tråden Min 4åring har stoppat en pärla i näsan , vad göra ?